top of page

Wat betekent autisme voor mij (deel 1)

Hey, Vandaag een blog over wat autisme voor mij betekent. Want waar heb ik het meeste last van?

 

Prikkels:


Met stip op nummer een waar ik het meest last van heb. Ik heb veel last van prikkels, prikkels verwerk ik anders dan de meeste mensen. Maar ook heb ik last dat ik sommige dingen veel beter hoor dan anderen. Ik kan daardoor ook moeilijk mee komen met de maatschapij en daardoor is werken ook heel vermoeiend voor mij. Dat belemmerd me er wel in om dingen te doen. Ik moet er erg rekening mee houden dat ik snel overprikkeld raak.


Ik ga ook vaak over mijn grenzen heen dit resulteert vaak in overprikkeling.

 

Contact:


Ik kan met zekerheid wel zeggen dat introvert ben en autisme heb een mooie combinatie als het gaat om contact. Zoals ik in een van mijn vorige blogs ook al zei is contact best moeilijk ,maar maak ik wel contact ik sta soms in de winkel en de praatjes gaan wel goed. Toch heb ik er veel last van als ik iemand voor de eerste keer zie dan ben ik heel verlegen en kijk ik eerst de kat uit de boom en dat duurt best lang. Daarna gaat het al wat beter, maar contact met mensen maken gaat moeilijk voor mij, ik denk vaak dat ik niet goed ben ik weet nooit goed wat ik moet zeggen. Maar ik doe zoveel mogelijk mijn best.

 

Overdenken:


Ook een heel groot onderdeel zeker sinds de puberteit heb ik erg veel last van overdenken, doe ik het wel goed?, vinden mensen mij wel leuk?, en dat soort vragen spoken de hele dag door mijn hoofd. Dit is heel vermoeiend niks gaat voorbij zonder dat ik er over nadenk. Ik maak mezelf soms ook helemaal gek en ben mede door het overdenken heel erg onzeker.

 

Onzekerheid:


Doordat ik altijd 'raar' en 'gek' ben geweest voor de buitenwereld. En dingen niet direct kon en de rest vaak wel. Ben ik best onzeker en durf ik vaak dingen ook niet te zeggen of te doen, omdat ik bang ben dat ik wat verkeerd doe. Zo ook met deze blog hoe leuk en mooi ik het ook vind er blijft een onzekerheid spelen en ben ik bang dat ik het niet goed doe, een spelfout maak of een hele zin fout heb, dingen niet goed vertel, of dat ik me aanstel. Dit maakt het soms voor mij best moeilijk om toch iets op te schrijven ,want het moet allemaal perfect, dit is natuurlijk ook perfectionisme ,maar perfectionisme door onzekerheid denk ik

 

Wat betekent autisme voor jullie?, laat het weten in de reacties of via de instagram dm, je mag mij ook een mail sturen

 

Liefs Emma


33 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Update (Bonusblog)

Hey, vandaag een blog over hoe het met me gaat, want hoe gaat het met me mentaal?, dat lees je in deze blog, dit is wel een heftige blog, dus kan je hier niet tegen, of ben je nog erg kwestbaar, besch

Post: Blog2_Post
bottom of page