top of page

Werken (Persoonlijke blog)

Hey. Vandaag een blog over werken met autisme. Ik maakte hier al eens eerder een kortere blog over. Maar dit keer lees je ook mijn persoonlijke ervaring, nog meer informatie en tips!. Wil je dit allemaal weten?. Lees dan gauw de blog!

 

Werken en autisme:


Werken lijkt voor veel mensen de normaalste zaak van de wereld!. Maar voor mensen met autisme is dit een heel ander verhaal!. Zo kan het zijn dat je als autist minder aan het werk kan of helemaal niet aan het werk kan. Door bijvoorbeeld: De vele prikkels en/of door (extreme) vermoeidheid!. Voor iedereen is dat anders!

 

Positieve punten aan werken met autisme:


Er wordt nog (te) veel de nadruk gelegd op dingen die autisten niet kunnen. Maar eigenlijk zou er veel meer gekeken moeten worden naar dingen die autisten wel kunnen!. Als je daar als maatschappij (veel) meer op let. Dan kan je als maatschappij ook veel meer de positieve punten benutten aan autisme!

 

Dit kan werken met autisme moeilijk maken:


  • Maskeren/camoufleren ( Lees: Vaak doen alsof alles goed gaat)

  • (Extreme) vermoeidheid

  • Prikkelgevoelig zijn

  • (voor)oordelen over autisme (Lees: Dus vooral als je het aangeeft bij werkgevers)

  • Het krijgen van een late diagnose autisme ( Lees: Dus niet weten dat je autistisch bent daardoor tegen verschillende problemen aan lopen)

  • Niet goed voor jezelf kunnen opkomen (Lees: Daardoor tegen verschillende problemen aanlopen)

  • Je te snel aan passen aan anderen

  • Onduidelijkheid

  • Contact met anderen

  • Geen schooldiploma hebben (Lees: Door dat je een thuiszitter bent/geweest)

Natuurlijk zijn er nog veel meer redenen die werken met autisme kunnen bemoeilijken. Alleen zijn dit de meest voorkomende!

 

Dit is juist positief aan werken met autisme:


  • Je goed kunnen aanpassen aan anderen

  • Goed op de details kunnen letten

  • Creatief zijn

  • Flexibel zijn

  • Ergens helemaal voor kunnen gaan

  • Out of The box kunnen denken

Natuurlijk zijn er nog veel meer dingen positief aan werken met autisme!. Alleen zijn dit de meest voorkomende!

 

Ik en werken:


Ik heb drie banen gehad in mijn leven. Ik begon op mijn 13de met werk als krantenbezorger. Dit was wel een mooie baan om te doen. Want toen ging ik (nog) naar school. Dat krantenbezorger deed ik samen met mijn vader en dat ging prima. Ik kon zelf mijn tijden in delen. Soms kon ik echt niet kranten gaan lopen. Omdat ik dan zo enorm moe en/of overprikkeld was!. Dat was wat vaker dan een gemiddelde werknemer. Maar verder had ik geen problemen met dit werk!


Daarna ging ik op mijn 16de aan het werk in de tuinbouw. In het begin wist mijn baas niets van mijn autisme diagnose en durfde ik het ook niet te vertellen. Ik wou namelijk 'normaal' meekomen met de rest van de maatschappij. Ik vond dat hij het dan ook niet hoefde te weten!. Dat zou alleen maar zorgen voor veel ellende en (voor)oordelen dacht ik toen. Maar het was na een tijdje toch echt wel nodig dat hij het wist!. Want ik kon in de vakanties niet hele dagen werken en ik was wat vaker thuis dan gemiddeld. Dat riep vragen bij hem op. Dus gaf mijn vader het aan ,omdat ik het zelf niet durfde. Dit niet durven te vertellen kwam vooral doordat er toen heel veel (voor)oordelen heersten over autisme .Mijn vader gaf het aan. En daarna was mijn baas zo lief aan aardig hij begreep het en als hij het een keer niet begreep probeerde hij het te begrijpen dat was zo enorm fijn!. Zo'n baas zou iedereen met autisme moeten hebben!

Daarna ging ik aan het werk op uitkeringsbasis bij een bakkerij. Dat ging in het begin erg goed en ik had het daar erg leuk. Ondanks dat ik toch graag wel wat anders wou. Maar het was even niet anders. Maar gaande weg het werken werdt ik steeds vermoeider en had ik steeds meer het idee dat ze me niet begrepen. Maar ik ging dus nog steeds aan het werk en deed mijn maskertje de hele tijd op!. Omdat ik zo graag wilde helpen en omdat ik vond dat ik me aanstelde. Totdat het echt niet meer ging ik viel er bijna bij neer!. Ik was zwaar depressief en belande in een burn_out nu nog steeds voel ik me enorm schuldig tegenover mijn collega's. Maar ik weet ook dat het niet anders is!


Ik zit nu thuis en ben aan het kijken wat ik wil gaan doen!. Eind maart ga ik beginnen met een opleiding illustreren voor zzpers bij de LOI. Daar heb ik super veel zin in!. Ik hoop dat ik daar wat mee kan!. Ook hoop ik ooit in de zorg te kunnen werken!. Dit is iets wat echt heel graag wil!

 

Tips om te werken met autisme:


  • Probeer het te bespreken:

Probeer te bespreken met je werkgever dat je autistisch bent!. Dit kan je doen door middel van een gesprek. Maar ook door middel van een brief!. Dit kan erg lastig zijn. Maar dit is wel heel erg belangrijk!. Probeer het eens!. Je kunt het!

 
  • Kijk wat autisme voor jou betekent:

Als je goed weet wat autisme voor jou betekent. Kan je het beter bespreken en kunnen er heel mischien ook aanpassingen worden gedaan!. Dat uitzoeken kan op heel veel verschillende manieren!. Kijk welke manier bij jou past!. Je kan het!

 
  • Sta open voor vragen:

Als je het dan vertelt hebt aan je werkgever. Probeer dan ook open te staan voor vragen!. Zo is het begrip mischien wat groter!. Probeer het eens!. Je kan het!

 

Wil je gewoon even praten?. Heb je een tip nodig?. Of wil je je ei kwijt?. Stuur me dan een dm of email!. Heb je acuut hulp nodig?. Neem dan contact op met iemand die je vertrouwt!. Of neem contact op met 113, deze organisaties zijn er niet voor niks!. En je bent het echt waard!

 

Wat is jouw ervaring met dit onderwerp?. En/of heb je een tip?. Laat het weten in de reacties!. Misschien kan je een ander helpen!

 


 

Liefs Emma

93 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Review rolfstone koptelefoon

Hey!. Het is weer tijd voor een blog!. Dit keer een review van een product waarvan ik nooit had geweten dat ik er zoveel baat bij zou hebben!. En dat het me zo erg helpt!. Ik heb het product uitgetest

Autisme en gesprekken (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is alweer tijd voor een nieuwe persoonlijke blog!. Dit keer over autisme en gesprekken, want ondanks dat het een vrij klein onderwerp lijkt. Is het toch wel een groot onderwerp. Waar ik heel

Autisme en voor jezelf opkomen (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een nieuwe blog!. De eerste van het nieuwe jaar!. Ik trap dit jaar af met een blog over voor jezelf op komen!. Want voor jezelf op komen is al lastig genoeg. Maar als je au

Post: Blog2_Post
bottom of page