top of page

Autisme en voor jezelf opkomen (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een nieuwe blog!. De eerste van het nieuwe jaar!. Ik trap dit jaar af met een blog over voor jezelf op komen!. Want voor jezelf op komen is al lastig genoeg. Maar als je autistisch bent is dat vaak nog moeilijker!. In deze blog vertel ik mijn persoonlijke verhaal, en geef ik informatie, wil je dit allemaal weten?. Lees dan gauw deze blog!

 

Wat is voor jezelf opkomen?:


De meeste mensen weten wel wat voor jezelf opkomen is, en hebben er wel een beeld bij. Maar graag leg ik nog een keer in mijn eigen woorden uit wat voor jezelf op komen is!. Voor jezelf opkomen is eigenlijk dat je durft je eigen grenzen aan te geven en niet bang bent je mening te geven als dat nodig is. Dit is natuurlijk voor iedereen anders, op wat voor manier diegene voor zichzelf op komt. Of dat zou willen. Voor jezelf op komen is een erg breed begrip!

 

Autisme en voor jezelf opkomen:


Voor heel veel veel mensen zonder autisme is voor jezelf op komen al erg moeilijk. De meeste mensen kunnen niet of heel moeilijk voor zichzelf op komen. Maar als je autistisch bent is dit vaak nog moeilijker, of zelfs helemaal niet mogelijk!. Dit heeft heel veel verschillende redenen onder andere: Overschatting, maskeren etc. Natuurlijk is dit voor iedere autist anders!. Net als dat het voor iedereen zonder autisme anders is, maar meestal is het wel zo dat autisten meer moeite hebben met voor zichzelf op komen!

 

Redenen waarom voor jezelf op komen als autist lastig kan zijn:


  • Overschatting van anderen, maar ook van jezelf

  • Maskeren

  • Moeite met sociale contacten/sociale angst

  • Andere verwerkingstijd

  • Trauma's veel autisten hebben trauma's in hun leven opgelopen

  • Wantrouwen

  • 'Andere' emotieregulatie

  • Niet goed of helemaal niet je eigen grenzen kennen

Natuurlijk zijn er nog veel meer redenen, waarom voor jezelf op komen als autist lastig is. Maar dit zijn de meest voorkomende!

 

Gevolgen niet goed voor jezelf op kunnen komen:


  • Overbelasting

  • Overprikkeling

  • Meltdowns en/of shutdowns

  • Andere comorbiniteiten als: Depressie, eetstoornis etc

  • Overvraging

  • Overschatting

Natuurlijk zijn er nog veel meer gevolgen van niet goed voor jezelf op (kunnen) komen, maar dit zijn de meest voorkomende!

 

Ik en voor mezelf op komen eerder:


Als kind kon ik al totaal niet voor mezelf op komen. Ik kon het simpelweg niet. Ik durfde meestal niet eens te zeggen op school als ik naar de wc moest.


Naarmate ik ouder werd, werd dat niet echt beter, misschien zelfs wel erger. Ik kende mijn eigen grenzen niet, ik durfde nergens wat van te zeggen. Ik liet het allemaal maar gebeuren, misschien was ik mede hierom ook wel een heel erg makkelijk pest slachtoffer. Omdat ik toch niks er van zou zeggen. Ik raakte hier door wel heel vaak in een meltdown en werd dan zo boos, dat alles er dan uit kwam.


Ik kon dus gewoon echt niet voor mezelf op komen, elke keer als het nodig was dat ik eigenlijk voor mezelf op moest komen. Lukte het me niet. Gelukkig was mama er altijd wel voor me, en deed die meestal wat ik niet kon. Mama was een soort van mijn klankbord!

 

Ik en voor mezelf op komen nu:


Ik heb nu nog steeds dat ik eigenlijk helemaal niet voor mezelf op kan komen. Ik kan het gewoon niet. Ik denk dat dit mede door mijn trage verwerkingsnelheid komt, maar ook door overschatting, en maskeren enzo. Wat ik ook probeer het lijkt me maar niet te lukken.


En nu ik steeds ouder word, is de verwachting wel dat ik voor mezelf op leer te komen. En dat ik niet alles mama meer laat doen, maar ik kan gewoon echt niet voor mezelf op komen. Soms bedenk ik van alles in mijn hoofd en dan komt het puntje bij het paaltje en dan weet ik gewoon echt niet meer wat ik moet zeggen.


Ik kan wel beter voor mezelf op komen als ik het kan opschrijven. Maar dat kan natuurlijk ook niet altijd


Ik hoop dat ik ooit echt voor mezelf op kan komen. Op wat voor manier dan ook, maar dat gaat misschien nooit lukken of maar deels

 

Wil je even praten?. Heb je een tip nodig?. Of gewoon een luisterd oor?. Stuur me dan een dm of email!. Heb je acuut hulp nodig?. Neem dan contact op met iemand die je vertrouwt. Of met 113, deze organisaties zijn er niet voor niks, en je bent het echt waard!

 

Wat is jouw ervaring met dit onderwerp?. En/of heb je een tip?. Laat het weten in de reacties, misschien kan je een ander helpen!

 
 

Liefs Emma

19 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Review rolfstone koptelefoon

Hey!. Het is weer tijd voor een blog!. Dit keer een review van een product waarvan ik nooit had geweten dat ik er zoveel baat bij zou hebben!. En dat het me zo erg helpt!. Ik heb het product uitgetest

Autisme en gesprekken (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is alweer tijd voor een nieuwe persoonlijke blog!. Dit keer over autisme en gesprekken, want ondanks dat het een vrij klein onderwerp lijkt. Is het toch wel een groot onderwerp. Waar ik heel

Autisme en de December maand (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een persoonlijke blog!. Dit keer over een onderwerp waar ik vorig jaar ook al over deelde, maar wat nog steeds erg belangrijk is om te delen!. Daarom gaat deze blog over au

Post: Blog2_Post
bottom of page