top of page

Autisme en de December maand (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een persoonlijke blog!. Dit keer over een onderwerp waar ik vorig jaar ook al over deelde, maar wat nog steeds erg belangrijk is om te delen!. Daarom gaat deze blog over autisme en de December maand. Want wat is mijn ervaring hier mee?. Hoe komt het dat autisten meestal veel meer moeite lijken te hebben met de Decembermaand?. En wat zijn mijn tips om December ook een beetje aangenaam te maken voor een autist?. Je leest het allemaal in deze blog!

 

Autisme en de December maand:


Voor veel mensen is de December maand al best wel stressvol en/of heftig. Door alle feestdagen bijvoorbeeld. Misschien mis je iemand wel extra door de December maand. Al deze dingen kunnen ervoor zorgen dat de December maand extra zwaar kan zijn!. Maar voor een autist kan dit nog heftiger en vermoeiender zijn!. Naast de 'gewone' December dingen die al enorm veel energie kosten. Kunnen daar ook nog allemaal andere dingen bij mee spelen. Dit alles maakt het natuurlijk enorm lastig en heel erg vermoeiend!. Voor iedere autist is het natuurlijk anders, maar over het algemeen hebben autisten erg veel last van de Decembermaand!

 

Wat kan de Decembermaand zo moeilijk maken voor autisten?:


  • Veel meer stress dan 'normaal' (Bijvoorbeeld: Stress of je wel het goede cadeautje hebt gekocht etc)

  • Veel meer overprikkeling (Bijvoorbeeld: Van alle lichten van de kerstboom, vuurwerk etc)

  • Veel minder structuur (Bijvoorbeeld: Door de feestdagen etc)

  • Veel meer vermoeiend (Bijvoorbeeld: Door overprikkeling etc)

  • Verwachtingen en verplichtingen van anderen (Bijvoorbeeld: Met kerst etc)

  • Heel veel feestdagen

  • Sociaal contact (Bijvoorbeeld: Tijdens kerst en/of oud en nieuw etc)

Natuurlijk zijn er nog veel meer dingen die de December maand met autisme moeilijk kunnen maken. Maar dit zijn de meest voorkomende!

 

Dit kunnen de gevolgen zijn van (te) veel stress en (te) veel druk in de Decembermaand als je autistisch bent:


  • Meltdown(s)/shutdown(s)

  • (extreem) vermoeid

  • Comobiriteiten zoals: Depressie, dwangstoornis etc

  • Geen ritme/structuur meer hebben

  • Lichamelijk/mentaal ziek worden van alle stress

Natuurlijk zijn er nog veel meer gevolgen die je kan krijgen als je (te) veel stress en (te) veel druk hebt in de Decembermaand. Maar dit zijn de meest voorkomende!

 

Ik en de Decembermaand eerder:


Eerder had ik erg veel last van de December maand. En dat begon eigenlijk al bij de eerste echte 'feestdag' namelijk sint maarten. En dat was niet eens in December. Ik had toen al enorm veel stress, in die periode kwam sinterklaas natuurlijk ook in het land. Dus rolde ik zo van de ene 'feestdag' de andere in. Ik was altijd heel erg zenuwachtig voor sinterklaas, want wat als hij niet aan zou komen?, of er wat zou gebeuren?, ik kon hier dan uren over nadenken. Dit zorgde er eigenlijk altijd voor dat ik in het begin van December al helemaal kapot en overprikkeld was en dan moest ik nog een hele maand. Vol met heel veel 'feestdagen'


De kerstdagen en oud en nieuw waren nog meer drama dan sinterklaas. Kerst zorgde voor enorm veel stress. En ook voor heel veel overprikkeling. Door de lampjes van de kerstboom bijvoorbeeld. Hierdoor was ik eigenlijk de hele tijd overprikkeld. En zat ik heel vaak in een meltdown of shutdown!


Oud en nieuw was voor mij ook altijd erg stressvol. En dan vooral ook weer al die extra prikkels. Het knallen van het vuurwerk, en al het licht bijvoorbeeld. Mijn ouders hielden wel al erg veel rekening met mij, om ook mijn December zo mooi mogelijk te maken. Zo plande we niet te veel op de feestdagen. En zorgde we er voor dat we in December ook niet (te) veel belangrijke afspraken plande. Maar toch was December heel erg stressvol en vooral erg vermoeiend voor mij, meestal moest ik na de Decembermaand echt een hele maand bijkomen!. Van alle stress, druk en extra prikkels!

 

Ik en de Decembermaand nu:


Als je me een beetje kent dan weet je dat ik nu nog steeds erg veel last heb van de December maand. En mezelf deze hele maand wel kan afschrijven. Al in het begin van December ben ik al helemaal kapot. Het is net alsof er dan een lampje in mijn hoofd uitgaat. En ik ineens helemaal niks meer kan. En dan moeten de feestdagen nog komen. Die ook erg stressvol zijn, en erg veel druk geven. Ondanks dat ik echt gek ben op kerst, en het liefst mijn hele huis vol stop met kersthuisjes en een hele grote kerstboom wil. Heb ik toch heel veel moeite met de kerst!


Ik probeer er nu voor mezelf wel (meer) rekening mee te houden. Door in de December maand zo min mogelijk (belangrijke) dingen te plannen. En vooral naar mijn lichaam te luisteren. Maar dat is erg lastig. We vieren nu kerst met het hele gezin en met cadeautjes enzo. En meestal zorgt dat er voor ondanks dat ik echt heel erg gek ben op dat moment. Toch voor heel prikkels, vermoeidheid en stress!


Het is voor mij erg belangrijk om vooral in deze periode naar mijn lichaam en hoofd te luisteren. En mezelf niet te veel druk op te leggen, maar dat is best wel lastig. En vooral als je net als mij eigenlijk echt gek bent op de kerst en dat eigenlijk het enigste lichtpuntje is in deze donkere maand!

 

December is niet voor iedereen fijn:


Voor heel veel mensen is December een erg fijne maand. Maar voor veel mensen ook niet en daar hoef je niet eens autistisch voor te zijn!. Ook voor mensen die bijvoorbeeld helemaal geen familie hebben en/of die andere mentale problemen/aandoeningen hebben is December helemaal niet fijn. Maar helaas vergeten we dat nog (te) vaak. Terwijl het zo belangrijk is ook daar aan te denken. Geef eens wat (extra) aandacht aan de gene voor wie de Decembermaand (extra) zwaar is!

 

Tips:


  • Probeer naar je lichaam te luisteren:

Dit is een erg lastige. En ik moet zeggen dat ik het zelf ook nog steeds te weinig toe pas. Maar vooral in de Decembermaand is het wel heel erg belangrijk!. Geeft je lichaam bijvoorbeeld aan dat je even moet gaan liggen?. En is daar ook een mogelijkheid voor?. Probeer dat dan ook echt toe te passen en ook echt naar je lichaam te luisteren!. Vooral in de Decembermaand waar alles al zo enorm veel energie kost. Is het erg belangrijk naar je lichaam te luisteren!. Probeer het eens met kleine dingen!. Je kan het!

 
  • Bereidt je goed voor:

Moet je bijvoorbeeld cadeautjes kopen voor de feestdagen en/of een diner maken?. Probeer dat dan 'optijd' te doen. Bij een diner is dat natuurlijk erg lastig, maar bij het kopen van cadeautjes is het erg handig en is het goed mogelijk dat al ruim op te tijd te doen!. Zo heb je namelijk veel minder stress. Omdat je dan al weet dat je de cadeautjes al in huis hebt!

 
  • Bespreek het:

Ook dit is weer een erg lastige!. Deze tip heb je ook vast wel eens gehoord!. Maar ondanks dat is het wel heel erg belangrijk!. Probeer je stress en zorgen eens te bespreken met iemand die je vertrouwt!. De ander kan je misschien wel helpen. Of misschien rekening met je houden!. Probeer het eens!. Je kan het!

 

Wil je even praten?. Heb je een Tip nodig?. Of heb je een luisterd oor nodig?. Stuur me dan een dm of email. Heb je acuut hulp nodig?. Neem dan contact op met iemand die je vertrouwt. Of neem contact op met 113, deze organisaties zijn er niet voor niks!. En je bent het echt waard!

 

Wat is jouw ervaring met dit onderwerp?. En/of heb je een tip?. Laat het weten in de reacties, misschien kan je een ander helpen!

 


 

Liefs Emma


21 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Review rolfstone koptelefoon

Hey!. Het is weer tijd voor een blog!. Dit keer een review van een product waarvan ik nooit had geweten dat ik er zoveel baat bij zou hebben!. En dat het me zo erg helpt!. Ik heb het product uitgetest

Autisme en gesprekken (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is alweer tijd voor een nieuwe persoonlijke blog!. Dit keer over autisme en gesprekken, want ondanks dat het een vrij klein onderwerp lijkt. Is het toch wel een groot onderwerp. Waar ik heel

Autisme en voor jezelf opkomen (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een nieuwe blog!. De eerste van het nieuwe jaar!. Ik trap dit jaar af met een blog over voor jezelf op komen!. Want voor jezelf op komen is al lastig genoeg. Maar als je au

Post: Blog2_Post
bottom of page