top of page

Tips om oud en nieuw te overleven (Tip blog)

Hey, vandaag een blog met tips om oud en nieuw te overleven, oud en nieuw kan best heftig zijn, in deze blog geef ik mijn tips, mischien heb je er wat aan!


Let op: Ik weet van het vuurwerk verbod af, maar mijn tips zijn gebaseerd op een oudejaarsavond met vuurwerk

 

Gebruik oordopjes:


Tegenwoordig heb je oordopjes die alle harde knallen zo veel mogelijk afsluiten, van het vuurwerk, en die oordopjes kan je in allerlei prijsklassen krijgen, oordopjes helpen namelijk dat de knallen van het vuurwerk minder hard zijn, en dat je er dus beter tegen kunt, deze oordopjes zijn vaak ook niet tot weinig zichtbaar, let wel op: het verminderd de knallen het is niet zo dat je niks meer hoort

 

Gebruik een zonnebril tegen alle lichtflitsen:


Vuurwerk kan ook best wat licht afgeven, en ook dat zijn prikkels, als je daar gevoelig voor bent doe dan een zonnebril op, een zonnebril helpt ook s'nachts en s'avonds, een zonnebril kan er best raar uitzien, maar kan echt helpen, als je het durft en er baat bij hebt doe het dan zeker, dit vermindert namelijk aanzienlijk alle licht prikkels

 

Rust:


Ook met oud en nieuw is rust belangrijk, omdat je de hele dag wakker bent, en s'avonds waarschijnlijk ook kan je er best wat moeite mee hebben, en daarbij ook nog het vuurwerk en alle sociale verplichtingen, is de kans groot dat je overprikkeld raakt, als je overdag voor rust zorgt, door bijvoorbeeld even een serie te gaan kijken of door even te gaan slapen, doe dat dan zeker, dit zorgt namelijk dat de kans op overprikkeling iets kleiner wordt, kijk op wat voor manier jij je rust vindt en doe dat dan ook zeker, je kan het!

 

Structuur:


Zorg dat je op oudjaarsdag structuur houdt, dit kan je doen door bijvoorbeeld te gaan plannen wat je oudjaarsdag gaat doen, naar wie je toe gaat en wanneer je rust gaat nemen, ook structuur is heel belangrijk het zorgt voor een houvast, en dat je weet wat je die dag gaat doen

 

Slapen:


Ja slapen, zoals ik net ook zei, ben je waarschijnlijk de hele dag al op, en daarbij komt ook nog het vuurwerk s'avonds, dit is natuurlijk heel erg heftig, slapen kan helpen even weer een beetje bij te tanken, of tot rust te komen, kijk eens op wat voor moment van de dag jij even wil gaan liggen, en ga dan ook even liggen, ook je slaapmoment(en) kan je plannen

 

Luister naar je lichaam!:


Hier mee bedoel ik, als jij denk dat het genoeg is geweest of als je een shutdown of meltdown voelt aankomen, probeer dan een rustig plekje op te zoeken of het aan te geven, ik weet hoe moeilijk het kan zijn, maar het is ook heel belangrijk dit zorgt namelijk dat het niet nog erger wordt, en dat ook jij oud en nieuw kan overleven, luister dus goed naar je lichaam je kunt het!

 

Probeer ook een beetje te genieten!:


Ook deze is natuurlijk ook heel erg belangrijk, probeer ook een beetje te genieten ondanks alles, je kunt het!

 

Wil je praten?, heb je een tip nodig?, een luisterend oor?, of wil je gewoon even praten?, stuur me dan een dm of email, heb je acuut hulp nodig?, probeer dan contact op te nemen met iemand die je vertrouwt , of neem contact op met 113 deze organisaties zijn er niet voor niks, en je bent het echt waard!

 

Wat is jouw ervaring met dit onderwerp?, en of heb je een tip?, laat het weten in de reacties, mischien kan je een ander helpen!

 


 

Liefs Emma

19 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Review rolfstone koptelefoon

Hey!. Het is weer tijd voor een blog!. Dit keer een review van een product waarvan ik nooit had geweten dat ik er zoveel baat bij zou hebben!. En dat het me zo erg helpt!. Ik heb het product uitgetest

Autisme en gesprekken (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is alweer tijd voor een nieuwe persoonlijke blog!. Dit keer over autisme en gesprekken, want ondanks dat het een vrij klein onderwerp lijkt. Is het toch wel een groot onderwerp. Waar ik heel

Autisme en voor jezelf opkomen (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een nieuwe blog!. De eerste van het nieuwe jaar!. Ik trap dit jaar af met een blog over voor jezelf op komen!. Want voor jezelf op komen is al lastig genoeg. Maar als je au

Post: Blog2_Post
bottom of page