top of page

Samenwerking unicorntistisch

Hey, vandaag een super leuk samenwerking met unicorntistich, over autisme en depressie en dan vooral haar persoonlijke verhaal hier over!, wil je weten wat haar ervaring met depressie en autisme is?, lees dan gauw deze blog!

 

Voorstellen:


Ik ben Axana (@unicorntistisch op instagram), 19 jaartjes jong en ik heb een stukje geschreven over mijn leven met de combinatie autisme en depressie(s).

 

Persoonlijke verhaal:


Ik zit al vanaf mijn 11de jaar vaak niet goed in mijn vel. Ik voelde mij altijd anders dan mijn leeftijdsgenootjes en vond nooit echt

contact met hun. Hierdoor werd ik een heel groot deel van mijn basisschooltijd gepest. Sinds ik naar het middelbaar ging, ging het steeds slechter met me. Ook hier was contact leggen moeilijk. Op dat moment had ik nog geen diagnose

autisme, al werd er door het clb (centrum voor leerlingenbegeleiding) al wel is over een mogelijkheid gesproken.

Uiteindelijk startte ik ik het 2de middelbaar bij een therapeut omdat het te slecht ging met mij. Ik had regelmatig suïcidale

gedachten en was regelmatig 'ziek' thuis van school omdat ik niet wou gaan. In de

zomer van 2016 moest ik naar een oooc (een soort instelling, geen psychiatrie). AL snel werd duidelijk dat ik daar niet echt op mijn plek zat maar doordat ik naar daar moest heb ik uiteindelijk wel de

doorverwijzing gekregen om een diagnostisch onderzoek te laten doen voor autisme. Ondertussen ging het op school nog altijd niet goed. Privé waren er ook wat dingen gebeurd die uiteindelijk voor trauma's hebben gezorgd waar ik nog steeds (bijna) dagelijks last van heb. Kortom, geen goede combinatie en de perfecte samenstelling om mijn depressie sterker te maken. School liep steeds moeizamer en het 4de middelbaar was ik

er uiteindelijk heel nipt door. In het 5de lukte het vaak zelfs niet meer om in de klas te zitten waardoor ik veel mistte. Ik startte dat jaar ook anti-depressieva maar dit was eigenlijk niet echt helpend aangezien ik snel verslaafd raakte aan medicatie. Eind dat schooljaar werd ik

uiteindelijk 2 weken opgenomen op een crisisafdeling. Dat is het moment dat ik begon te beseffen dat het uit de hand begon te lopen (ik was toen 16 jaar oud).


 

Nu:


Momenteel ben ik 19 en heb ik nog wat

andere (crisis) opnames gehad maar zonder succes. Ik heb nog altijd periodes dat mijn depressie enorm boven komt drijven. Ik vecht nog elke dag tegen mezelf om niet te hervallen in mijn depressie. Ik geloof er sterk in dat er een groot verband is tussen autisme en depressie. Als ik geen autisme had of mijn diagnose vroeger gekregen zou hebben denk ik dat ik veel minder gevoelig zou zijn hiervoor

 

Wil je wat kwijt?, wil je even praten?, heb je een tip nodig?, of heb je advies nodig?, stuur me dan een berichtje of een email, heb je acuut hulp nodig?, neem dan contact op met iemand die je vertrouwt, of neem contact op met 113, deze organisaties zijn er niet voor niks!, en je bent het echt waard!

 

Wat is jouw ervaring met dit onderwerp?, en/of heb je een tip?, laat het weten in de reacties!, mischien kan je een ander helpen!

 


 

liefs Emma


Wil je ook een samenwerking met me aangaan?, en/of een gastblog schrijven?, stuur me dan een dm of email, en vraag naar de mogelijkheden!


20 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Review rolfstone koptelefoon

Hey!. Het is weer tijd voor een blog!. Dit keer een review van een product waarvan ik nooit had geweten dat ik er zoveel baat bij zou hebben!. En dat het me zo erg helpt!. Ik heb het product uitgetest

Autisme en gesprekken (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is alweer tijd voor een nieuwe persoonlijke blog!. Dit keer over autisme en gesprekken, want ondanks dat het een vrij klein onderwerp lijkt. Is het toch wel een groot onderwerp. Waar ik heel

Autisme en voor jezelf opkomen (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een nieuwe blog!. De eerste van het nieuwe jaar!. Ik trap dit jaar af met een blog over voor jezelf op komen!. Want voor jezelf op komen is al lastig genoeg. Maar als je au

Post: Blog2_Post
bottom of page