top of page

Prikkels en autisme (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een persoonlijke blog!. Dit keer met informatie over autisme en prikkels. Prikkels zijn een groot deel van mijn leven met autisme!. Ik maakte hier al eens eerder een blog over!, maar ik vond het tijd worden voor een uitgebreide blog over autisme en prikkels!. In deze blog lees je informatie, tips en mijn persoonlijke verhaal!. Wil je dit allemaal weten?. Lees dan gauw verder!

 

Wat zijn prikkels?:


Prikkels zijn eigenlijk alle dingen die je zintuigen opvangen. Maar prikkels zijn ook alle dingen die in je hersenen gebeuren zoals: gedachtes, maar ook pijn prikkels of temperatuur . Zintuig prikkels zijn eigenlijk alle prikkels wat je opvangt vanuit je zintuigen zoals: Gehoor, zicht, geur, aanraking en smaak

 

Autisme en prikkels:


Autisten hebben over het algemeen erg veel last van prikkels. Dit komt waarschijnlijk, omdat veel autisten geen 'prikkel' filter hebben. Die veel neurotypische mensen wel hebben. Die gevoeligheid voor prikkels bij autisme kan natuurlijk tot heel veel problemen leiden. Zo komt overprikkeling erg vaak voor bij autisten. Dit is natuurlijk erg lastig om mee te leven. Vooral als je daarbij ook nog autistisch bent!

 

Welke (zintuig) prikkels zijn er allemaal?:


  • Aanraking

  • Geur

  • Smaak

  • Geluid

  • Beelden en licht

  • Beweging en druk

  • Evenwicht

  • Inwendige prikkels

  • Pijn-prikkels

  • Temperatuur

Natuurlijk zijn er nog veel meer prikkels. Maar dit zijn de meest voorkomende!

 

Wat kunnen al deze prikkels veroorzaken?:


  • (Extreme)Overprikkeling

  • (Autistische) Burn_out

  • (Extreme/chronische) Vermoeidheid

  • (Chronische) Depressie

  • Meltdowns en/of shutdowns


Natuurlijk zijn er nog veel meer dingen wat al deze prikkels kunnen veroorzaken!. Maar dit zijn de meest voorkomende!

 

Waarom hebben autisten over het algemeen meer last van prikkels/overprikkeling?:


  • Overdenken/Overanlyseren

  • Missen (Prikkel) Filter

  • (Chronische) Slapeloosheid

  • Comorbiniteiten (Zoals Depressie, ad(h) etc)

  • Maskeren

  • Meer stress

Natuurlijk zijn er nog veel meer redenen, waarom autisten over het algemeen meer last hebben van prikkels/overprikkeling. Maar dit zijn de meest voorkomende!

 

Ik en prikkels eerder:


Als kind kon ik al heel slecht tegen alle prikkels die binnen kwamen. Ik had dan vooral erg last van geluiden en van geuren. Maar tegen andere prikkels kon ik ook slecht. Hierdoor liep ik als kind al tegen problemen aan als: Meltdowns en shutdowns, maar ook was ik altijd vermoeid en kon ik moeilijk mee komen op school.


Elke dag als ik uit school kwam was ik kapot door alle prikkels. Ik kon vaak niks anders dan een beetje lezen. Als ik deze rust een paar dagen of een paar weken niet pakte of niet kon pakken, omdat ik na school ging spelen ofzo dan kreeg ik een enorme woedeaanval, omdat alles er uit moest


Ook als ik naar een pretpark ofzo ging was het moeilijk met alle prikkels om te gaan. Ik kon het dan wel en ik vond het pretpark ook wel leuk. En ik deed dan ook alsof alles goed ging. Maar als ik dan thuis kwam was ik helemaal kapot van alle prikkels. Dan moest ik echt een paar dagen rust nemen anders belande ik weer in een shutdown of meltdown

 

Ik en prikkels nu:


Nu heb ik nog steeds heel erg last van alle prikkels. Mede hierdoor kan ik niet 'normaal' werken en zit ik voor de tweede keer in een (autistische) Burn_out. Er zijn ook maar weinig dingen die helpen met het verwerken van alle prikkels. Stimmen kan me soms helpen en onder een verzwaringsdeken liggen helpt me soms. Maar verder zijn er geen dingen die me echt helpen. Dat maakt het leven natuurlijk nog moeilijker!.


Het is nu zaak voor mij om te accepteren dat het niet anders is en dat ik leer mijn eigen grenzen echt aan te geven. Ik moet er nu echt mee leren om gaan. Hoe moeilijk dat ook is en nog gaat worden.

 

Tips:


Hoe ga je om met prikkels?


  • Plannen:

Plannen kan heel erg helpen bij het verwerken en het omgaan met prikkelgevoeligheid!. Zo kan je een vast ontprikkelmoment op een dag in plannen. Of plannen wat en wanneer je iets gaat doen!. Kijk eens of het voor jou helpt!. Je kan het!

 
  • Acceptatie:

Acceptatie is heel erg moeilijk en is een hele opgave. Maar acceptatie kan wel helpen bij het omgaan van prikkelgevoeligheid. Zo kan je daardoor mischien wat beter alle rustmomenten in plannen. Of kan je aangeven dat je prikkelgevoelig bent. Er zijn veel manieren om je prikkelgevoeligheid te accepteren!. Kijk eens of er een manier is die bij jou past!. Je kan het!

 
  • Rustmomenten:

Zorg er voor dat je nadat je een activiteit met veel prikkels hebt gedaan. Dat je daarna een rust moment neemt!. Kijk eens of dat mogelijk is!. Je kan het!

 

Wil je wat kwijt?. Wil je gewoon even praten?. Of heb je een tip nodig?. Stuur me dan een dm of email!. Heb je acuut hulp nodig neem dan contact op met iemand die je vertrouwt. Of neem contact op met 113. Deze organisaties zijn er niet voor niks en je bent het echt waard!

 

Wat is jouw ervaring met dit onderwerp?. En/Of heb je een tip?. Laat het weten in de reacties!. Misschien kan je een ander helpen!

 


 

Liefs Emma

18 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Review rolfstone koptelefoon

Hey!. Het is weer tijd voor een blog!. Dit keer een review van een product waarvan ik nooit had geweten dat ik er zoveel baat bij zou hebben!. En dat het me zo erg helpt!. Ik heb het product uitgetest

Autisme en gesprekken (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is alweer tijd voor een nieuwe persoonlijke blog!. Dit keer over autisme en gesprekken, want ondanks dat het een vrij klein onderwerp lijkt. Is het toch wel een groot onderwerp. Waar ik heel

Autisme en voor jezelf opkomen (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een nieuwe blog!. De eerste van het nieuwe jaar!. Ik trap dit jaar af met een blog over voor jezelf op komen!. Want voor jezelf op komen is al lastig genoeg. Maar als je au

Post: Blog2_Post
bottom of page