top of page

Prikkels aanrakingen (Persoonlijke blog)

Hey, vandaag een blog over aanrakingen ook dit zijn prikkels, en ook best een onderschat probleem, in deze blog geef ik info, vertel ik mijn persoonlijke verhaal, en geef ik tips, wil je dit weten?, lees dan gauw de blog

 

Autisme en aanraking(en):


Autisten hebben vaak erg last van aanraking(en). Voor iedere autist is het heel erg verschillend van welke aanraking(en) ze precies last hebben. Voor de ene autist is knuffelen heel heftig, voor de andere is knuffelen juist erg fijn. Wat wel vaak zo is, is dat autisten erg last hebben van aanrakingsprikkels, dit is vaak nog heftiger als autisten al overprikkeld zijn. Het kan dus best moeilijk zijn hier mee te leven en helemaal, omdat het vaak niet zichtbaar is als een autist wel last van een aanraking heeft, want vaak gebeurt de overprikkeling in iemands hoofd en zie je er dus niks van. En lijkt het voor jou een 'onschuldige' aanraking

 

Wat zijn allemaal aanrakingsprikkels?:


Er zijn heel veel aanrakingsprikkels. Een paar van deze prikkels noem ik hieronder:

  • Knuffelen

  • Aanraken van achteren (Bijv: Schouderklopjes)

  • Alle lichte aanrakingen (bijv: strelen, kriebelen)

  • Onbewuste aanrakingen (Bijv; in de bus als je tegen iemand aan staat)

  • Seksueel contact

  • Slaan/schoppen

  • Harde aanrakingen

Er zijn natuurlijk nog veel meer aanrakingsprikkels, maar dit zijn de meest voorkomende

 

Van deze aanraking(en) kunnen autisten dan vooral last hebben:


Hieronder noem ik een paar aanrakingen waar je als autist heel erg last van kan hebben


Let op: Het kan zijn dat je van deze aanrakingsprikkels helemaal geen last hebt, dit is bij iedereen verschillend!


  • Het onverwachte aanraken zonder aan te kondigen

  • Knuffelen

  • Heel harde aanrakingen

  • Seksueel contact

  • Onbewuste aanrakingen (Bijv; in de bus als iemand tegen je aan staat)


 


Ik en aanrakingsprikkels eerder:


Ik vond aanrakingen eerder best wel heftig. En dan vooral als mensen mij van achteren onverwachts aanraakten. Dit zorgde voor een kleine kortsluiting in mijn hoofd, alleen in mijn hoofd, want niemand zag dit aan mij. Na deze kleine kortsluiting was ik compleet overprikkeld, en soms moest ik dan nog een hele dag.


Knuffelen vond ik ook altijd een dingetje, ik vond het soms fijn. Omdat ik me hier soms ook beter van ging voelen en soms hielp dit me zelfs ontprikkelen, maar soms vond ik het totaal niet fijn, dit lag ook aan de mate waarin overprikkeld was als ik heel erg overprikkeld was dan moest je bij mij niet aankomen met een knuffel. Het lag er dan ook aan met wie het was, als het met mijn moeder was kon ik het veel beter hebben dan knuffelen met kennissen


Ik vond het dus best wel moeilijk en vooral ingewikkeld. Om, om te gaan met aanrakingen aan de ene kant vond ik het soms heel fijn, aan de andere kant vond ik het ook erg heftig en dan vooral als ik dan al overprikkeld was

 

Ik en aanrakingsprikkels nu:


Ik heb nog steeds een ingewikkelde band met aanrakingsprikkels, maar ik kan er nu wel beter mee om gaan, ik weet namelijk dat het kan gebeuren dat iemand me onverwacht aan raakt, dus ik schrik dan minder als het gebeurt. Maar ik blijf moeite houden met onverwachte aanrakingen


Aanrakingen zijn dus nog steeds voor mij best een ingewikkeld iets voor mij, ik hoop er ooit op een normale manier mee om te kunnen gaan

 

Tips:


  • Ga na waar jij het meeste last van hebt


Het kan best moeilijk zijn om na te gaan waar jij het meeste last van vooral omdat het gaat over aanrakingsprikkels, maar het kan wel erg helpen als je inzicht hebt in waar je meeste last van hebt, dit doe je door het bij te houden wanneer je nou overprikkeld raakt en door welke aanrakingsprikkels dat dan precies zijn, neem een schrift mee of zet het in je notities. Probeer het eens!, je kan het!

 
  • Bespreek het:


Een van de belangrijkste tips is het bespreken vooral bij aanrakingen is het erg belangrijk zo kan een ander rekening met jou houden, het bespreken kan ook heel erg lastig zijn, maar probeer het eens met iemand die je vertrouwt!, eerst opschrijven is ook een goede optie!, je kan het!

 
  • Neem rust


Rust nemen is belangrijk het kan namelijk heel erg helpen bij het verwerken van alle prikkels dus ook bij het verwerken van aanrakingsprikkels. Rust nemen kan ook erg moeilijk zijn, maar zoek uit wat bij jou past!, dit kan van alles zijn!, en gun jezelf ook de rust!


 

Wil je wat kwijt?, wil je even praten?, of heb je een tip nodig?, stuur me dan een dm of email, heb je acuut hulp nodig?, neem dan contact op met iemand die je vertrouwt of neem contact op met 113, deze organisaties zijn er niet voor niks, en bent het echt waard!

 

Wat is jouw ervaring met dit onderwerp?, en/of heb je een tip?, laat het weten in de reacties!, mischien kan je een ander helpen!

 


 

Liefs Emma


23 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Review rolfstone koptelefoon

Hey!. Het is weer tijd voor een blog!. Dit keer een review van een product waarvan ik nooit had geweten dat ik er zoveel baat bij zou hebben!. En dat het me zo erg helpt!. Ik heb het product uitgetest

Autisme en gesprekken (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is alweer tijd voor een nieuwe persoonlijke blog!. Dit keer over autisme en gesprekken, want ondanks dat het een vrij klein onderwerp lijkt. Is het toch wel een groot onderwerp. Waar ik heel

Autisme en voor jezelf opkomen (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een nieuwe blog!. De eerste van het nieuwe jaar!. Ik trap dit jaar af met een blog over voor jezelf op komen!. Want voor jezelf op komen is al lastig genoeg. Maar als je au

Post: Blog2_Post
bottom of page