top of page

Persoonlijke blog autisme en shutdowns

Hey!. Het is weer tijd voor een persoonlijke blog!. Dit keer over shutdowns!. Want wat is het eigenlijk?, en hoe ga ik hier mee om?. Je leest het allemaal in deze blog!.

 

Wat is een shutdown?:


Een shutdown is eigenlijk een soort kortsluiting in je hoofd. Vaak klap je dan dicht en keer je helemaal in jezelf. Dit gebeurt dan niet express en hier kan je ook helemaal niks aan doen!. Dit gebeurt vaak als er te veel prikkels binnen zijn gekomen of als je in een heel stressvolle periode zit, maar er zijn ook heel veel andere redenen voor, dit is voor iedereen verschillend!.

 

Autisme en shutdowns:


Shutdowns komen vaker voor bij mensen met autisme, maar het gebeurt ook bij mensen zonder autisme, het is een groot vooroordeel dat het alleen maar bij mensen met autisme gebeurt!

 

Dit kunnen de oorzaken van een shutdown zijn:


  • (Te) veel stress

  • (Te) veel prikkels

  • (Te) veel overprikkeling

  • Prikkelvolle activiteiten zoals: Winkelen

  • (Te) veel vermoeidheid

Natuurlijk zijn er nog veel meer oorzaken van een shutdown, maar dit zijn de meest voorkomende!

 

Dit kunnen de symptomen van een shutdown zijn:


  • Verliezen van vaardigheden zoals: Communicatie (het kan zijn dat je tijdens een shutdown ineens niet meer kan praten)

  • Naar binnen keren

  • Niks meer kunnen (het kan zijn dat je tijdens een meltdown niet meer kan lopen enzo)

  • (Extreme) vermoeidheid

  • (Extreme) hoofdpijn

Natuurlijk zijn er nog veel meer symptomen, maar dit zijn de meest voorkomende!

 

Ik en shutdowns eerder:


Als kind had ik veel vaker last van meltdowns dan van shutdowns, maar ook shutdowns kwamen wel eens voor. Dat was dan vooral na een hele lange tijd vol met prikkels en/of een heel stress volle periode!


Tijdens zo'n shutdown kon ik nog wel gewoon praten, maar ik had wel last met lopen en mijn benen bewegen bijvoorbeeld ook kon ik me dan helemaal in me zelf keren en heel weinig mee krijgen, soms was dit erg eng, want dat gebeurde ineens en ik wist ook vaak niet hoe dat ineens kon, zekers niet op het moment zelf.


Veel mensen zagen dat niet aan mij, omdat ik dan ook gewoon deed alsof alles goed ging en ik nergens last van had. Ook ,omdat ik dan nog wel gewoon kon praten en in een soort automatische piloot handelde!


Vaak was zo'n shutdown afwachten. Soms moest ik dagen wachten tot dat het een beetje afzakte

 

Ik en shutdowns nu:


Nu heb ik eerder andersom ik heb eerder een shutdown dan een meltdown. En nog steeds vallen mijn meeste shutdowns niet zo op, omdat ik dan wel nog gewoon kan praten en ik dan nog steeds op de automatische piloot door ga.


En ook nu heb ik het vooral na en/of tijdens een erg stressvolle periode. Of na een periode met heel veel prikkels. Het voelt dan vaak alsof er echt helemaal niks meer in mijn hoofd past en alsof mijn hoofd denkt ik ga me gewoon lekker afsluiten!


Inmiddels weet ik er wel beter mee om te gaan, en weet ik al tijdens de shutdown dat het een shutdown is. Dat is natuurlijk erg fijn, want zo kan ik mezelf vertellen dat het een shutdown is!


Ook nu is het afwachten tot dat het minder word, maar ik heb nu wel manieren hoe het wat minder kan worden. En ik leer het steeds beter te voorkomen, en ik leer er ook steeds beter mee om te gaan, wat natuurlijk erg fijn is!

 

Wil je even praten?, heb je een tip nodig?, of advies?, stuur me dan een dm of email!. Heb je acuut hulp nodig?. Neem dan contact op met iemand die je vertrouwt, of neem contact op met 113, deze organisaties zijn er niet voor niks, en je bent het echt waard!

 

Wat is jouw ervaring met dit onderwerp?. En/of heb je een tip?. Laat het weten in de reacties of stuur me een dm!

 


 

Liefs Emma

15 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Review rolfstone koptelefoon

Hey!. Het is weer tijd voor een blog!. Dit keer een review van een product waarvan ik nooit had geweten dat ik er zoveel baat bij zou hebben!. En dat het me zo erg helpt!. Ik heb het product uitgetest

Autisme en gesprekken (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is alweer tijd voor een nieuwe persoonlijke blog!. Dit keer over autisme en gesprekken, want ondanks dat het een vrij klein onderwerp lijkt. Is het toch wel een groot onderwerp. Waar ik heel

Autisme en voor jezelf opkomen (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een nieuwe blog!. De eerste van het nieuwe jaar!. Ik trap dit jaar af met een blog over voor jezelf op komen!. Want voor jezelf op komen is al lastig genoeg. Maar als je au

Post: Blog2_Post
bottom of page