top of page

Maskeren en autisme (Persoonlijke blog)

Hey. Vandaag een blog over autisme en maskeren!. Ik maakte al eens eerder een blog hierover. Maar nu geef ik extra info, vertel ik mijn persoonlijke verhaal en geef ik extra tips!. Lees gauw mijn blog om dat allemaal te weten!


Let op: Deze blog bevat teksten over depressie en suïcide. Denk aan jezelf! Als je hier gevoelig voor bent!

 

Wat is maskeren?:


Maskeren is het doen alsof alles goed gaat en alsof er niks aan de hand is. Zodat anderen niet zien hoe het echt met je gaat!. Iedereen maskert wel eens en als het niet (te) vaak gebeurt is dat maskeren helemaal niet erg!. Maar als het wel (te) vaak gebeurt kan het voor verschillende problemen zorgen!. Het maskeren is een groot probleem bij autisme. Maar het gebeurt ook erg veel bij andere mentale aandoeningen/problemen!

 

Autisme en maskeren:


Veel autisten maskeren. Dit maskeren heeft verschillende redenen, deze redenen zijn vaak enorm uiteenlopend en kan echt door van alles komen!. Dit maskeren kan leiden tot verschillende problemen!. De problemen komen vooral doordat mensen niet zien hoe het echt met je gaat!. En omdat er vaak maar vanuit wordt gegaan dat het goed met je gaat!

 

Redenen waarom mensen maskeren:


  • (Voor)oordelen van de maatschappij (Lees: Vooral over autisme en/of andere mentale aandoeningen/problemen)

  • (Hoge) Verwachtingen van de maatschappij (Lees: Dit gebeurt vooral op scholen en werkplaatsen)

  • Het willen voorkomen van pesten, discriminatie en/of negatieve reacties van anderen

  • Erbij willen horen. (Lees: Soms is die drang zo erg dat je er alles aan doet)

  • Meer/andere sociale contacten willen hebben

  • Negatieve ervaringen in verleden

Natuurlijk zijn er nog veel meer redenen waarom je gaat maskeren. Maar dit zijn de meest voorkomende!

 

Tot deze problemen kan maskeren leiden:


  • (Autistische) Burn_Out

  • Late diagnose autisme (Lees: Dit lijdt vaak tot erg veel (Mentale) problemen)

  • Comorbiriteien (Depressie, suïcide, dwangstoornis, eetstoornis etc)

  • Overschatting

  • Onzekerheid

  • (Extreme) Vermoeidheid

  • Twijfels aan je zelf en/of je diagnose

Natuurlijk zijn er nog een hele hoop problemen die je kan krijgen als je (te) veel maskert. Maar dit zijn de meest voorkomende

 

Ik en maskeren eerder:


Het maskeren zat er bij mij al snel en vroeg in. Ik wou namelijk al sinds kleins af aan mee komen met de maatschappij en vooral 'normaal' zijn!. Het maskeren kwam ook doordat ik werdt gepest op de basisschool, dit pesten kwam mede doordat ik volgens mijn klasgenoten 'raar' was!


Ik deed dus al op jonge leeftijd alsof alles goed ging! En ook verstopte ik al heel jong mijn autisme. Ik wou namelijk 'normaal' zijn en daar moest ik heel hard mijn best voor doen. Als ik op school was zag niemand hoe overprikkeld ik was en hoe hard ik mijn best deed om te overleven. Want zo voelde mijn hele schooltijd en ook op veel andere plekken voelde het als overleven!. Als ik thuis kwam in mijn veilige omgeving kwam alles er uit!. Soms werdt ik enorm boos. Maar vaak was ik erg stil en enorm overprikkeld


Het maskeren resulteerde eerder al in verschillende problemen!. Veel mensen zagen niet hoe het echt me ging en dat ik eigenlijk zoveel moeite had met het leven!. Dus kregen mijn ouders en ik al op jonge leeftijd vaak de opmerking: Heeft ze wel autisme?, dat zie je niet!. Er kwamen vaak dus (voor)oordelen. En mede door het maskeren was ik ook vaak (extreem) Vermoeid!


Ik had heel erg het geluk dat als ik thuis kwam ik mijn masker dan een beetje af kon doen en dat ik thuis alle ruimte had om mezelf te zijn!. Vaak deed ik het ontmaskeren nog steeds niet helemaal. Vooral omdat het toen al heel erg in mijn karakter zat verweven!. Maar ik had die ruimte wel en dat was heel erg fijn. Want ik weet ook dat heel veel mensen dat niet hebben/hadden!. Daar ben ik dus erg dankbaar voor!

 

Ik en maskeren nu:


Ik ben nu eigenlijk ook altijd aan het maskeren ik doe altijd alsof alles goed gaat terwijl het vaak helemaal niet goed gaat. Ook stop ik nu nog te vaak mijn autisme weg en pas ik me heel snel aan anderen aan. Omdat ik nog steeds heel graag 'normaal' wil zijn!. Maar ik weet ook dat 'normaal' zijn een erg breed begrip is en dat 'normaal' zijn voor iedereen anders is!


Mede door het maskeren ben ik al twee keer in een (Autistische) Burn_out belandt!. Het maskeren zit zo erg verweven in mijn karakter dat zelfs toen ik (Zwaar) Depressief was. Deed alsof alles goed ging!. Terwijl alles helemaal niet goed ging en ik enorm donker zat. Ik had zelfs dagen dat ik alles deed en ik 'leuk' mee deed. Maar dat ik s'avonds bezig was met het schrijven van zelfmoord brieven aan mensen waarvan ik houdt!. De volgende dag deed ik gewoon weer 'leuk' mee en deed ik net zo hard mijn masker weer op!


Gelukkig kan ik ook nu nog steeds thuis als ik het echt kan mijn masker volledig afzetten. Nu is het vooral zaak voor mij om echt te leren ontmaskeren. En dat gaat een hele opgave zijn

 

Wil je even praten?. Heb je een tip nodig?. Of een luistert oor?. Stuur me dan een dm of email!. Heb je acuut hulp nodig?. Neem dan contact op met iemand die je vertrouwt!. Of neem contact op met 113!. Deze organisaties zijn er niet voor niks en je bent het echt waard!

 

Wat is jouw ervaring met dit onderwerp?. En/of heb je een tip?. Laat het weten in de reacties. Misschien kan je een ander helpen!

 


 

Liefs Emma


26 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Review rolfstone koptelefoon

Hey!. Het is weer tijd voor een blog!. Dit keer een review van een product waarvan ik nooit had geweten dat ik er zoveel baat bij zou hebben!. En dat het me zo erg helpt!. Ik heb het product uitgetest

Autisme en gesprekken (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is alweer tijd voor een nieuwe persoonlijke blog!. Dit keer over autisme en gesprekken, want ondanks dat het een vrij klein onderwerp lijkt. Is het toch wel een groot onderwerp. Waar ik heel

Autisme en voor jezelf opkomen (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een nieuwe blog!. De eerste van het nieuwe jaar!. Ik trap dit jaar af met een blog over voor jezelf op komen!. Want voor jezelf op komen is al lastig genoeg. Maar als je au

Post: Blog2_Post
bottom of page