top of page

Lichtprikkels (Persoonlijke blog)

Hey, vandaag een blog over lichtprikkels, ook hier kunnen veel mensen last van hebben, in deze blog geef ik tips, vertel ik mijn persoonlijke verhaal en geef ik informatie

 


Autisme en lichtprikkels:


Prikkels zijn sowieso al een probleem bij veel autisten, zo ook lichtprikkels, zo kan je heel erg veel last hebben van de zon op een zomerdag, of kan je heel erg last hebben van (felle) lampen in een kamer, deze gevoeligheid voor licht kan natuurlijk erg lastig en vervelend zijn, en vooral omdat er in best veel dingen licht zit, dit kan het leven heel erg lastig en vermoeiend maken!

 

Dit kunnen allemaal lichtsprikkels zijn:


  • De zon op een zomerdag

  • Lampjes van de kerstboom

  • Een lamp in de woonkamer

  • Telefoon schermen

  • Felle lampen van gebouwen

  • Lampen van verschillende huishoudelijke apparaten

  • (Felle) kleuren van kleding

Er zijn natuurlijk nog heel veel meer prikkels, maar dit zijn een paar voorbeelden

 

Hier kan je last van krijgen:


  • Migraine

  • (zware)hoofdpijn

  • (zware)Vermoeidheid

  • Overprikkeling

  • Last van de ogen van het knijpen bijvoorbeeld

  • Slapeloosheid

Er zijn natuurlijk nog veel meer dingen waar je last van kan krijgen, maar dit zijn een paar van de meest voorkomende

 

Ik en lichtprikkels eerder:


Eerder kon ik hier best veel last van hebben, als er bijvoorbeeld in de klas een lamp kapot was en knipperde dan kon ik daar heel erg last van hebben en daar ook echt overprikkeld van raken, ik liep ook altijd rond met hoofdpijn


Als het zomer was en de zon scheen heel fel kon ik daar ook heel erg last van hebben ondanks dat ik gek ben op de zomer, de zon gaf dan zo'n fel licht dat ik dan zo'n last kreeg van overprikkeling, een zonnebril hielp voor me, het verzachte de felle stralen


In de winter met alle lichtjes in huis, kon ik ook erg last hebben van al het licht, maar daar kon ik wel mee omgaan, het was vervelend, maar ik vond het ook erg fijn en het gaf ook veel sfeer, en vooral in de donkere winter maanden is dat ook zekers nodig

 

Ik en licht nu:


Nu kan ik nog steeds erg last van licht hebben, ik loop nog steeds standaard met hoofdpijn en vooral ook op warme zomerdagen kan de hoofdpijn erger worden, en ik ben echt gek op de zomer, maar de felle zon kan me vaak wel heel erg overprikkelen


Toen we naar Amsterdam gingen en s'avonds daar ook heen gingen kreeg ik een migraine aanval dit was ,omdat ik niet kon wennen aan het licht. Ik kan er veel beter tegen als ik er dan al een hele dag ben en rustig aan al het licht kan wennen anders kan het heel hard op me af komen en soms zelfs zorgen voor een migraine aanval


Wel kan ik hier beter tegen dan bijvoorbeeld tegen geluid, mischien omdat ik me tegen lichtprikkels beter kan wapenen, ik kan dan bijvoorbeeld een zonnebril op doen of licht verminderen

 

Tips:


  • Een zonnebril:


Een zonnebril is denk ik wel een van de meest handige dingen die je kunt doen om lichtprikkels tegen te gaan, je kan een zonnebril zo duur maken als dat je zelf wilt en een zonnebril zou je ook kunnen gebruiken in huis, als je echt even de lichtprikkels wil verminderen


 


  • Praat erover


Praat over je overprikkeling bij licht, zo kunnen anderen je helpen, heb je iemand die je vertrouwt en waar je het tegen durft te vertellen?, doe dit dan zeker zo kan een ander je helpen en mischien heeft die gene ook nog wel goede tips waar je wat aan hebt!


 

  • Doe lampen uit wanneer dit kan


Als er een mogelijkheid is tot dimmen van lampen of lampen uit doen in huis doe dit dan ook, doe s'avonds eens alle lampen uit, probeer het eens mischien helpt het!

 

Wil je praten?, heb je een tip nodig?, of heb je advies nodig?, stuur me dan een dm of email, heb je acuut hulp nodig?, neem dan contact op met iemand die je vertrouwt!, of neem contact op met 113, deze organisaties zijn er niet voor niks!, en je bent het echt waard!

 

Wat is jouw ervaring met dit onderwerp?, en/of heb je een tip laat het weten in de reacties!, mischien kan je een ander helpen!

 


 

liefs Emma


10 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Review rolfstone koptelefoon

Hey!. Het is weer tijd voor een blog!. Dit keer een review van een product waarvan ik nooit had geweten dat ik er zoveel baat bij zou hebben!. En dat het me zo erg helpt!. Ik heb het product uitgetest

Autisme en gesprekken (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is alweer tijd voor een nieuwe persoonlijke blog!. Dit keer over autisme en gesprekken, want ondanks dat het een vrij klein onderwerp lijkt. Is het toch wel een groot onderwerp. Waar ik heel

Autisme en voor jezelf opkomen (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een nieuwe blog!. De eerste van het nieuwe jaar!. Ik trap dit jaar af met een blog over voor jezelf op komen!. Want voor jezelf op komen is al lastig genoeg. Maar als je au

Post: Blog2_Post
bottom of page