top of page

hoe ga ik om met vooroordelen? (persoonlijke blog)

Hey, gister schreef ik al een tip blog over vooroordelen en hoe je die doorbreekt nu vertel ik wat het persoonlijk voor mij betekent en geef ik meer uitleg, lezen wat voor vooroordelen die er nog steeds heersen?, en hoe ik er mee omga?, lees dan gauw verder, ik maakte eerder een blog waarin ik een paar vooroordelen ontleede, die lezen? kijk dan tussen mijn blogs, en zoek op vooroordelen

 

Autisme en vooroordelen:


Er heersen nog te veel vooroordelen over autisme, wat eigenlijk vaak totaal niet klopt en wat het beeld over autisme niet echt mee helpt, zo zouden mensen met autisme vaak geen empathie hebben, volgens nog steeds (te) veel mensen, deze vooroordelen zorgen niet alleen voor onbegrip, maar kunnen nog zo veel meer problemen veroorzaken, de vooroordelen moeten stoppen!

 

Deze vooroordelen heersen nog steeds over autisme:


  • 'Autisten hebben geen empathie'

  • 'Autisten hebben geen gevoel'

  • 'Autisme is te zien'

  • 'Autisme komt door vaccinatie(s)'

  • 'Autisten houden van treinen'

  • 'Autisten zijn heel slim of heel dom'

  • 'Autisten zijn alleen maar mannen vrouwen kunnen het niet hebben'

  • 'Autisme is een stempel of aangepraat'

  • 'Autisten kunnen niet functioneren'

  • 'Autisten kunnen geen 'normaal' leven hebben'

  • 'Autisten moeten altijd alles duidelijk hebben anders kunnen ze niet functioneren'

  • 'Autisten zijn raar en of gek'

  • 'Een autist heeft geen behoefte aan sociaal contact'

Natuurlijk zijn er nog heel veel vooroordelen, maar dit zijn vaak de vooroordelen die ik weleens heb gehoord over autisme

 

gevolg(en) van zoveel vooroordelen:


  • Late diagnoses (vooral bij vrouwen)

  • Negatief zelfbeeld

  • Autisme weg stoppen/maskeren

  • Niet durven vertellen over je autisme

  • het niet kunnen accepteren van je autisme

  • Boosheid op jezelf vanwege je autisme

  • Twijfelen aan je diagnose, omdat je je nergens in herkent

Er zijn natuurlijk nog een hele boel dingen waar je last van kunt hebben door de vooroordelen over autisme

 

Vaak komen vooroordelen hier voor:

  • In de media

  • in de literatuur

  • op de werkvloer/school

  • In het dagelijks leven

  • In de communicatie

  • Op sociaal media/internet

 

ik en vooroordelen eerder:


Omdat ik de diagnose al best lang heb (Lees: gelukkig maar ben ik heel blij mee), heb ik best wel last gehad van de vooroordelen van zowel hulpverleners als op de media en of op internet, maar ook op school en andere plekken


Het waren vaak steken onder water dat ik geen gevoel zou hebben en dat alles duidelijk moest en ook de media hielp daar heel erg aan mee, ik voelde dit helemaal niet zo, maar omdat ik zo jong was dacht ik het zal wel zo zijn, ik heb mezelf altijd als minder gezien mede door de vooroordelen, ik had namelijk autisme en was daardoor minder, zo liet de media het vaak zien, ik had namelijk geen gevoel en empathie en ik moest alles duidelijk hebben, volgens de vooroordelen


In die tijd werdt er heel weinig over autisme vertelt en als er dan iets werdt vertelt was het vaak iets wat niet klopte bij mij en waarvan ik dacht, maar dit heb ik helemaal niet


Ik weet nog dat toen ik op de basisschool zat ik een leraar had die zei (Lees: dit was in groep 6) dat ik autisme had/heb, zo uit het niets midden in de klas zonder enige reden, en dat ik alles heel letterlijk nam, hij gaf het voorbeeld over koeien uit de sloot halen dat ik dat voor me zag, dit voelde voor mij totaal niet zo, hij wist dat ik al werdt gepest mede door dat ik 'raar' en 'gek' was door mijn autisme. Hij zei alleen maar dat en ging weer verder met zijn les, ik werdt daarna nog meer gepest.

 

Ik en vooroordelen nu:

Mede door dat alles ben ik nu deze blog begonnen, ik ga er nu tegen vechten en zorgen dat niemand zich meer zo voelt zo als ik me heb gevoeld/voel


Nog heb ik er last van, en ben ik nog steeds mede door de opmerkingen van anderen een ster in maskeren, ik ga er vaak in het dagelijks leven nog steeds niet op in, maar het doet me best zeer, want ik weet nu wat autisme voor mij betekent en dat autisme dat gewoon niet voor mij is, zoals de meeste vooroordelen laten zien, ik heb juist te veel empathie, en als ik dan zo'n vooroordeel hoor doet het me pijn en voel ik woede en verdriet, die pijn zet ik nu in om anderen te helpen en deze vooroordelen te ontleden, en het taboe rondom autisme te doorbreken, ik probeer mijn verhaal te delen, en meer kan ik (helaas) niet doen

 

Tips voor naasten van iemand met autisme:


ga het gesprek aan:


Vraag iemand met autisme wat autisme voor die gene inhoudt, zo leer je meer over autisme, iemand met autisme kan namelijk vaak heel goed vertellen over zijn of haar autisme, als dat niet zo goed gaat zoek dan een andere manier, doe het bijvoorbeeld door die gene te laten schrijven of zoek een andere manier!, kijk eens wat bij die gene past, en wat zijn of haar manier van communiceren is

 

Lees boeken over autisme:


Als je boeken over autisme leest, leer je over autisme op een leuke manier en zie je wat autisme in houdt, een hele goed tip is: maar je ziet er helemaal niet autistisch uit van: Bianca Toeps, er zijn heel veel boeken over autisme, kijk eens wat je een interessant boek vindt, en wat je mooi lijkt om te lezen

 

Volg andere account over autisme:


Er zijn een heleboel accounts over autisme gemaakt door mensen met autisme, volgen kost geen geld en zo help je alleen maar meer om de vooroordelen rondom autisme te doorbreken

 

Wil je wat kwijt?, heb je een tip nodig?, of wil je gewoon even praten?, stuur me dan een dm of email, heb je acuut hulp nodig, neem dan contact op met een vertrouwd iemand of neem contact op met 113, deze organisaties zijn er niet voor niks en je bent het echt waard!

 

Wat is jouw ervaring met dit onderwerp?, en of heb je een tip?, laat het dan weten in de reacties, mischien kan je een ander helpen!

 


 

Liefs Emma




10 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Review rolfstone koptelefoon

Hey!. Het is weer tijd voor een blog!. Dit keer een review van een product waarvan ik nooit had geweten dat ik er zoveel baat bij zou hebben!. En dat het me zo erg helpt!. Ik heb het product uitgetest

Autisme en gesprekken (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is alweer tijd voor een nieuwe persoonlijke blog!. Dit keer over autisme en gesprekken, want ondanks dat het een vrij klein onderwerp lijkt. Is het toch wel een groot onderwerp. Waar ik heel

Autisme en voor jezelf opkomen (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een nieuwe blog!. De eerste van het nieuwe jaar!. Ik trap dit jaar af met een blog over voor jezelf op komen!. Want voor jezelf op komen is al lastig genoeg. Maar als je au

Post: Blog2_Post
bottom of page