top of page

Gastblog (autismeverhalen)

Hey, vandaag een gastblog, van autismeverhalen, over haar diagnose en de verschillende behandelingen die ze heeft gevolgd, weten hoe dat voor haar was?, en hoe ze haar diagnose heeft gekregen?, lees dan gauw verder!

 

Inleiding:


Het is 2013, ik zit in groep 3 van de basisschool. Ik had het naar mijn zin, als ik nu terug kijk op de (basis)schooltijd denk ik dat ik toen al goed doorhad hoe ik moest maskeren. Na vermoedens van mijn juf en van mijn ouders hebben ze me bij Van Waterschoot laten testen op autisme. Daar kwam uit dat ik asperger heb. Veel weet ik er niet meer van, ik was een jaar of 7. Het enige dat ik nog weet is dat ik na mijn diagnose meteen veel therapieën heb moeten doen. O.a speltherapie en SOVA (sociale vaardigheden)

 

herinneringen aan die tijd:

In 2013, vlak na mijn diagnose, ben ik begonnen bij Van Waterschoot met speltherapie. Ik had een hele leuke begeleidster, ik weet dat ze Agnes heette en dat er in het lokaal waar ik die therapie had een soort van winkeltje stond, met een kassa en van die Albert Heijn speeltjes. Die kon je in die tijd sparen, en in die kamer stonden er een hele hoop. Ik ging er elke woensdag middag heen. Daar zat ik dan: Een 7-jarig meisje, blond haar, een blauwe map op haar schoot. Te wachten tot ze werd opgehaald. Als je binnen kwam, liep je bijna elke keer tegen een glazen spiegel op. De eerste deur was de wachtkamer. Ik zat elke keer op dezelfde stoel, met uitzicht op de trap die tegenover de deur van de wachtkamer zat. Eigenlijk had ik er nooit zin in, spanning misschien zelfs wel stress. Maar ik heb van kleins af aan al een fascinatie voor pumps, hoe hoger hoe beter. Agnes liep altijd op pumps. Op het moment dat Agnes van de trap af kwam op haar hakken, gebeurde er iets in mij waardoor ik er ineens wel zin in had. Dat heb ik nog steeds, hoe het kan weet ik nog steeds niet. Ik keek er naar uit om weer aan de slag te gaan, maar was altijd wel blij als het weer afgelopen was. Na de speltherapie ging ik eigenlijk gelijk door naar een SOVA training. Nog steeds bij Van Waterschoot. Ik weet eigenlijk nog steeds niet wat er de bedoeling van was. Elke maandagmiddag werd ik eerder opgehaald uit de klas, omdat het net onder schooltijd viel. Het was met een grote groep kinderen en 2 vrouwelijke begeleidsters. We knutselde de elke week allerlei dingen. De volgende dag kon ik niet wachten om het geknutsel aan mijn klas te laten zien. Als ik er nu aan terugdenk denk ik dat ik me wilde verantwoorden tegenover mijn klas. Ik wilde laten zien dat ik in de tijd die ik niet in de klas doorbracht, wel iets nuttigs deed. In die tijd heb ik het trouwens nooit als plicht gezien. Ik vond het heerlijk om te vertellen.


 

2017/2018:


Ik begin geintreseerd te raken over autisme en ik ga dingen op zoeken. Ik kom bij de film Rainman uit. Veel mensen kennen die film wel, het gaat over een man met autisme en hij is het stereotype van iemand met autisme. Na stukjes film te hebben gezien, schrok ik. Ik leek er helemaal niet op, zou ik dan wel autisme hebben? Ik heb die gevoelens met mijn ouders gedeeld en zij stelden me gerust dat iedereen anders was en ook mensen met autisme. Ik heb me op nieuw laten testen, ditmaal bij de GGZ. Daar kwam uit dat het wel autisme was. Sindsdien is er veel veranderd, ik ben van de basisschool naar de middelbare school gegaan. Ik ben van regulier voorgezet onderwijs naar speciaal onderwijs gegaan en ik heb inmiddels al 2,5 jaar begeleiding vanuit Zintri Zorggroep. Ik kwam in de puberteit, in die tijd heb ik het mijn ouders veel kwalijk genomen dat ik therapie op therapie moest volgen van ze. Het voelde alsof ik moest veranderen. Nu besef ik dat iedereen me alleen maar wilde helpen om met autisme te leren leven.

 

Wil je wat kwijt?, heb je een tip nodig?, of wil je gewoon even praten?, stuur me dan een dm of email, heb je acuut hulp nodig?, neem dan contact op met iemand die je vertrouwt, of neem contact op met 113, deze organisaties zijn er niet voor niks, en je bent het echt waard!

 

Hoe je jij je diagnose gekregen?, laat het weten in de reacties en start het gesprek!

 


 

Wil jij ook een gastblog schrijven?, stuur me dan een email of dm en vraag naar de mogelijkheden


Liefs Emma

12 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Review rolfstone koptelefoon

Hey!. Het is weer tijd voor een blog!. Dit keer een review van een product waarvan ik nooit had geweten dat ik er zoveel baat bij zou hebben!. En dat het me zo erg helpt!. Ik heb het product uitgetest

Autisme en gesprekken (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is alweer tijd voor een nieuwe persoonlijke blog!. Dit keer over autisme en gesprekken, want ondanks dat het een vrij klein onderwerp lijkt. Is het toch wel een groot onderwerp. Waar ik heel

Autisme en voor jezelf opkomen (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een nieuwe blog!. De eerste van het nieuwe jaar!. Ik trap dit jaar af met een blog over voor jezelf op komen!. Want voor jezelf op komen is al lastig genoeg. Maar als je au

Post: Blog2_Post
bottom of page