top of page

Eten en autisme (Persoonlijke blog)

Hey. Vandaag weer persoonlijke blog. Dit keer over autisme en eten. Je leest informatie, mijn persoonlijke verhaal en tips!. Lees de blog dus gauw verder!

 

Autisme en eten:


Eten is voor veel mensen de normaalste zaak van de wereld. Maar voor veel autisten is eten erg ingewikkeld. Zo kan je erg veel moeite hebben met het nemen van eten door bepaalde structuren en/of smaken. Of eet je juist te veel omdat je geen hongergevoel krijgt. Voor iedere autist is het anders wat diegene voor relatie heeft met eten!

 

Nadelen aan eten met autisme:


  • Angst(en) om aan te komen of juist af te vallen (lees: Autisten zijn vaak erg onzeker over hun lichaam en/of over zichzelf)

  • Angst om wat nieuws de proberen

  • Verschillende structuren en smaken kan erg moeilijk en/of heftig zijn als je autisme hebt

  • Veel controle proberen te krijgen over het eten (Lees: Soms zelfs dwangmatig)

  • Eten als stim gebruiken

Natuurlijk zijn er nog veel meer dingen waar je last van kan hebben als je eet met autisme. Maar dit zijn de meest voorkomende

 

Voordelen aan eten met autisme:


  • Je ervaart erg veel smaken en sensaties. Dit kan veel positieve prikkels opleveren

  • Eten kan je ook energie geven dit kan er voor zorgen dat je de dag beter doorkomt

Er zijn natuurlijk nog meer voordelen. Maar dit zijn de meest voorkomende voordelen

 

Oorzaken van de eetproblemen bij autisme:


  • Over of juist over gevoeligheid voor prikkels

  • De sociale aspecten die aan maaltijden hangen

  • Moeite met plannen en/of structuur

  • Een (nog) niet goed ontwikkelde (mond) ontwikkeling

  • Het gevoel hebben de controle te verliezen

  • Stress en/of spanning

  • Prikkelverwerking

  • Onzekerheid

Er zijn natuurlijk nog een hele hoop redenen waarom eten met autisme moeilijk kan zijn. Maar dit zijn de meest voorkomende

 

Ik en eten eerder:


Ik was nooit een 'moeilijke' eter en at eigenlijk alles altijd al wel. Dat Was erg fijn. Maar toen at ik al om energie binnen te krijgen. Omdat ik toen al erg gevoelig was voor veel prikkels en omdat ik toen ook enorm last had van veel vermoeidheid. At ik om de dag door te komen


Ik had ook momenten dat ik vergat te eten. Omdat ik zo in een hyperfocus zat. Dan zat ik zo in een boek of in een tekening dat ik gewoon een hele middag niet at


Daarnaast heb ik eigenlijk nooit een hongergevoel gehad. Dat is natuurlijk erg vervelend. Want dan kan je enorm veel eten zonder door te hebben dat je eigenlijk vol zit. Gelukkig hielpen mijn ouders er wel heel erg bij mee dat ik op een moment gewoon moest stoppen met eten

 

Ik en eten nu:


Ik heb nu het zelfde als wat ik eerder had namelijk geen hongergevoel hebben. Alleen kan ik er nu beter mee om gaan en mezelf remmen als ik weet dat ik te veel heb gegeten


Ik heb nu wel dat ik heel erg op mijn eten let of het wel gezondheid is enzo. Soms ga ik daar wat te ver in. Vooral in stressvolle periodes kan dit nog wel eens gebeuren. Maar ik kan daar wel mee omgaan. Na een paar weken is het dan ook weer voorbij


Eten met stukjes vermijdt ik. En pittig eten houdt ik ook niet van. Dat zorgt voor te veel prikkels. Verder eet ik eigenlijk alles wel en heb ik gelukkig niet echt veel problemen met eten


Ik voel me eigenlijk altijd wel schuldig als ik wat eet. Ik denk dat dat ook nooit voorbij gaat en dat dat ook een beetje bij mij en mijn onzekerheid hoort

 

Tips om te eten met autisme:


Maak een weekmenu:


Ga elke zondag zitten en maak dan een weekmenu. Zo kan je je alvast voorbereiden op wat je gaat eten. Dit kan je doen in je planner. Maar het kan ook gewoon op je telefoon. Kijk eens of het bij jou past. En op welke manier!. Je kan het!

 

Daag jezelf uit:


Probeer eens een keer een andere verpakking of een ander recept!. Hoe moeilijk het ook is. Begin heel klein. En probeer het eens!. Dit kan namelijk helpen als je wat wat meer gevarieerd wil gaan eten. Probeer het eens je kan het!.

 

Gun je zelf rust:


Gun je zelf ook de rust. En gun jezelf ook dat het niet altijd even goed gaat. Hoe moeilijk dat ook is. Want het gebeurt ook wel eens dat het echt niet goed gaat met eten. Probeer dan zo min mogelijk boos opjezelf te zijn!. Je kan het!

 

Wil je wat kwijt?. Heb je een tip nodig?. Of wil je gewoon even praten?. Stuur me dan een dm of email. Heb je acuut hulp nodig?. Neem dan contact op met iemand die je vertrouwt. Of neem contact op met 113 deze organisaties zijn er niet voor niks!. En je bent het echt waard!

 

Wat is jouw ervaring met dit onderwerp?. En/Of heb je een tip?, laat het weten in de reacties!. Misschien kan je een ander helpen!

 


 

Liefs Emma


14 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Review rolfstone koptelefoon

Hey!. Het is weer tijd voor een blog!. Dit keer een review van een product waarvan ik nooit had geweten dat ik er zoveel baat bij zou hebben!. En dat het me zo erg helpt!. Ik heb het product uitgetest

Autisme en gesprekken (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is alweer tijd voor een nieuwe persoonlijke blog!. Dit keer over autisme en gesprekken, want ondanks dat het een vrij klein onderwerp lijkt. Is het toch wel een groot onderwerp. Waar ik heel

Autisme en voor jezelf opkomen (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een nieuwe blog!. De eerste van het nieuwe jaar!. Ik trap dit jaar af met een blog over voor jezelf op komen!. Want voor jezelf op komen is al lastig genoeg. Maar als je au

Post: Blog2_Post
bottom of page