top of page

Bookstaview Nadine Zwagerman

Hey!. Het is weer tijd voor een bookstaview deze keer met schrijfster Nadine Zwagerman!. Ze vertelt over haar boeken!. En over hoe deze boeken tot stand zijn gekomen!. Wil je haar verhaal lezen?. Lees dan gauw verder

 

Wie ben jij?:

Mijn naam is Nadine Swagerman. Ik ben YA-auteur bij uitgeverij Kluitman. Naast dat ik boeken schrijf, heb ik ook een eigen tekstbureau.

 

Wie zijn je favoriete auteurs?:

Toen ik jonger was, was Carry Slee mijn favoriete auteur. En al behoor ik nu niet meer tot de doelgroep van de meeste van haar boeken, haar boeken voor volwassenen heb ik de laatste jaren met veel plezier gelezen. Daarnaast kijk ik ook altijd erg uit naar nieuw werk van Judith Visser.

 

Wou je altijd al schrijfster worden?:

Ja, als klein meisje wilde ik al schrijfster worden. Toen ik zeven was schreef ik mijn eerste spannende verhaal over een verlaten pastorie en twee jongens die daar een gruwelijke ontdekking doen.

 

Wat is je favoriete boek?:

Er zijn een hoop boeken die ik prachtig vond en aanraad, zoals ’t Hooge nest van Roxane van Iperen, Een klein leven van Hanya Yanagihara en Zondagskind van Judith Visser. Maar als ik een favoriet boek moet kiezen, ga ik denk ik voor Letters to a Young Poet van Rainer Maria Rilke. Dat boek heb ik meerdere malen gelezen en het heeft me vaak aan het denken gezet.

 

Wat is jouw inspiratie voor het schrijven deze boeken?:

Ik vind het heel belangrijk dat lezers zichzelf (of hun situatie) kunnen herkennen in een verhaal. Dat is precies de reden dat ik boeken schrijf waarin mentale gezondheid, identiteit en seksualiteit een rol spelen.


 

Lees je vaak boeken?:

Als ik zelf niet aan een boek werk, lees ik elke dag.

 

Haal je inspiratie uit een bepaalde schrijfster/schrijver?:

Ik denk dat er wel schrijvers zijn die je (al dan niet onbewust) inspireren. In mijn geval zijn dat veelal schrijvers die over onderwerpen durven te schrijven die anderen misschien schuwen.

 

Welke schrijver/schrijfster:?

Ik denk dat schrijvers als Yvonne Keuls en Carry Slee mij in zekere zin wel geïnspireerd hebben om boeken te schrijven over onderwerpen die ik belangrijk vind.

 

Welke boeken schreef je?:

Ik heb de boeken Eén waarheid, Maar ik ben jou niet en Aan de andere kant van geluk geschreven.

 

Wanneer kwamen je boek uit?:

Eén waarheid verscheen in 2018, Maar ik ben jou niet in 2020 en Aan de andere kant van geluk in 2022.

 

Bij welke uitgever kwamen je boeken uit?:

Al mijn boeken zijn uitgegeven door uitgeverij Kluitman.

 

Wat voor soort boek(en) zijn het precies?:

Het zijn alle drie Young Adult boeken.

 

Waar gaan jouw boeken over?:

In mijn boeken komen veel verschillende onderwerpen aan bod, waaronder rouw, angsten, verslaving, onveilige thuissituatie, seksualiteit, identiteit, neerslachtigheid, scheiding van ouders, vriendschap en liefde.

 

Hoe ben je op het idee van een boek schrijven gekomen?:

Ik wilde al heel jong boeken schrijven en toen er een schrijfwedstrijd georganiseerd werd waarbij gezocht werd naar nieuw talent, kreeg ik een idee voor een verhaal en dat verhaal heb ik toen ingestuurd. Uiteindelijk is dat verhaal de basis geweest voor mijn debuut Eén waarheid.

 

Waarom precies over dit onderwerp?:

Ik schrijf graag over dingen die vaak nog als ‘lastig’ gezien worden. Juist dat soort onderwerpen ga ik niet uit de weg, omdat ik het belangrijk vind dat erover geschreven wordt. Zo hoop ik op mijn manier toch een steentje bij te dragen aan het bespreekbaar maken van het onderwerp mentale gezondheid.

 

Is het boek gebaseerd op een waargebeurd verhaal?:

Mijn boeken zijn alle drie fictie. Wel is het zo dat in mijn laatste boek Aan de andere kant van geluk een aantal persoonlijke elementen verwerkt zitten.

 

Wat is het doel van deze boeken?:

Ik schrijf mijn boeken allereerst omdat ik hoop dat mensen het met plezier zullen lezen. Daarbij schrijf ik graag over onderwerpen die ik belangrijk vind, waaronder mentale gezondheid en seksualiteit. Enerzijds doe ik dat om die onderwerpen bespreekbaar te maken, anderzijds omdat ik het belangrijk vind dat mensen zichzelf kunnen herkennen in boeken.

 

Ben je van plan nog een boek te schrijven?:

Absoluut. Ik hoop dat ik nog heel veel boeken mag schrijven.

 

Wil je nog wat kwijt over je boek?:

Nee, niet zozeer.

 

Ben je bezig met een nieuw boek?:

Ja, op dit moment werk ik aan een nieuw boek. Helaas kan ik daar verder nog niets over zeggen, behalve dat het opnieuw onderwerpen zal bevatten die ik belangrijk vind.

 

Hoe lang duurde het schrijfproces?:

Het schrijfproces van Aan de andere kant van geluk duurde denk ik zo’n negen maanden in totaal.

 

Heb je een writersblock gehad?:

Ja, nadat mijn eerste boek Eén waarheid verscheen, kwam er even niets meer uit mijn vingers.

 

Hoe ging je om met een writersblock?:

Ik heb mezelf tijd gegeven en niets geforceerd. Uiteindelijk kwam er een idee en kon ik weer gaan schrijven.

 

Hoe zorgde je ervoor dat je geconcentreerd bleef?:

Als ik schrijf zorg ik dat het stil is en dat ook mijn telefoon op stil staat, zodat ik niet wordt afgeleid.

 

Heb je hulp gehad bij het schrijven?:

Ja, in zekere zin krijg ik altijd wel hulp.

 

Zo ja, welke hulp?:

Omdat ik wil dat bepaalde situaties in mijn boeken waarheidsgetrouw zijn, doe ik uitgebreid research. Hiervoor mail ik met mensen die mij alles kunnen vertellen wat ik wil weten. Daarnaast is mijn vriendin er altijd om te helpen als ik vastloop tijdens het schrijven of als ik niet zeker weet of iets werkt

 

Wil je nog wat kwijt over het schrijfproces?:

Nee, eigenlijk niet.

 

Ebook of gewoon boek?:

Gewoon boek.

 

Liever nooit meer lezen of nooit meer schrijven?:

Nooit meer lezen.

 

Luisterboek of ebook?:

Luisterboek.

 

Schrijf je liever op papier of laptop/Computer?:

Op de computer.

 

Wil je even praten?. Heb je een tip nodig?. Of heb je advies nodig?. Stuur mij dan een dm of email!. Heb je acuut hulp nodig?. Neem dan contact op met iemand die je vertrouwt!. Of neem contact op met 113, deze organisaties zijn er niet voor niks en je bent het echt waard!

 

Heb jij een van haar boeken gelezen?. Zo ja wat vond je er van?, zo nee zou je dat graag willen?. Laat het weten in de reacties en start het gesprek!

 


 

Ik wil Nadine heel erg bedanken voor het delen van haar verhaal!


Wil je ook graag mee doen aan het bookstaview stuur mij dan een mail of stuur een dm!


Liefs Emma

1 weergave0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Review rolfstone koptelefoon

Hey!. Het is weer tijd voor een blog!. Dit keer een review van een product waarvan ik nooit had geweten dat ik er zoveel baat bij zou hebben!. En dat het me zo erg helpt!. Ik heb het product uitgetest

Autisme en gesprekken (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is alweer tijd voor een nieuwe persoonlijke blog!. Dit keer over autisme en gesprekken, want ondanks dat het een vrij klein onderwerp lijkt. Is het toch wel een groot onderwerp. Waar ik heel

Autisme en voor jezelf opkomen (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een nieuwe blog!. De eerste van het nieuwe jaar!. Ik trap dit jaar af met een blog over voor jezelf op komen!. Want voor jezelf op komen is al lastig genoeg. Maar als je au

Post: Blog2_Post
bottom of page