top of page

Bookstaview (Ikbenontzichtbaarziek)

Hey. Vandaag het eerste deel van de bookstaviews dit zijn interviews met verschillende mentalhealth schrijvers/schrijfsters!. In dit eerste bookstaview lees je het verhaal van @Ikbenonzichtbaarziek

 

Wie ben jij?:


Ilona Van Royen, 36 jaar, bachelor psychologe en mobiele autismeconsulent voor kinderen van 12 tot 21jaar.

 

Wie zijn je favoriete auteurs?:


Psychologe Brené Brown en Psychiater Dirk De Wachter

 

Wou je altijd al schrijver/schrijfster worden?:


Ja :) al van kleinsaf

 

Wat je favoriete boek?:

Verlangen naar verbinding van Brené Brown

 

Wat is jouw inspiratie voor het schrijven dit boek?:


Ik was chronisch ziek en heel erg lang onzichtbaar voor velen, zelfs dokters. Volgens hen was ik oké. Ook toen ik in de bibliotheek een boek zocht om me niet zo alleen meer te voelen, bond ik niks...

 

Lees je vaak boeken?:

Non-fictie boeken liggen altijd op mn nachtkastje.

 

Haal je inspiratie uit een bepaalde schrijfster/schrijver?:


Brené Brown en Dirk De Wachter inspireren me enorm.

 

Welke boek schreef je?:


Ik ben onzichtbaar ziek

 

Wanneer kwam je boek uit?:


10-10-2020

Midden de coronapandemie

 

Wat voor soort boek is het precies?:


Non-fictie met mijn persoonlijke verhaal & heel wat psychologische handvaten die ik door mijn opleiding en ervaring kan meegeven. Het zijn tips die je meteen kan gebruiken, het zijn er ook erg veel want iedereen is anders dus vind je vast iets dat je helpt. Alle obstakels waar je op botst als chronisch zieke bespreek ik.

 

Waar gaat jouw boek over?:


Mentale gezondheid komt hier erg naar boven. We leven in een maatschappij dat alles rap moet gaan en moet opbrengen, als zieke sta je aan de zijlijn. Daar komen erg veel verschillende emoties bij kijken... Daarnaast gaat het uiteraard ook vaak over de lichamelijke moeilijkheden die bij chronische ziekte horen.

 

Is het boek gebaseerd op een waargebeurd verhaal?:


Ja

 

Wat is het doel van dit boek?:


Handvaten aanreiken aan andere zieken. Ze tonen dat je bepaalde obstakels wel degelijk kunt omzeilen. Ook en niet minder herkenning bieden. Vaak voel je je als zieke Geïsoleerd en alleen.

 

Ben je van plan nog een boek te schrijven?:


Misschien wel, ik voel dat er grote nood is aan info en begeleiding.

 

Wil je nog wat kwijt over je boek?:


Dat ik een platform heb op instagram waar ik dagelijks actief op ben om anderen te informeren en te helpen ♡♡

 

Ben je bezig met een nieuw boek?:


Neen

 

Hoe lang duurde het schrijfproces?:


Tijdens de hele ziekteperiode, van geen diagnose naar post behandeling, hield ik allerlei flarden van wat ik voelde en meemaakte bij. Het waren losse blaadjes in een mapje. Dit deed ik 15 jaar lang. Toen ik het idee kreeg heb ik alles in 2 jaar tijd in een boek gegoten.

 

Heb je een writersblock gehad?:


Haha tuurlijk. Dat komt omdat je te lang op hetzelfde zit te kijken. Zo legde ik m'n script eens 3 maanden weg.

 

Hoe zorgde je ervoor dat je geconcentreerd bleef?:


Korte momenten vooral schrijven, met een energiedrankje erbij. Ik zat op dar moment met een tweejarige in huis, dus dat kon ik wel gebruiken.

 

Heb je hulp gehad?:

Ja

 

Welke hulp?:


Nalezers heb ik gezocht en gevonden. Dus net voor ik mijn script officieel af had hebben zij het nog eens nagelezen op fouten en op inhoud.

 

Ebook of gewoon boek?:


Gewoon, ik wil het voelen en ruiken

 

Luisterboek of ebook?:


Luisterboek :)

Daar zijn we momenteel ook mee bezig. Ik zou héél graag mijn boek ook bij diegene krijgen die te zwak zijn om te lezen momenteel of door hun aandoening niet kunnen lezen in een fysiek boek.

 

Schrijf je liever op papier of laptop/Computer?:


De flarden doorheen de jaren liever op papier, dat voelt organischer. Als je met de lay-out van een boek werkt of je wil het wat professioneel gaan maken dan werkt een laptop best bij mij.

 

Wil je even praten?. Heb je een tip nodig?. Of heb je advies nodig?. Stuur me dan een dm of email!. Heb je acuut hulp nodig?. Neem dan contact op met iemand die je vertrouwt!. Of neem contact op met 113 deze organisaties zijn er niet voor niks!. En je bent het echt waard!

 

Heb je dit boek al gelezen?. En wat vond je er van?. Zou je hem graag willen lezen?. Laat het weten in de reacties!. En start het gesprek!

 


 

Liefs Emma


Ik wil Ilona heel erg bedanken voor het delen van haar verhaal!

Ook mee doen het bookstaview?. Stuur me dan een dm of email!

13 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Review rolfstone koptelefoon

Hey!. Het is weer tijd voor een blog!. Dit keer een review van een product waarvan ik nooit had geweten dat ik er zoveel baat bij zou hebben!. En dat het me zo erg helpt!. Ik heb het product uitgetest

Autisme en gesprekken (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is alweer tijd voor een nieuwe persoonlijke blog!. Dit keer over autisme en gesprekken, want ondanks dat het een vrij klein onderwerp lijkt. Is het toch wel een groot onderwerp. Waar ik heel

Autisme en voor jezelf opkomen (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een nieuwe blog!. De eerste van het nieuwe jaar!. Ik trap dit jaar af met een blog over voor jezelf op komen!. Want voor jezelf op komen is al lastig genoeg. Maar als je au

Post: Blog2_Post
bottom of page