top of page

Bookstaview Carlievantongeren

Hey!. Het is weer woensdag dus tijd voor het bookstaview!. Dit keer met schrijfster Carlie van Tongeren. Ze vertelt over haar boeken die ze allemaal al heeft geschreven!. Lees gauw haar verhaal!

 

Wie ben jij?:


Ik ben Carlie van Tongeren, 38 jaar en ik kom uit Deventer. Daar woon ik met mijn vriend en onze twee kindjes van 7 en 3 jaar. Ik schrijf zelf boeken, redigeer andermans boeken en geef gastlessen via de Schrijverscentrale. Het is ook mijn droom om scenarioschrijver te worden, daar ben ik achter de schermen mee bezig.

 

Wie zijn je favoriete auteurs?:


Ik lees vooral YA-boeken van eigen bodem, liefst contemporary (zoals ik zelf schrijf), met soms een uitstapje naar distopisch. Een paar schrijvers die ik in dit genre goed vind: Anna Woltz, Erna Sassen, Edward van de Vendel, Pamela Sharon, Daniëlle Bakhuis, Buddy Tegenbosch.

 

Wou je altijd al schrijfster worden?:


Ja! Vanaf dat ik kan schrijven, schrijf ik, met heel veel plezier, liefde en toewijding. Vooral dialogen, geweldig om te schrijven! Ik wist alleen niet goed hóé ik schrijver kon worden, dus daarom duurde het nog zo’n 20 jaar voordat ik mijn eerste boek uitbracht (28 was ik).

 

Wat je favoriete boek?:


De executie (Daniëlle Bakhuis) en alle boeken van Anna Woltz, zoals De tunnel en Honderd uur nacht.

 

Lees je vaak boeken?:


Heel vaak en graag! Als ik niet van lezen zou houden, zou ik ook geen schrijver willen worden, vertel ik altijd tijdens schoolbezoeken. Wel moet ik erbij zeggen dat als ik zelf een YA aan het schrijven ben, ik het heel lastig vind om juist dat soort boeken te lezen. In die periode lees ik veel minder en ik lees dan juist heel andere boeken: volwassenliteratuur, feelgood en thriller (ook liefst Nederlandse boeken).

 

Haal je inspiratie uit een bepaalde schrijfster/schrijver?:


Ik vind andere schrijvers goed en ze inspireren me om een betere schrijver te willen worden. Maar verder probeer ik wel zo veel mogelijk bij mezelf en mijn eigen stijl te blijven. Ik wil niet iets van hen overnemen.

 

Welke schrijvers:?


Anna Woltz schrijft zo mooi zangerig, net als Edward van de Vendel. En Erna Sassen heeft een zeer originele stijl, haar boek Zonder titel vond ik uniek door de combinatie van haar literaire stijl met best veel puberaal gescheld (en ook door de tekeningen erin).

 

Welke boeken schreef je?:


Mijn Young Adult-boeken heten: Heerestraat & Rozenlaan (2018), Het meisjesmanifest (2019), Het zusje van (2020) en Het is hier helemaal (niet) perfect! (2021). Ik schrijf ook non-fictie voor volwassenen (zelfhulpboeken).

 

Wanneer kwam je boek uit?:


Ik schrijf ongeveer 1 of 2 boeken per jaar. De laatste verschenen in nov. en dec. 2021.

 

Bij welke uitgever kwam je boek uit?:


Mijn jeugdboeken verschijnen bij Blossom Books en mijn non-fictieboeken bij Van Duuren Psychologie.

 

Wat voor soort boeken zijn het precies?:


Ik schrijf Young Adult-romans (ook shorties), dit zijn altijd contemporary verhalen met een mental health thema. Voor volwassenen schrijf ik zelfhulpboeken met name over psychologie/seksualiteit.

 

Waar gaan jouw boeken over?:


Mijn boeken gaan altijd over maatschappelijke thema’s en hoe je daarmee om kunt gaan. Mentale gezondheid is dus eigenlijk altijd het belangrijkste in mijn verhalen. In mijn nieuwste boek Het is hier helemaal (niet) perfect! schrijf ik over perfectionisme en paniekaanvallen. Ik combineerde het ook met het acceptatieproces van een chronische aandoening (in dit boek is dat de huidziekte vitiligo, maar als je een andere chronische aandoening hebt zul je er ook veel in kunnen herkennen).

 

Hoe ben je op het idee van een boek schrijven gekomen?:


In al mijn boeken zit iets van mezelf (een eigenschap, iets wat ik heb meegemaakt) en iets wat ik erbij verzin, meestal op basis van het nieuws, een maatschappelijke ontwikkeling die me raakt. Voor Het is hier helemaal (niet) perfect! werd ik geraakt door onderzoeken waaruit bleek dat jongeren steeds vaker angstklachten en paniekaanvallen ontwikkelen, over de enorme prestatiedruk die leidt tot burn-outs op jonge leeftijd. Verder verwerkte ik in dit boek mijn eigen perfectionisme en de drie reizen die ik maakte naar Azië/Indonesië.

 


Waarom precies over dit onderwerp?:


Ik weet zelf hoe perfectionisme je in je greep kan houden en ik hoor en zie het om me heen, in real life, in het nieuws, op social media etc. Maar omdat ik nu ouder ben en mijn weg erin gevonden heb, wilde ik er graag een boek over schrijven. Ik hoop dat het anderen ook kan helpen liever te zijn voor zichzelf – misschien wat eerder dan het mijzelf is gelukt!

 

Is het boek gebaseerd op een waargebeurd verhaal?:


Deels op mijn eigen (reis)ervaringen, deels op interviews die ik heb gehouden. Ik interviewde bijvoorbeeld Iris ter Haar van het boek Een steekje los over haar paniekstoornis, Charlotte van @charlotteslittlecorner over haar Instagram-succes, een Nederlandse vrouw die in Indonesië woont en twee jonge vrouwen met vitiligo. Zij hebben me allemaal enorm geholpen!

 

Wat is het doel van je boeken?:


Het doel is allereerst een mooi verhaal lezen waarin je helemaal kunt verdwijnen en dat je met een glimlach en goed gevoel dichtslaat. Maar ik wil ook altijd graag een diepere boodschap meegeven. Ik bespreek in al mijn jeugdboeken graag serieuze thema’s op een luchtige manier. Ik hoor weleens dat dat mijn kracht als schrijver is.

 

Ben je van plan nog een boek te schrijven?:


Ja, het liefst schrijf ik elk jaar een nieuwe YA!

 

Wil je nog wat kwijt over je boeken?:


In dit boek laat ik ook de Indonesische vrienden die ik zelf leerde kennen meespelen onder hun echte namen. Dat maakte het erg bijzonder tijdens het schrijven. Een van mijn beste vrienden uit die tijd overleed tijdens het schrijven. Dat gooide me even helemaal van de schrijfrails. Daarna voelde hij juist weer even levend, doordat ik hem tijdens het schrijven voor me zag. Ik hoop dat hij het van boven kan zien en dat hij het een mooi eerbetoon vindt.

 

Ben je bezig met een nieuw boek?:


Bijna… Ik heb een idee voor een nieuwe shortie en ga daar binnenkort over brainstormen met mijn uitgeefster van Blossom Books. Hopelijk kan het in het voorjaar van 2023 verschijnen!

 

Hoe lang duurde het schrijfproces?:


Ongeveer een jaar. In november 2020 had ik de synopsis voor Het is hier helemaal (niet) perfect! af en dus het verhaal in grote lijnen bedacht, en in november 2021 verscheen het boek. Zelf was ik eind september klaar met het echte schrijven.

 

Heb je een writersblock gehad?:


Ja, twee keer bij dit boek. Bij het begin, ik vind de eerste 10.000 woorden altijd een enorme worsteling. Toen ik erachter kwam dat een van mijn oude Indonesische vrienden was overleden (over wie ik ook schreef in dit boek) kon ik ook even niet meer verder. Daarna voelde ik juist de drive om er een heel mooi verhaal van te maken, voor hem.

 

Zo ja, Hoe ging je om met een writersblock?:


Bij die eerste 10.000 woorden plan ik het liefst veel schrijfdagen achter elkaar in. Gewoon gaan zitten en beginnen, ook al lukt het (nog) voor geen meter omdat ik de personages nog niet voor me zie of ‘voel’. Door bijv. een hele week achter elkaar door te schrijven, kom ik sneller in het verhaal dan steeds maar losse uurtjes te schrijven. Heel belangrijk voor mij in het begin!

 

Hoe zorgde je ervoor dat je geconcentreerd bleef?:


Per boek heb ik een playlist die ik altijd draai tijdens het schrijven. Ik kan de liedjes wel dromen na een paar maanden, maar het fijne is dat ik meteen in dit verhaal zit als ik die liedjes hoor. Aanrader! En ook door goed te plannen dus. Dagen inplannen en dan zoveel mogelijk schrijven (mail, social media etc. negeren).

 

Heb je hulp gehad bij het schrijven?:


Ja, voor de research en om mijn verhaal te proeflezen. Schrijven doe ik wel altijd alleen.

 

Zo ja, welke hulp?:


Als research heb ik vijf vrouwen geinterviewd, over paniekaanvallen, vitiligo, Indonesië en social media succes hebben. Zij waren ook mijn proeflezers. Ik had ook nog twee extra proeflezers uit België, die stukken hebben gelezen waarin Ifkee Belgisch personage, voorkomt. Natuurlijk heb ik ook een redacteur bij Blossom Books die me helpt door mijn verhaal te redigeren en de uitgeefster leest het verhaal ook altijd en geeft feedback op de grote lijnen.

 

Wil je nog wat kwijt over het schrijfproces?:


Dat ik herschrijven (dus de 2e of 3e versie maken) het allerleukst vind! Ik weet dat veel schrijvers het verafschuwen, maar mij mag je er haast voor wakker maken, zó fijn vind ik het om het verhaal met elke wijziging te zien verbeteren.

 

Ebook of gewoon boek?:


Gewoon boek. Ik heb nog nooit een ebook gelezen zelfs!

 

Liever nooit meer lezen of nooit meer schrijven?:


Wat een onmogelijke keuze. Nooit meer lezen dan maar, want zonder schrijven kan ik écht niet.

 

Luisterboek of ebook?:


Ebook. Luisteren is niks voor mij, dan gaan mijn hersenen andere dingen doen en mis ik de helft. Ik wil de letters echt voor me zien.

 

Schrijf je liever op papier of laptop/computer?:


Laptop voor langere verhalen. Losse ideetjes krabbel ik wel graag op papier. Notitieboekjes zijn heilig!

 

Wil je even praten?. Heb je een tip nodig?. Of heb je advies nodig?. Stuur me dan een dm of email!. Heb je acuut hulp nodig?. Neem dan contact op met iemand die je vertrouwt. Of neem contact op met 113!. Deze organisaties zijn er niet voor niks en je bent het echt waard!

 

Heb je dit een van haar boeken gelezen?. Zo ja wat vond je er van?. Zo nee zou je dat graag willen?

 


 

Ik wil Carlie heel erg bedanken voor het delen van haar verhaal!


Wil jij ook mee doen aan het bookstaview?. Stuur me dan een dm of email!


Liefs Emma


4 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Review rolfstone koptelefoon

Hey!. Het is weer tijd voor een blog!. Dit keer een review van een product waarvan ik nooit had geweten dat ik er zoveel baat bij zou hebben!. En dat het me zo erg helpt!. Ik heb het product uitgetest

Autisme en gesprekken (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is alweer tijd voor een nieuwe persoonlijke blog!. Dit keer over autisme en gesprekken, want ondanks dat het een vrij klein onderwerp lijkt. Is het toch wel een groot onderwerp. Waar ik heel

Autisme en voor jezelf opkomen (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een nieuwe blog!. De eerste van het nieuwe jaar!. Ik trap dit jaar af met een blog over voor jezelf op komen!. Want voor jezelf op komen is al lastig genoeg. Maar als je au

Post: Blog2_Post
bottom of page