top of page

Autismeverhaal Noami

Hey. het is alweer tijd voor het tiende autismeverhaal!. Dit keer vertelt Noami over het krijgen van haar diagnose en hoe dat voor haar was/is. Wil je verhaal weten?. Lees dan gauw verder!

 

'Vanaf dat moment is het balletje gaan rollen en kreeg ik een onderzoek naar ASS':


Toen ik een jaar of 13 was, heeft mijn moeder aan de bel getrokken. Dit omdat ik al 1,5 jaar lang gepest werd en het ging gewoon echt niet meer. Ik had als kind altijd zin in school en was voor het eerst "schoolziek". Vanaf dat moment is het balletje gaan rollen en kreeg ik een onderzoek naar ASS. Of nou ja eigenlijk naar wat er aan de hand is. Toen was autisme nog verdeeld in verschillende termen zoals asperger, PDD-NOS en klassiek. Het was toen nog niet zo bekend als nu bij vrouwen.

 

'In de jaren na deze uitslag heb je enorm gestruggled met mijzelf. Ik wist dat ik "anders" was maar voelde mij echt geen autist':


Tijdens het onderzoek kreeg ik verschillende gesprekken en heb ik ook wat testjes gedaan en vragen lijsten ingevuld om te zien of er kenmerken waren. De uitslag van dat onderzoek was dan ook PDD-NOS. Helaas heb ik na deze uitslag geen verdere therapie gekregen om het te begrijpen. In de jaren na deze uitslag heb je enorm gestruggled met mijzelf. Ik wist dat ik "anders" was maar voelde mij echt geen autist. Dit heeft een klap in mijn zelfvertrouwen gekregen en in mijn zelfbeeld. Ik heb ook niet veel vrienden of vriendinnen gehad waardoor de eenzaamheid erg aanwezig was.

 

'Ik heb hier veel aan gehad':


Op school heb ik een cursus gedaan na schooltijd om steviger in mijn schoenen te staan. De cursus heette "Rots-Water-Vuur". Ik heb hier veel aan gehad. Ik leerde daar hoe je voor jezelf kan opkomen en hoe je een stuk steviger in je schoenen kan staan. De afgelopen jaren heb ik een aantal psychologen bezocht omdat het niet zo goed met mij ging. Ik was snel bang voor vanalles en nog wat en wist even niet wat er aan de hand was. Mijn psycholoog heeft het balletje weer laten rollen bij mij met de vraag of er ASS was.

 

'Kijk naar een mogelijkheid om het te laten onderzoeken. Weet je bent nooit alleen!'


Omdat het volgens de oude criteria gediagnosticeerd was heb ik de beslissing genomen om opnieuw een traject te volgen. (Dit keer bij het ASC in Amersfoort) Hieruit blijkt dat er wel degelijk ASS is en dat de eerder gestelde diagnose een te lichte was. Ik weet ik nu zeker dat ik onder autisme val. Sinds ik deze diagnose heb gaat alles veel beter en heb ik meer zelfvertrouwen gekregen dan bij de eerder gestelde diagnose. Ik wou dat ik dit eerder had gedaan want zeg nou zelf duidelijkheid is het belangrijkste. Mocht je twijfelen of jij ook ASS hebt, ga in gesprek met iemand de je vertrouwd. Kijk naar een mogelijkheid om het te laten onderzoeken. Weet je bent nooit alleen!



 

Heb je advies nodig?. Wil je gewoon even praten?. Of heb je een tip nodig?. Stuur me dan een dm of email!. Heb je acuut hulp nodig?. Neem dan contact op met iemand die je vertrouwt!. Of neem contact op met 113, deze organisaties zijn er niet voor niks!. En je bent het echt waard!

 

Wat is jouw ervaring met dit onderwerp?. En/of heb je een tip?. Laat het weten in de reacties mischien kan je een ander helpen!

 


 

Ik wil Naomi heel erg bedanken voor het delen van haar verhaal!


Liefs Emma


14 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Review rolfstone koptelefoon

Hey!. Het is weer tijd voor een blog!. Dit keer een review van een product waarvan ik nooit had geweten dat ik er zoveel baat bij zou hebben!. En dat het me zo erg helpt!. Ik heb het product uitgetest

Autisme en gesprekken (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is alweer tijd voor een nieuwe persoonlijke blog!. Dit keer over autisme en gesprekken, want ondanks dat het een vrij klein onderwerp lijkt. Is het toch wel een groot onderwerp. Waar ik heel

Autisme en voor jezelf opkomen (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een nieuwe blog!. De eerste van het nieuwe jaar!. Ik trap dit jaar af met een blog over voor jezelf op komen!. Want voor jezelf op komen is al lastig genoeg. Maar als je au

Post: Blog2_Post
bottom of page