top of page

Autisme en vermoeidheid (Persoonlijke blog)

Hey. Vandaag een blog over autisme en vermoeidheid. In deze blog lees je info. Mijn persoonlijke verhaal en tips!. Lees de blog gauw verder!

 

Autisme en vermoeidheid:


Iedereen is weleens vermoeid. En dat is ook normaal. Alleen bij autisme komt dit vaker en heftiger voor. Dit maakt het leven erg lastig!. Door de vermoeidheid kan het bijvoorbeeld zijn dat je niet of nauwelijks kan werken. En/of dat je niet goed met de maatschappij mee komt, terwijl je zo erg je best doet!. Vermoeidheid zie je vaak niet!. Dit kan het dus moeilijk maken om het aan te geven en om er mee om te gaan!

 

Waarom zijn autisten over het algemeen vermoeider?:


  • Prikkelgevoeligheid

  • Overdenken/Overanalyseren

  • Maskeren

  • Prikkel verwerking

  • Gebruik medicijnen

  • Comorbiditeit (Bijv: Depressie)

  • Slaapproblemen

Natuurlijk zijn er nog meer redenen. Maar dit zijn de meest voorkomende

 

Symptomen (Extreme) vermoeidheid:


  • Lusteloosheid

  • Gebrek aan energie/Soms zelfs energieloos

  • Uitgeput gevoel

  • Gebrek aan motivatie/Nergens geen zin in hebben

  • Spierzwakte/Of juist (extreme) spierspanning

  • Prikkelbaarheid

  • Duizeligheid/Of zelfs flauwvallen

  • Geen zin in seks/Of juist heel veel zin hebben

  • Hoofdpijn/Soms zelfs migraine

  • Slaperigheid/Heel veel slapen

  • Vertraagd reactievermogen/Of helemaal geen reactievermogen

  • Moeite met concentreren

  • Moeite met het starten en voltooien van taken

  • Achteruitgang van cognitieve prestaties

  • Achteruitgang fysieke prestaties

  • Verergering van depressie/Gedachtes aan de dood

  • Heel veel zin in eten hebben/Of juist helemaal niet


Natuurlijk zijn er nog een hele hoop symptomen. Maar zijn de meest voorkomende

 

Dit maakt leven met vermoeidheid vaak moeilijker:


  • Je zondert je vaker af. Omdat je zo moe bent

  • Contact maken gaat lastiger en/of soms zelfs helemaal niet

  • Je hebt een grotere kans op depressie(s) en/of andere comorbiriteiten

  • Meekomen met de maatschappij gaat lastiger en/of zelfs helemaal niet (Lees: Dit kan er voor zorgen dat je je buitengesloten of zelfs depressief voelt. Ook kan dit boosheid op jezelf verergeren)

Natuurlijk zijn er nog veel meer dingen die leven met vermoeidheid lastiger maken. Maar dit zijn de meest voorkomende

 

Ik en vermoeidheid eerder:


Ik was als kind eigenlijk altijd moe. Ik had nooit een moment dat ik echt vol energie zat. Dit maakte dat veel dingen niet gingen zoals ik wou en zoals ik eigenlijk voor ogen had. Ik wou namelijk altijd heel graag met de 'rest' van de maatschappij meekomen. En deed daar ook heel erg mijn best voor!


Ik maskerde als kind al en ik was ook altijd aan het overdenken bij heel veel situatie(s) kon ik uren door gaan in mijn hoofd. Dit maakte dat ik nog vermoeider werdt dan dat ik al was. Het was ook altijd een grote chaos in mijn hoofd. Ik bleef eigenlijk altijd in de visuele vermoeidheid cirkel!


De vermoeidheid was dus eigenlijk altijd aanwezig!

 

Ik en vermoeidheid nu:


Nu heb ik nog meer last dan eerder van (extreme) vermoeidheid!. Dat maakt werken en andere dingen doen enorm lastig. Ik heb nog steeds dat ik enorm mijn best doe om mee te komen met de maatschappij. Dit heeft er al twee keer tot geleid dat ik een (zware) Burn_out


De vermoeidheid heeft bij mij veel redenen. Zo ben ik enorm prikkelgevoelig. Masker ik eigenlijk altijd. En overdenk ik ontzettend veel!


Ik baal er ontzettend van dat ik mede door mijn vermoeidheid niet goed mee kan komen met de 'rest' van de maatschap. Maar ik denk dat het nu echt moet gaan kijken wat bij mij en mijn vermoeidheid past. En moet gaan accepteren dat ik niet helemaal mee kom!. En dat dat ook prima is!

 


Tips om om te gaan met vermoeidheid:


  • Luister naar je lijf:

Zorg dat je (goed) luistert naar je lijf als je merkt dat je moe bent. Dit kan erg lastig zijn. Maar het kan ook erg helpen beter met vermoeidheid om te gaan en er op tijd bij te zijn!. Kijk wat voor manier van luisteren naar je lijf bij jou past!. Je kan het!

 

  • Zorg voor dat je zo veel mogelijk gezond eet:

Zorg dat je zo veel mogelijk gezond eet. Dit kan erg lastig zijn. Maar probeer het zo veel mogelijk te doen. Dit kan je doen door bijvoorbeeld week schema's te maken. Kijk eens wat voor manier bij jou past!. Je kan het!

 
  • Zorg voor genoeg rust:


Zorg dat je dagelijks genoeg rust in pland. Dit kan je in je planner doen. En/Of op een andere manier!. Kijk eens of dit bij jou past!. Je kan het!

 

Wil je praten?. Heb je een tip nodig?. Of heb je advies nodig?. Stuur me dan een dm of email. Heb je acuut hulp nodig?. Neem dan contact op met iemand die je vertrouwt!. Of neem contact op met 113. Deze organisaties zijn er niet voor niks!. En je bent het echt waard!

 

Wat is jouw ervaring met dit onderwerp?. En/of heb je een tip?. Laat het weten in de reacties!. Misschien kan je een ander helpen!

 


 

Liefs Emma


33 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Review rolfstone koptelefoon

Hey!. Het is weer tijd voor een blog!. Dit keer een review van een product waarvan ik nooit had geweten dat ik er zoveel baat bij zou hebben!. En dat het me zo erg helpt!. Ik heb het product uitgetest

Autisme en gesprekken (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is alweer tijd voor een nieuwe persoonlijke blog!. Dit keer over autisme en gesprekken, want ondanks dat het een vrij klein onderwerp lijkt. Is het toch wel een groot onderwerp. Waar ik heel

Autisme en voor jezelf opkomen (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een nieuwe blog!. De eerste van het nieuwe jaar!. Ik trap dit jaar af met een blog over voor jezelf op komen!. Want voor jezelf op komen is al lastig genoeg. Maar als je au

Post: Blog2_Post
bottom of page