top of page

Autisme en verjaardagen (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een persoonlijke blog!. Omdat ik zondag jarig ben vond ik het wel tijd om te vertellen over hoe ik verjaardagen ervaar en om er meer informatie over te geven!. Wil je dit allemaal weten?. Lees dan gauw verder!

 

Autisme en verjaardagen:


Voor veel autisten zijn verjaardagen lastig. Zo kan de ene autist erg veel last hebben van alle prikkels of van de sociale verplichtingen die aan een verjaardag verbonden zijn. Maar sommige autisten vinden verjaardagen ook erg leuk!. Voor iedereen is dit verschillend!

 

Nadelen aan autisme en verjaardagen van anderen:


  • Sociale verplichtingen

  • Prikkels

  • Die dag geen structuur hebben

  • Niet durven aangeven dat je eigenlijk wel naar huis wilt. Dus over je eigen grenzen heen gaan

  • Moeten maskeren

  • Overschatting

  • (extreme) Vermoeidheid

  • Eetproblemen (veel mensen met autisme hebben problemen met eten)

  • Onzekerheid (hierdoor niet veel durven te vertellen bijvoorbeeld)

Natuurlijk zijn er nog veel meer dingen die naar een verjaardag gaan met autisme moeilijker maken. Maar dit zijn de meest voorkomende

 

Nadelen aan autisme en verjaardagen van jezelf:


  • Alles draait om jou die dag (sommige autisten kunnen daar heel slecht tegen)

  • Geen sociale contacten hebben en dus niemand uit kunnen nodigen voor je verjaardag

  • Prikkels

  • Die ene dag geen structuur hebben

  • (extreme) Vermoeidheid

  • Eetproblemen

  • Sociaal moeten doen

  • Moeten maskeren

Natuurlijk zijn er nog veel meer dingen die je eigen verjaardag vieren met autisme moeilijker maken

 

Ik en verjaardagen eerder:


Als kind had ik al enorm veel last van verjaardagen. Zowel die van me zelf als die van een ander. Ik vond mijn eigen verjaardag verschrikkelijk, maar ook verjaardagen van anderen vond ik verschrikkelijk. Door alle prikkels en verplichten die er bij kwamen kijken. Met verjaardagen moest ik nog erger gaan maskeren dan dat ik normaal al deed. Best vaak bleven we lang bij verjaardagen zitten en durfde ik niet aan te geven dat het eigenlijk te veel voor me was. Als we dan eindelijk naar huis konden was ik zo kapot dat ik er gewoon dagen van bij moest komen


Mijn eigen verjaardag vond ik ook echt verschrikkelijk alles draaide die dag om mij en als ik ergens niet van houd is het in de picture staan. Ook alle prikkels en de vermoeidheid die daarbij kwamen kijken hielpen niet echt mee. Ook na mijn eigen verjaardag moest ik dagen bijkomen

 

Ik en verjaardagen nu:


Verjaardagen vindt ik nog steeds een drama. Ik vindt het heel leuk als andere mensen jarig zijn, maar ik ga dan liever een keer op visite als er niet zo veel mensen zijn zo kan ik toch genoeg aandacht aan die persoon geven


Ik vier mijn verjaardag nu ook op een andere manier dan andere mensen doen. Vaak ga ik uiteten en vier ik het alleen met mijn familie. Ik heb op dit moment ook niet echt mensen die op mijn verjaardag kunnen komen buiten mijn familie om. Dat voelt best wel eenzaam, want ondanks dat ik een hekel heb aan mijn verjaardag wil ik wel de keuze hebben of ik wel of niet mensen uitnodig en dat heb ik op dit moment niet


Ondanks alles hoop ik toch dat zondag een leuke dag gaat worden

 

Tips:


Hoe overleef je een verjaardag?


  • Spreek een eind en begin tijd af:


Vind je het moeilijk aan te geven wanneer je naar huis wilt?. Misschien is het dan een optie om een begin en eind tijd af spreken zo weet je voor jezelf wanneer je naar huis kan en zo weet de ander ook dat je om die tijd naar huis gaat

 
  • Plan rust zowel voor als na de verjaardag:

Rust plannen is een van de belangrijkste dingen. Doe dat zowel voor als na de verjaardag!. Vindt je dat moeilijk?. Zorg dan dat je jezelf beloond!

 
  • Kijk naar andere mogelijkheden:

Vind je een verjaardag echt niet fijn?. Kijk dan eens of er andere mogelijkheden zijn. Je kan bijvoorbeeld afspreken dat je gewoon een keer koffie komt drinken voor die gene zijn verjaardag. Kijk eens of dit bij jou past!. Je kan het!

 

Wil je wat kwijt?. Wil je gewoon even praten?. Of heb je een tip nodig?. Stuur me dan een dm of email!. Heb je acuut hulp nodig?. Neem dan contact op met 113!. Deze organisaties zijn er niet voor niks en je bent het echt waard!

 

Wat is jouw ervaring met dit onderwerp?. En/of heb je een tip?. Laat het weten in de reacties!. Misschien kan je een ander helpen!

 


 

Liefs Emma


14 weergaven1 opmerking

Recente blogposts

Alles weergeven

Review rolfstone koptelefoon

Hey!. Het is weer tijd voor een blog!. Dit keer een review van een product waarvan ik nooit had geweten dat ik er zoveel baat bij zou hebben!. En dat het me zo erg helpt!. Ik heb het product uitgetest

Autisme en gesprekken (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is alweer tijd voor een nieuwe persoonlijke blog!. Dit keer over autisme en gesprekken, want ondanks dat het een vrij klein onderwerp lijkt. Is het toch wel een groot onderwerp. Waar ik heel

Autisme en voor jezelf opkomen (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een nieuwe blog!. De eerste van het nieuwe jaar!. Ik trap dit jaar af met een blog over voor jezelf op komen!. Want voor jezelf op komen is al lastig genoeg. Maar als je au

Post: Blog2_Post
bottom of page