top of page

Autisme en vakantie (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is alweer tijd voor een nieuwe persoonlijke blog dit keer met informatie over autisme en vakantie. Want vaak is dat wat lastiger als je autistisch bent!. In deze blog geef ik informatie, vertel ik mijn persoonlijke verhaal en geef ik tips!. Je leest het allemaal!

 

Autisme en vakantie:


Voor veel mensen is vakantie heerlijk. Even lekker ontspannen helemaal niks doen en eindelijk doen waar je heel lang niet aan toe kwam. Maar voor veel autisten ligt dit toch een beetje anders. Autisten hebben vaak meer moeite met vakantie. Maar er zijn ook autisten die vakantie juist helemaal heerlijk vinden. Dat is natuurlijk voor elke autist verschillend!

 

Hier kan je als autist last van hebben als je vakantie hebt:


  • Heel veel moeten schakelen

  • Al het structuur kwijt zijn

  • Veel meer energie kwijt zijn

  • Sociale verplichtingen

  • Feestdagen die er vaak zijn tijdens vakanties denk aan: De kerstvakantie

  • Veel meer stress

  • Alle routines kwijt zijn dit kan tot verschillende problemen lijden zoals: Slaapproblemen etc

  • Onderprikkeling

Natuurlijk zijn er nog veel meer dingen waar je als autist last van kan hebben als je op vakantie gaat, maar dit zijn de meest voorkomende!

 

Dit kan juist fijn zijn als je als autist vakantie hebt:


  • Ontspanning

  • Heel lang bezig kunnen zijn met een ding zonder verdere verplichtingen (hyperfocus)

  • Ontprikkeling

  • Minder vermoeid

  • Dingen kunnen doen waar je normaal niet aan toe komt

  • Minder stress

Natuurlijk zijn er nog veel meer dingen wat fijn is als je als autist vakantie hebt. Maar dit zijn de meest voorkomende!

 

Vakantie en ik eerder:


Ik vond vakantie eerder heerlijk. Dan was ik even weg van school, had ik even geen school stress en kon ik dingen doen die ik fijn vond zoals: Lezen, tekenen of wat anders. Alleen was dit anders bij de vakanties met feestdagen erin. Dan had ik ook echt wel vakantie nodig anders redde ik het echt niet


Maar vakantie zorgde er ook voor dat ik soms niet meer wist wat ik moest doen. En dat ik niemand had om wat mee te gaan doen, omdat ik zo gepest werd en dus vaak de hele vakantie thuis was, omdat ik dat gewoon veel fijner vond dan afspreken met mensen waar ik op school ook al enorm veel stress van kreeg


Maar over het algemeen was ik de vakanties altijd heel erg nodig, en vond ik het vaak heerlijk om dingen te doen die ik gewoon heel fijn vond en gewoon even geen stress van school te hebben

 

Vakantie en ik nu:


Ik vind vakantie nog steeds heerlijk en dan vooral de zomer vakantie. Misschien komt dat ook wel een beetje door het vaak warme weer. Nu ik veel thuis ben en geen school of werk heb is dat wel een beetje anders, want door mijn studie ben ik eigenlijk iedere dag wel bezig en heb ik daar dus niet veel structuur in. Daardoor is dat anders dan met gewoon school vakanties, ik probeer het wel zo te plannen dat ik net als iedereen dan wel gewoon vakantie heb en voor mijn studie voor uit werk


De vakanties waar feestdagen in zitten, heb ik ook nu nog steeds heel hard nodig. Die vakanties probeer ik dan ook echt te gebruiken om uit te rusten voor zover ik dat kan


Voor mij is het nu dus zo dat ik meer moet leren goed in te plannen wanneer ik vakantie heb en niet altijd maar door ga

 

Tips:

Hoe ga je om met vakanties?:


  • Maak ook in vakanties een planning:

Juist in de vakantie is het fijn om een planning te hebben!. Misschien niet zo strak als wat je hebt in het gewone leven, maar wel dat je je daar een beetje aan vast kan houden, dit zorgt namelijk voor structuur!. Probeer het eens je kan het!

 
  • Zorg ook voor genoeg rust:

Een vakantie is er vaak voor om even alles los proberen te laten en even te rusten. Vaak is dit voor autisten heel moeilijk of zelfs onmogelijk. Maar het is erg belangrijk probeer wat te vinden waar jij ontspannen van word!. Je kan het!

 
  • Praat erover:

Als je er over praat kan een ander je helpen met het overleven van een vakantie!. Kijk eens wie je vertrouwt en van wie jij denk dat die jou wel kan helpen. Als je praten moeilijk vind kan je het ook opschrijven!. Probeer het op jouw manier je kan het!

 

Wil je even praten?. Heb je een tip nodig?. Of heb je een luistert oor nodig?. Stuur me dan een dm of email!. Heb je acuut hulp nodig?. Neem dan contact op met iemand die je vertrouwt!. Of neem contact op net 113, deze organisaties zijn er niet voor niks en je bent het echt waard!

 

Wat is jouw ervaring met dit onderwerp?. En/of heb je een tip?. Laat het weten in de reacties misschien kan je een ander helpen!

 


 

Liefs Emma

6 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Review rolfstone koptelefoon

Hey!. Het is weer tijd voor een blog!. Dit keer een review van een product waarvan ik nooit had geweten dat ik er zoveel baat bij zou hebben!. En dat het me zo erg helpt!. Ik heb het product uitgetest

Autisme en gesprekken (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is alweer tijd voor een nieuwe persoonlijke blog!. Dit keer over autisme en gesprekken, want ondanks dat het een vrij klein onderwerp lijkt. Is het toch wel een groot onderwerp. Waar ik heel

Autisme en voor jezelf opkomen (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een nieuwe blog!. De eerste van het nieuwe jaar!. Ik trap dit jaar af met een blog over voor jezelf op komen!. Want voor jezelf op komen is al lastig genoeg. Maar als je au

Post: Blog2_Post
bottom of page