top of page

Autisme en thuiszitters (Persoonlijke blog)

Hey. Vandaag een blog met een thema wat nog te onderbelicht is. Namelijk thuiszitters. Ik maakte hier al eerder een blog over. Maar nu ook een persoonlijke blog!. In deze blog vindt je informatie, tips en hoe je er mee om gaat en mijn persoonlijke verhaal!. Lees hem gauw!

 

Wat is een thuiszitter?:


Een thuiszitter is iemand die (langer) dan zes maanden thuis zit van school. Deze leerlingen zitten vaak thuis, omdat het hun niet lukt om mee te komen op school. En/of omdat ze alle prikkels niet aan kunnen!. En er zijn nog veel meer redenen!. Voor iedere thuiszitter is de reden anders!

 

Autisme en thuiszitten:


Eigenlijk kan iedereen thuis komen te zitten van school met of zonder autisme. Maar doordat autisten vaak meer moeite hebben met het verwerken van alle prikkels en/of van (extreme) vermoeidheid. Is de kans groter dat je als autist uitvalt op school. En vooral als je niet de (juiste) hulp krijgt is de kans aanwezig dat je uitvalt op school!. Maar dat hoeft natuurlijk niet altijd zo te zijn!. Veel autisten lukt het wel om mee te komen op school. Ook dit is voor iedereen verschillend!

 

Redenen uitvallen op school:


  • (Te) veel prikkels

  • (Extreem) vermoeid

  • (Te) veel onduidelijkheid

  • Niet de (juiste) hulp

  • Worstelen met andere mentale problemen/stoornissen (Zoals depressie, eetstoornis etc)

  • Niet de juiste school voor jouw hulpvraag

  • Niet begrepen worden

  • Een late diagnose autisme

Natuurlijk zijn er nog veel meer redenen waardoor je uit kan vallen op school. Alleen dit zijn de meest voorkomende!

 

Tot deze problemen kan uitvallen op school leiden:


  • (Grotere) kans op werkeloosheid

  • (Grotere) kans op ontwikkelen andere mentale stoornissen/problemen (Zoals depressie, eetstoornissen etc)

  • (Extreme) Eenzaamheid

  • Het gevoel hebben niet mee te kunnen komen met de 'rest' van de maatschappij

  • Ontwikkelen van een trauma of zelfs (c)ptss

  • Vertrouwen in mensen, maar ook in instanties kwijtraken (Lees: Dit kan leiden tot verschillende problemen)

Natuurlijk zijn er nog veel meer problemen die je kan krijgen als je uitvalt op school!

 

Taboe op uitvallen op school:


Er heerst nog een groot taboe op het uitvallen op school. Helaas, want vaak krijg je door er niet over te praten nog meer problemen!. Ik zal aan iedereen willen aanraden: Praat er over en zorg er voor dat je zo min mogelijk oordelen hebt. Want zoals ik net al zei zijn er heel veel redenen waarom iemand kan uitvallen op school!. Dus praat erover en zorg er voor dat je een luistert oor bent voor iemand die is uitgevallen op school. Samen doorbreken we het taboe!

 

Mijn persoonlijke verhaal:


Zoals veel van jullie mischien wel weten ben ik ook uitgevallen op school. Ik viel uit toen ik 14 was. Door de combinatie van heel veel factoren (Lees: Waaronder, geen goede hulp, vermoeidheid etc). Ik zat een halfjaar thuis. Met een (autistische) Burn_out. Dat halfjaar werdt ik steeds depressiever en eenzamer .Ik vond geen aansluiting meer bij de 'rest' van de maatschappij en ik voelde me een loser. Het was een enorm donkere periode en doordat deze periode zo heftig was ben ik heel veel dingen van die periode ook vergeten!


Daarna ben ik naar een kleine klas gegaan met allemaal mensen die iets soortgelijks hadden mee gemaakt. Ik bouwde daar mijn uren op en vond weer een beetje vertrouwen in mezelf en in de instanties (Lees: school etc). Daar had ik het heel fijn en daar wou ik eigenlijk mijn hele school periode wel blijven. Maar helaas was dit een klas waar je maar even mocht blijven (Lees: minimaal een jaar) en dan weer weg moest. Na de zomervakantie ging ik naar speciaal onderwijs dat was heel moeilijk voor mij, want ik voelde me 'raar' en 'gek', omdat ik daar heen moest. En over speciaal onderwijs zijn nog een hele hoop vooroordelen en die vooroordelen had ik zelf ook. Maar ik wist ook dat ik weer naar de toekomst moest gaan kijken. Dus ik ging er met volle kracht tegen aan!


Al snel sneeuwde ik daar ook weer onder. Ik viel eigenlijk tussen wal en schip en er werdt maar weinig op me gelet. Ik was compleet onderprikkeld en zat daar maar, ik deed niks en ik verveelde me. Na dat jaar van niks doen en me vervelen ging ik naar een andere klas en daar bloeide ik weer op ik had namelijk een doel. Ik ging examen doen iets wat ik nooit had verwacht en waarvan iedereen tegen me zei dat dat me niet zou lukken. Ik had ook een hele fijne lerares en een hele fijne klas. Ik haalde mijn examen en kreeg twee certificaten. Na dit school jaar zou ik nog een jaar naar school gaan ,maar na veel veranderingen en weer enorm veel stress besloot ik na lang nadenken te stoppen met school. Dit was een erg moeilijke beslissing!. Maar ik wist ook dat het moest, want dit was geen leven zo!


Dit is nog maar een greep van wat ik allemaal heb meegemaakt met scholen en instanties!. Het was een hele heftige tijd en ik heb daar ook zekers erg veel (negatieve) dingen aan overgehouden helaas. Ik ben nu bezig om alles wat ik heb meegemaakt een plek te geven en het ook allemaal te verwerken. En dat verwerken gaat best een werkje worden. Maar dat gaat me lukken!

 

Tips:


Wat doe je als iemand die je lief hebt thuis komt te zitten van school?


  • Toon begrip:

Toon begrip als iemand thuis komt te zitten van school. Iemand die thuis komt te zitten doet het niet expres en het is al erg genoeg!. Dus zorg er voor dat je probeert begrip te tonen en iemand te begrijpen!. Je kan het!

 

  • Geef het de tijd:

Geef iemand de tijd om ook bij te komen en echt weer tot zich zelf te komen. Vaak is het erg heftig wat er allemaal is gebeurt dus geef het de tijd!

 

  • Praat erover:

Probeer er over te praten met degene die thuis zit. Dit voor jou en thuiszitter beide goed!. Je kan het!

 

Wil je even praten?. Heb je een tip?. Of wil je wat kwijt?. Stuur me dan een dm of email!. Heb je acuut hulp nodig?. Neem dan contact op met iemand die je vertrouwt!. Of neem contact op met 113. Deze organisaties zijn er niet voor niks en je bent het echt waard!

 

Wat is jouw ervaring met dit onderwerp?. En/of heb je een tip?. Laat het weten in de reacties!. Misschien kan je een ander helpen!

 


 

Liefs Emma



49 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Review rolfstone koptelefoon

Hey!. Het is weer tijd voor een blog!. Dit keer een review van een product waarvan ik nooit had geweten dat ik er zoveel baat bij zou hebben!. En dat het me zo erg helpt!. Ik heb het product uitgetest

Autisme en gesprekken (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is alweer tijd voor een nieuwe persoonlijke blog!. Dit keer over autisme en gesprekken, want ondanks dat het een vrij klein onderwerp lijkt. Is het toch wel een groot onderwerp. Waar ik heel

Autisme en voor jezelf opkomen (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een nieuwe blog!. De eerste van het nieuwe jaar!. Ik trap dit jaar af met een blog over voor jezelf op komen!. Want voor jezelf op komen is al lastig genoeg. Maar als je au

Post: Blog2_Post
bottom of page