top of page

Autisme en sport

Hey, vandaag een blog over autisme en sport, want vaak is dit best wel lastig, in deze bllog geef ik informatie, tips en vertel ik mijn persoonlijke verhaal, lees gauw verder

 

Autisme en sport:


Een lastig onderwerp, voor veel autisten is sporten lastig, door de vermoeidheid die ze dagelijks ervaren, maar ook door alle prikkels die vaak bij sporten komt kijken, het kan ook zijn dat je het als autist juist heel erg fijn vindt, omdat het een uitlaatklep is, en/of omdat het vaak ook eenzaamheid tegen kan gaan, voor iedere autist is dit anders!

 

Positieve punten aan sporten met autisme:


  • Een uitlaatklep

  • Sociale interactie met mensen, dit kan eenzaamheid tegen gaan

  • Even uit je hoofd doordat je aan het sporten bent,

  • 'Goed' moe worden, je vermoeidheid veranderen naar 'goede' vermoeidheid

  • Een doel in het leven hebben

  • Een special interest

  • Positieve prikkels

  • Positieve afleiding

er zijn natuurlijk nog meer positieve punten, maar deze zijn meest voorkomend

 

Negatieve punten aan sporten met autisme:


  • Niet mee kunnen komen met de 'rest' daardoor onzeker worden

  • Heel erg moe zijn en daarna nog moeten sporten

  • Het sporten kan doorslaan en dus een sportverslaving worden

  • Maskeren door het maskeren nog moeier dan dat je al was voordat je ging sporten

  • Negatieve prikkels bijvoorbeeld in een sportschool

  • Gepest of zelfs buiten gesloten worden

  • Niet de juiste begeleiding

Natuurlijk zijn er nog meer negatieve punten, maar dit zijn een paar van de meest voorkomende

 

ik en sport eerder:


Ik heb een hele tijd op judo gezeten en dat vond ik ook heel erg leuk, ik had daar echt plezier in, ik deed ook wedstrijden in judo, ik had toen wel al heel erg last van alle prikkels, maar toch vond ik het heel leuk, ik voelde me altijd wel een beetje raar, ik deed vaak dingen verkeerd of snapte het niet goed, maar toch vond ik het best fijn, vooral om ook even een mijn hoofd leeg te maken en het was ook een fijne afleiding


Totdat de judo ging verhuizen naar een andere locatie, de groep steeds groter werdt, en ik steeds dingen fout deed en ook mensen weleens boos op me werden en me gingen uitlachen, omdat ik weer iets niet goed deed. Ik kwam op een avond compleet overprikkeld thuis, en was er helemaal klaar mee, na een paar nog met heel veel tegenzin naar judo gaan, werdt het toch echt niet meer leuk en leverde het alleen maar meer stress op, dus stopte ik er mee!


Daarna ging ik op volleybal, daar ging het niet goed, ik kon niet worden met de bal en ik had een hoge handcoördinatie van een pond worst ;), ook vertrouwden ze er niet in dat het goed zou komen, en vonden ze me irritant, omdat ik veel dingen niet direct kon, ik hoorde een keer iemand zeggen tegen iemand anders, dat het nooit wat werdt met mij, dit was niet voor mijn oren bedoeld, maar toch hoorde ik het. al het zelfvertrouwen die ik toen een beetje had opgebouwd weer, verdween helemaal!


Ik voelde me weer een sukkel, en ik dacht dat ik helemaal niks kon, ik voelde me weer zwaar vernederd, uiteindelijk heb ik er toch nog ongeveer een half jaar op gezeten, omdat ik heb moest en zou bewijzen dat ik het wel kon, maar het lukte echt niet en in combinatie met dat steeds drukker werdt met school, ben ik ook hier mee gestopt


Na een poosje niks te hebben gedaan, ging ik op boksen, dit vond ik echt heel erg leuk en hier kon ik ook echt mijn ei in kwijt, maar ook hier leerde ik niet direct en had ik erg last van alle prikkels, achter af gezien, ook hier ging ik na een half jaar vanaf, omdat het echt niet meer lukte met alle prikkels en het gevoel dat alles wat ik deed fout was, en omdat ik hier veel oud klasgenoten tegen kwam, die ik liever vergat

 

Ik en sport nu:


Ook nu heb ik nog steeds heel veel moeite met sporten, ik doe nu work-outs, probeer elke dag te wandelen, en heb periodes waarin ik ga hardlopen, ik sport ,omdat het moet en omdat ik anders uit elkaar plof, maar verder voel ik er helemaal niks voor, en kost het alleen maar energie, ik hoor heel veel mensen die zeggen dat ze sport als uitlaatklep zien, en dat ze door sport zich (mentaal) veel beter zijn gaan voelen, maar ik heb dit totaal niet!, ik sport omdat het moet

 

Tips om toch te gaan sporten:


Beloon jezelf


Beloon jezelf nadat je wat hebt gedaan aan sport, als je bijvoorbeeld een hele week een work-out hebt gedaan, beloon jezelf dan met een stukje chocolade op de zaterdag, of beloon jezelf met een tijdschrift, kijk hoe jij jezelf het fijnste kunt belonen en wat voor jou helpt!, je kunt het!

 

Wees niet te streng voor jezelf


Probeer niet te streng voor jezelf te zijn, als sporten een keer echt niet lukt, omdat je zo moe bent, of omdat je echt even geen puf meer hebt, probeer dan niet al te boos op jezelf te zijn, maar te denken mischien heb ik er morgen wel weer zin in

 

Stel doelen voor jezelf


Stel doelen voor jezelf, als je namelijk doelen stelt dan is de kans groter dat sporten gaat lukken, stel bijvoorbeeld het doel 6000 stappen per dag te maken of drie work-outs te doen per week, kijk dan ook echt wat voor jou haalbaar is!, je kan het!

 

Wil je wat kwijt?, gewoon even praten?, of heb je een tip nodig?, stuur me dan een dm of email, heb je acuut hulp nodig?, neem dan contact op met iemand die je vertrouwt, of neem contact op met 113, deze organisaties zijn er niet voor niks!, je bent het echt waard!

 

Wat is jouw ervaring met dit onderwerp?, en/of heb je een tip?, laat het weten in de reacties!, mischien kan je een ander helpen!

 


 

Liefs Emma

8 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Review rolfstone koptelefoon

Hey!. Het is weer tijd voor een blog!. Dit keer een review van een product waarvan ik nooit had geweten dat ik er zoveel baat bij zou hebben!. En dat het me zo erg helpt!. Ik heb het product uitgetest

Autisme en gesprekken (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is alweer tijd voor een nieuwe persoonlijke blog!. Dit keer over autisme en gesprekken, want ondanks dat het een vrij klein onderwerp lijkt. Is het toch wel een groot onderwerp. Waar ik heel

Autisme en voor jezelf opkomen (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een nieuwe blog!. De eerste van het nieuwe jaar!. Ik trap dit jaar af met een blog over voor jezelf op komen!. Want voor jezelf op komen is al lastig genoeg. Maar als je au

Post: Blog2_Post
bottom of page