top of page

Autisme en sociaal media (Persoonlijke blog)

Hey, vandaag een blog over autisme en sociaal media, sociaal media is best een groot onderwerp en kan op best veel dingen invloed hebben, ik vertel wat mijn ervaring hier mee is, en geef tips, lezen wat het voor mij betekent?, lees dan gauw verder

 

Autisme en sociaal media:


Iedereen krijgt op wat voor manier dan ook te maken met sociaal media, dus ook mensen met autisme, voor mensen met autisme kan sociaal media een ingewikkeld onderwerp zijn, aan de ene kant kan het voor (nog meer) onzekerheid zorgen, of voor een uitweg om je gevoelens te vergeten, aan de andere kant heeft sociaal media ook veel mooie kanten, zo kan het zorgen voor sociaal contact of een manier om je te uiten, sociaal media is dus best ingewikkeld, voor mensen met autisme

 

Negatieve effecten:


  • Zorgt voor (meer) onzekerheid

  • Optrekken aan anderen waardoor je nog onzekerder wordt

  • Kan een uitweg zijn om bijvoorbeeld te ontsnappen aan je gevoelens en dus zo zorgen voor een verslaving

  • Kan lijden tot slaapproblemen, mensen met autisme hebben vaak al meer moeite met slapen

  • Kan lijden tot f.o.m.o: fear of missing out

 

Positieve effecten:


  • (H)erkenning

  • Het uiten van je gevoelens en het vertellen van je verhaal

  • Contact maken

  • Eenzaamheid verminderen

 

Ik en sociaal media eerder:


Toen ik in groep 7 zat begon ik ongeveer met instagram, ik had toen net een nieuwe telefoon en mocht eindelijk Instagram


Toen ik met instagram begon, ging ik er allemaal selfies op zetten en was het vooral een manier om erbij te horen en net zo te zijn als al mijn 'vriendinnen' toen de tijd, ik zette er dus vooral selfies op, en reageerde overal op met hartjes, en vond het allemaal heel leuk toen de tijd, het was een beetje een manier om ergens bij te horen en om contact te houden met mijn 'vriendinnen' ook s'avonds, dus de hele tijd


Achteraf denk ik dat ik er te veel op heb gezet en te veel mijn best heb gedaan, om er bij te horen

 

Ik en sociaal media nu:


Ik ondervindt nu veel positieve punten aan sociaal media, maar ook wel negatieve punten, ik merk dat als ik me slecht voel op sociaal media ga zitten en instagram ga bekijken, maar dan ga ik me nog slechter voelen, ik ben heel erg aan het optrekken aan anderen accounts en heel erg aan het vergelijken wat anderen doen, ik wordt er dus extra onzeker van en voel me er nog slechter door, maar toch blijf ik het doen


Ook omdat ik het ook erg fijn vindt, zo heb ik veel contact met mensen waar ik anders geen contact mee zou hebben en die ik anders nooit zo leren kennen, dus dat is natuurlijk erg fijn, ook is het tegenwoordig vooral met mijn blog een manier om mijn gevoelens te uiten, mijn verhaal te vertellen en mijn creativiteit kwijt te kunnen


Het werkt dus twee kanten op, ik moet nu een goede balans er in vinden, want sociaal media kan erg fijn zijn, maar kan dus zorgen voor heel veel onzekerheid, het zou mooi zijn als ik alleen te maken zou hebben met de hele fijne positieve punten, maar helaas ik heb ook last van de nadelen en moet daar mee zien te dealen

 

Tips om om te gaan met sociaal media:


Stel scherm tijd in:


De meeste telefoons hebben het tegenwoordig: een schermtijd, je kunt een schermtijd instellen voor bijvoorbeeld instagram, maar je kunt ook een schermtijd instellen voor meerdere apps, kijk welke tijd het beste bij je past, natuurlijk niet te lang he;), je schermtijd instellen helpt namelijk om minder met je mobiel te gaan zitten

 

Telefoon elastiek:


Deze tip heb ik al eerder gegeven, maar dan tegen overdenken nu tegen telefoon gebruik, doe een elastiekje om en elke keer als je merkt dat je instagram opent en weer doelloos aan het scrollen bent, trek dan aan het elastiekje, dit zorgt er namelijk voor dat je stopt met scrollen, dit zorgt ook voor minder sociaal media gebruik, je kan het!


 

Ontvolg accounts waar je onzeker van wordt:


Ga eens aan het opschonen en volg alleen nog maar accounts waar je 'blij' van wordt, dit zorgt er namelijk voor dat je niet meer zo onzeker wordt van alle accounts, kijk eens goed en kritisch en durf ook te ontvolgen, je kan het!

 

Wil je wat kwijt?, heb je een tip nodig?, of wil je gewoon even praten?, stuur me dan een dm of email heb je acuut hulp nodig?, neem dan contact op met iemand die je vertrouwt, of neem contact op met 113 deze organisaties zijn er niet voor niks, en je bent het echt waard!

 

Wat is jouw ervaring met dit onderwerp?, en of heb je een tip?, laat het weten in de reacties, mischien kan je een ander helpen!

 


 

Liefs Emma

15 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Review rolfstone koptelefoon

Hey!. Het is weer tijd voor een blog!. Dit keer een review van een product waarvan ik nooit had geweten dat ik er zoveel baat bij zou hebben!. En dat het me zo erg helpt!. Ik heb het product uitgetest

Autisme en gesprekken (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is alweer tijd voor een nieuwe persoonlijke blog!. Dit keer over autisme en gesprekken, want ondanks dat het een vrij klein onderwerp lijkt. Is het toch wel een groot onderwerp. Waar ik heel

Autisme en voor jezelf opkomen (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een nieuwe blog!. De eerste van het nieuwe jaar!. Ik trap dit jaar af met een blog over voor jezelf op komen!. Want voor jezelf op komen is al lastig genoeg. Maar als je au

Post: Blog2_Post
bottom of page