top of page

Autisme en slapen (persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een nieuwe persoonlijke blog!. Dit keer over slapen, ik maakte er al eerder blogs over, maar in de afgelopen tijd heb ik er meer over geleerd en heb ik weer meer te delen over dit onderwerp!. In deze blog geef ik informatie, deel ik mijn persoonlijke ervaring, en geef ik tips die je hopelijk een beetje helpen!

 

Autisme en slaap:


Voor iedereen is slaap belangrijk!. Natuurlijk is het voor de ene belangrijker dan voor de ander. Maar slaap is voor wie dan ook belangrijk. Het zorgt namelijk voor het verwerken van de hele dag. En dat je lijf weer een beetje tot rust kan komen. Voor autisten is die slaap vaak nog belangrijker. Maar slaap is voor veel autisten ook iets moeilijks, en vaak niet iets wat zomaar even gaat. Natuurlijk is dit voor iedere autist anders. Maar meestal is het wel zo dat slapen moeilijker gaat als je autistisch bent!

 

Waarom kan slapen met autisme zo moeilijk zijn?:


  • Overprikkeling

  • Onderprikkeling

  • Nachtmerries

  • Verlaat of juist vervroegd slaapritme

  • Overdenken (Lees: Autisten overdenken heel veel)

  • Verwerken van alles wat er op de dag is gebeurt (Lees: Autisten verwerken dingen later, en vaak is dat s'avonds voor het slapen)

  • Hyperfocus

  • Comorbiniteiten zoals: AD(H)D, depressie etc

Natuurlijk zijn er nog veel meer redenen, maar dit zijn de meest voorkomende

 

Waarom is slapen zo belangrijk voor autisten?:

  • Verwerken (Lees: zoals ik hier boven al zij is verwerken erg lastig, slapen kan hier bij helpen)

  • Energie (Lees: Energie niveau is voor veel autisten erg lastig, door te slapen, kan het zijn dat je weer een beetje je energieniveau oplaadt)

  • Vermindering van kans op comorbiniteiten zoals: (autistische) burn_out, depressie etc

  • Functioneren (Lees: Slaap helpt je om beter te kunnen functioneren overdag)

Er zijn nog veel meer redenen, waarom slaap zo belangrijk is voor autisten, maar dit zijn de meest belangrijke redenen

 

Verschillende slaapstoornissen:


Er zijn heel veel verschillende slaapstoornissen. Die ga ik hier nu ook niet allemaal apart opnoemen. Het kan zijn dat je verschillende slaapstoornissen bij elkaar hebt. Of dat je er een hebt. Of helemaal geen slaapstoornis, maar toch niet goed slaapt!.

 

Ik en slapen eerder:


Ik ben al sinds ik een baby ben een hele slechte slaper. Toen de jaren verder gingen, werd het niet minder qua slecht slapen. Misschien nog wel erger. Ik kon niet in slapen, maar ook niet door slapen en s'ochtends heel vroeg wakker worden gebeurde. Eigenlijk had ik toen al het hele 'slaapdramapretpakket'.


Ik had toen mijn energie al heel hard nodig, maar het slapen lukte me gewoon niet. Wat we ook probeerden. We hebben echt een hele hoop dingen geprobeerd. Van slaappillen tot aan speciale thee en alles daar tussen in!


Er waren wel periodes dat ik iets beter sliep. Maar die waren er heel weinig. Soms ging ik s'nachts spoken, omdat ik dan al uren naar mijn plafond lag te staren. Dan moest ik er gewoon uit, en ging ik dingen doen. Of heel vaak naar de wc, daarmee maakte ik eigenlijk de rest van mijn gezin ook wakker, terwijl ik dat natuurlijk niet wou. Het was echt een drama.


En eigenlijk heb ik nooit echt goed geslapen, wat ik ook probeerde en wie ik ook bezocht. Het lukte me gewoon niet!

 

Ik en slapen nu:


Na dat ik echt alles had geprobeerd om goed te kunnen slapen. Maar het nog steeds niet wilde lukken. Gingen we naar een slaapcentrum. De nacht dat alles werd gemeten sliep ik ineens heel erg goed, dus daar kwam niet heel erg veel uit. Wel dat ik een verlaat slaap waak ritme heb, en een nachtmerriestoornis. Maar verder was er niks bijzonders.


Ik kreeg tips mee. En moest me daar ook echt aan houden. Dus een vaste tijd in bed en een vaste tijd er uit. Ook in het weekend, daarnaast had ik niet echt wat aan de andere tips helaas, want ik had al zoveel geprobeerd en die dingen dus ook. Dus aan het slaapcentrum heb ik ook niet echt wat gehad helaas.


Ik sliep een poosje best goed. en dat kwam denk ik voor een groot deel door de medicijnen die ik nu heb. Die werken dus heel erg goed. Het zijn ook best zware medicijnen. Waar je heel snel verslaafd aan kan raken. En die je ook niet te lang mag gebruiken. Ik merk dat die medicijnen nu helaas niet meer zo goed lijken te werken.


Ik ben echt heel bang dat ik weer de zelfde slaap ellende in kom. En dat er nu echt helemaal niks aan te doen is. Omdat ik nu echt alles geprobeerd heb. Slapen is voor mij zo enorm belangrijk!

 

Tips:

(Lees: Tips die je hopelijk niet vaak hoort, en misschien wel aan hebt)


  • Probeer niet in slaap te vallen als je op bed ligt:

Nou hoor ik je denken. Huh ik moet toch juist slapen als ik op bed lig?. Ja dat klopt, maar als je er dus bewust mee bezig bent juist niet te slapen. Dan ben je je hoofd en je lichaam aan het uitdagen. Het is misschien heel vaag. Maar mij helpt het echt een beetje!. Probeer het eens!. Misschien helpt het jou ook wel!

 
  • Ga uit je bed als je niet kan slapen en probeer je bed alleen maar voor slapen te gebruiken:

Kan je echt niet slapen?. En lig je al een paar uur op bed naar je plafond te staren?. Ga dan uit je bed. En probeer iets te doen wat je ontspant. Bijvoorbeeld: Even een serie kijken, of wat lezen. Als je namelijk je bed gebruikt om alleen maar te slapen, zorg je er voor dat je je lichaam en hoofd een beetje helpt!. Probeer het eens!.

 

Wil je even praten?. Je hart luchten?. Of heb je advies nodig?. Stuur me dan een dm of email!. Heb je acuut hulp nodig?. Neem dan contact op met iemand die je vertrouwt!. Of neem contact op met 113, deze organisaties zijn er niet voor niks!. En je bent het echt waard!

 

Wat is jouw ervaring met dit onderwerp?. En/of heb je een tip?. Laat het weten in de reacties!. Misschien kan je een ander helpen!

 


 

Liefs Emma




20 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Review rolfstone koptelefoon

Hey!. Het is weer tijd voor een blog!. Dit keer een review van een product waarvan ik nooit had geweten dat ik er zoveel baat bij zou hebben!. En dat het me zo erg helpt!. Ik heb het product uitgetest

Autisme en gesprekken (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is alweer tijd voor een nieuwe persoonlijke blog!. Dit keer over autisme en gesprekken, want ondanks dat het een vrij klein onderwerp lijkt. Is het toch wel een groot onderwerp. Waar ik heel

Autisme en voor jezelf opkomen (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een nieuwe blog!. De eerste van het nieuwe jaar!. Ik trap dit jaar af met een blog over voor jezelf op komen!. Want voor jezelf op komen is al lastig genoeg. Maar als je au

Post: Blog2_Post
bottom of page