top of page

autisme en slaap (Persoonlijke blog)

Hey, vandaag een blog over een onderwerp waar ik veel over kan zeggen en bloggen, in deze blog ga ik het hebben over slaap, want hoe slaap ik?, en hoe kan het dat veel autisten slecht slapen?, ik vertel het allemaal in deze blog, en ik geef nog wat extra tips, waar jij mischien wat aan hebt!

 

Autisme en slaap:


Veel autisten hebben moeite met slapen, zo kan inslapen lastig zijn, maar ook door slapen en ook rustig slapen, en dat terwijl slaap heel belangrijk is voor autisten, want autisten zijn over het algemeen veel sneller moe dan mensen zonder autisme, dus eigenlijk is slapen super belangrijk, maar blijft het een hele opgave en is de juiste oplossing vaak nog ver weg

 

Hier kan je last van hebben:


  • Inslapen

  • Onrustig slapen

  • Hele realistische dromen

  • Doorslapen

  • Te vaak of te vroeg wakker worden

  • Vermoeid wakker worden

 

Dit kan de oorzaak van slaapproblemen zijn:


  • Angstklachten, heel erg bang s'nachts zijn bijvoorbeeld, daardoor niet kunnen slapen

  • Het slecht verwerken van alle prikkels en dat dus s'avonds nog moeten doen, en daardoor niet in slaap kunnen komen

  • Gebrek aan slaaphormoon melatonine, veel autisten hebben dit (te) weinig en komen hier door maar moeilijk door in slaap

  • Stress, veel autisten hebben last van (extra) stress zo kan je nog uren wakker liggen en heel veel liggen piekeren

  • Veel autisten hebben moeite met rust nemen

Er zijn natuurlijk nog heel veel andere redenen, maar dit zijn de meest voorkomende

 

Ik en slapen eerder:


Ik ben altijd al een slechte slaper geweest al sinds ik me kan herinneren, kan ik niet goed inslapen, slaap ik niet door, en heb ik vaak hele heftige dromen die ik dagen daarna nog onthoudt, ik was ook altijd heel vroeg op tegen 5 uur soms al, en dan kon ik gewoon niet doorslapen


Ik kon niet slapen, ik lag nachten lang wakker, of ik ging heel het huis door spoken, vaak naar de wc gaan bijvoorbeeld, of om 3 uur s'nachts nog lezen, ik stoorde de rest van mijn gezin daar ook best wel mee, omdat ik best wel lomp ben, nog steeds haha, maar dat terzijde, en dus heel veel lawaai maakte, ik deed dit niet expres,h


Toen probeerden mijn ouders al van alles, ik weet nog wel dat ik melatonine kreeg voorschreven, van waar ik op dat moment in behandeling was, ik moest beginnen met 1 en zo opbouwen op een gegeven moment had ik 18 pilletjes en werkte het nog niet, toen zijn we daarmee gestopt


Ik kan me ook nog een periode herinneren in de zomervakantie was dat toen, dat ik bang was om te slapen, want ik was bang voor de dromen, heel erg bang, ik had namelijk elke nacht meerdere dromen, ik groeide uiteindelijk over die angst heen, maar de dromen die bleven, en werden zelfs erger


Ik bleef het lastig hebben met slapen, niks hielp, ik probeerde van alles, maar niks hielp, en als er dan iets hielp wat heel af en toe gebeurde, hielp het na een tijdje niet meer, en was ik weer terug bij af, en sliep ik weer heel erg slecht

 

Ik en slapen nu:


Ik heb nog steeds heel veel problemen met slapen en lig vaak wakker tot een uur of 2 mischien wel langer, als ik dan eindelijk in slaap ben, slaap ik heel onrustig, en heb ik nog steeds bijna elke nacht hele heftige dromen, ik wordt dan vermoeid wakker, en dan heeft het vaak nog geen zin dat ik heb geslapen


Terwijl slaap eigenlijk heel belangrijk voor me is, dit helpt me namelijk de boel een beetje dragelijker te maken, dit is heel erg vervelend


Ik probeer nu ook weer van alles uit, zo heb ik een verzwaringsdeken die ik op me heb liggen s'nachts, ligt de hond zo af en toe bij me, en heb ik medicijnen, die medicijnen helpen niet echt, maar ik neem ze wel, omdat ik weet dat het lang kan duren voordat iets werkt, de verzwaringsdeken helpt wel een beetje en dan vooral met het rustig worden, hier komt ook nog een uitgebreide review over dus stay tuned, als de hond bij me slaapt, slaap ik ook beter, ook dan wordt ik rustiger


Slapen zal nooit goed gaan, en ik zal er altijd heel veel last van hebben, dat hoort bij mij helaas, ik heb alles al geprobeerd, dus ik leg me er maar bij neer, en probeer het met hulpmiddelen wel beter te maken

 

Tips:


Probeer een uur voor het slapen te ontspannen:


Ontspannen kan van alles zijn natuurlijk, het kan in bad gaan zijn, maar ook even lezen zijn, kijk wat voor jou ontspanning is, dit kan namelijk helpen alvast een beetje te ontspannen voordat je gaat slapen, probeer het eens, mischien helpt het!

 

Zorg voor lekker zittende slaapkleding:


Kijk wat jij fijn vindt, ook dit is voor iedereen anders, mischien vindt je een dikke pyjama wel lekker, of juist een nachtpon, kijk wat jij lekker vindt, dit zorgt namelijk voor comfort, comfort is ook erg belangrijk bij het slapen

 

Probeer een half uur per dag te bewegen:


Dit kan ook van alles zijn, je hoeft helemaal niet heel hard te sporten, het kan ook wandelen zijn, kijk eens wat jij fijn vindt, dit helpt namelijk dat je er even uit bent, en dat je je energie kwijt kan

 

Wil je even praten?, heb je een tip nodig?, of heb je een luisterd oor nodig?, stuur me dan een dm of email, heb je acuut hulp nodig?, neem dan contact op met iemand die je vertrouwt, of neem contact op met 113 deze organisaties zijn er niet voor niks, en je bent het echt waard!

 

Wat is jouw ervaring met dit onderwerp?, en/of heb je een tip?, laat het weten in de reacties!, mischien kan je een ander helpen!

 


 

Liefs Emma



21 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Review rolfstone koptelefoon

Hey!. Het is weer tijd voor een blog!. Dit keer een review van een product waarvan ik nooit had geweten dat ik er zoveel baat bij zou hebben!. En dat het me zo erg helpt!. Ik heb het product uitgetest

Autisme en gesprekken (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is alweer tijd voor een nieuwe persoonlijke blog!. Dit keer over autisme en gesprekken, want ondanks dat het een vrij klein onderwerp lijkt. Is het toch wel een groot onderwerp. Waar ik heel

Autisme en voor jezelf opkomen (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een nieuwe blog!. De eerste van het nieuwe jaar!. Ik trap dit jaar af met een blog over voor jezelf op komen!. Want voor jezelf op komen is al lastig genoeg. Maar als je au

Post: Blog2_Post
bottom of page