top of page

Autisme en seizoenswisselingen (persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een persoonlijke blog!, dit keer over autisme en seizoenswisselingen, want hoe komt het dat autisten hier meer last van lijken te hebben?, hoe ga ik er mee om?, en wat zijn mijn tips om de wisselingen een beetje beter te maken?, wil je dit allemaal weten?, lees dan gauw deze blog!

 

Autisme en seizoenswisselingen:


Veel autisten lijken veel meer last van de seizoenswisselingen te hebben dan de mensen zonder autisme. Dat kan komen door onder andere: De temperatuurwisselingen, maar er zijn natuurlijk nog veel meer redenen die je niet zo snel zou verwachten!. Natuurlijk is het voor elke autist anders hoe veel last ze er van hebben en of ze er überhaupt last van hebben!. Net als ieder mens zonder autisme is het verschillend, maar het is wel vaker zo dat autisten er meer last van hebben!

 

Verschillende seizoenen en autisme:


Natuurlijk zijn er vier verschillende seizoenen en wisselingen deze wisselingen zijn het hele jaar door!. Bij de ene lijken autisten nog meer last te hebben dan bij de andere. Van de zomer naar de herfst is bijvoorbeeld heftiger dan van de lente naar de zomer!. Dit kan komen door de heftigere temperatuurwisselingen. Natuurlijk is ook dit voor iedere autist anders!

 

Hoe kan het komen dat autisten er meer last van lijken te hebben?:


  • (Heftige) temperatuurswisselingen

  • (Meer prikkels) door bijvoorbeeld: Veel meer regen, of zon

  • Heel erg moeten wennen aan het weer dit kan erg veel energie kosten

  • Seizoensgebonden depressies, veel autisten hebben meer kans op een depressie, een seizoensgebonden depressie komt relatief vaker voor dan bij mensen zonder autisme

  • Een routine die heel erg kan veranderen door de seizoenswisseling

  • Het verzetten van de klok, vaak hoort bij een seizoenswisseling ook het verzetten van de klok, hier moeten erg veel autisten erg aan wennen

Natuurlijk zijn er nog veel meer redenen, waarom autisten hier meer moeite mee lijken te hebben, alleen zijn dit de meest voorkomende!

 

Deze problemen kan je daar van krijgen:


  • (extreme) overprikkeling

  • (extreme) vermoeidheid

  • (extreme) meltdowns en/of shutdowns

  • (extreem) ongemotiveerd zijn om wat te doen

  • Veel minder concentratie

  • Seizoensgebonden depressies

Natuurlijk zijn er nog veel meer problemen die je kan krijgen door de seizoenswisselingen, alleen zijn dit de meest voorkomende!

 

Ik en seizoenswisselingen eerder:


Als kind kon al heel slecht tegen het wisselen van de seizoenen. En dan vooral van de winter naar de zomer en van de zomer naar de herfst. De andere wisselingen van de seizoenen had ik veel minder last van, maar in mindere mate ook wel.


Ik had dan vooral last van het ineens wisselen van de temperaturen ik moest er echt heel erg aan wennen. Ik kreeg het direct heel erg koud dan, of ik kreeg het ineens erg warm, meestal was het dan ook ineens, ik moest er echt heel erg aan wennen, en vaak moest ik er ook wel een paar weken aan wennen, en had ik hierdoor veel bijkomende prikkels


Van de zomer naar de winter was het meest erge, misschien komt dat ook wel, omdat ik veel meer met de zomer heb/had dan met de winter, en omdat ik eigenlijk elk jaar wel een winter dip en zelfs een winter depressie heb/had.

 

Ik en seizoenswisselingen nu:


Nu heb ik er nog steeds heel erg last van. Misschien nog wel meer dan eerder, ik heb nu bijvoorbeeld heel erg last van de wisseling van de zomer naar de winter, ik heb het dan ineens de hele dag koud en wil het liefst de hele dag op bed liggen. Gewoon ,omdat het dan veel warmer is in mijn bed dan als ik er uit ben


Mijn lichaam moet echt heel erg aan die wisseling wennen, maar ook mentaal moet ik er heel erg aan wennen. Ik moet bijvoorbeeld dan ook helemaal mijn schema aanpassen en ik ben echt een paar weken echt heel erg ongemotiveerd om ook maar iets te doen. Ook zorgt dit alles voor veel meer extra prikkels, en natuurlijk boosheid naar mezelf toe, dat het weer niet lukt om de dingen te doen die ik wil doen!


Het is dus voor mij erg moeilijk om, om te gaan met de seizoenswisselingen!, maar ik leer er wel steeds beter mee om te gaan!

 

Tips:

Om, om te gaan met de seizoenswisselingen:


  • Probeer je aan je (vaste) structuur te houden:

Er verandert al zoveel tijdens de seizoenswisselingen. Daarom is het erg fijn om je een beetje aan je (vaste) Structuur proberen te houden!. Hoe moeilijk ook je kan het!

 

  • Wees lief voor jezelf:

Ja dit is een hele moeilijke, want je wil zoveel, maar het lukt niet, maar het is wel erg belangrijk er gebeurt zo veel dan en je lichaam moet er dan zo aan wennen. Dat het erg moeilijk is, het is oké om soms een dag niks te doen!. Hoe moeilijk ook. Je kan het!

 

Wil je even praten?, heb je een tip nodig?, of heb je advies nodig?, stuur me dan een dm of email!. Heb je acuut hulp nodig?, neem dan contact op met 113, deze organisaties zijn er niet voor niks!, en je bent het echt waard!

 

Wat is jouw ervaring met dit onderwerp?. En/of heb je een tip?. Laat het weten in de reacties, misschien kan je een ander helpen!

 


 

Liefs Emma


15 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Review rolfstone koptelefoon

Hey!. Het is weer tijd voor een blog!. Dit keer een review van een product waarvan ik nooit had geweten dat ik er zoveel baat bij zou hebben!. En dat het me zo erg helpt!. Ik heb het product uitgetest

Autisme en gesprekken (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is alweer tijd voor een nieuwe persoonlijke blog!. Dit keer over autisme en gesprekken, want ondanks dat het een vrij klein onderwerp lijkt. Is het toch wel een groot onderwerp. Waar ik heel

Autisme en voor jezelf opkomen (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een nieuwe blog!. De eerste van het nieuwe jaar!. Ik trap dit jaar af met een blog over voor jezelf op komen!. Want voor jezelf op komen is al lastig genoeg. Maar als je au

Post: Blog2_Post
bottom of page