top of page

Autisme en reizen (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een persoonlijke blog. Vorige week ging het over autisme en vakantie nu gaat het over autisme en reizen, want hoe is dat voor een autist?, wat is mijn persoonlijke ervaring hier mee?, en wat zijn mijn tips?, je leest het allemaal in deze blog!

 

Autisme en reizen:


Voor veel neurotypische mensen is reizen een fijne manier om nieuwe dingen en/of nieuwe plekken te ontdekken. Maar voor veel autisten ligt dit toch net iets anders!. Zo kan je als autist meer last hebben van alle veranderingen, en/of van de heimwee. Maar er zijn ook autisten die het juist erg fijn vinden om op reis te gaan en even weg te zijn van alle dagelijkse dingen, dat is natuurlijk voor iedereen verschillend!

 

Dit kan moeilijk zijn aan reizen met autisme:


  • De veranderingen (In bijvoorbeeld: De planning)

  • Een planning die ineens heel anders is/of zelfs geen planning

  • Alle prikkels (Bij reizen komen vaak meer en andere prikkels)

  • Niet weten waar je heen gaat (Vaak weet je niet precies waar je heen gaat)

  • Uit je eigen vertrouwde omgeving

  • Het contact met je reisgenoten

  • Onzekerheid (in bijvoorbeeld: Wat je die dag gaat doen)

  • Extreme vermoeidheid (Sommige autisten zijn vermoeider dan gemiddeld)

  • Extreem maskeren (Sommige autisten maskeren heel veel)

  • Angsten (bijvoorbeeld: Vliegangst, of sociale angst)

  • Dwang en routine (Sommige autisten hebben erg veel dwang en routines)

  • Heel erg moeten wennen aan alles (Sommige autisten moet heel erg wennen aan alles)

  • (Extreem) veel stress

  • Heimwee

Natuurlijk zijn er nog veel meer dingen die reizen met autisme moeilijk maken, maar dit zijn de meest voorkomende!

 

Dit kan juist fijn zijn aan reizen met autisme:


  • Even weg uit de vertrouwde omgeving (Dit zorgt voor nieuwe prikkels, wat voor sommige autisten heel fijn is)

  • Uitdaging (In bijvoorbeeld: Het ontdekken van nieuwe plekken)

  • Nieuwe plekken ontdekken (Dit zorgt voor nieuwe prikkels en andere indrukken)

  • Ontspanning (Voor sommige autisten is ontspannen heel moeilijk als je op vakantie bent kan dat makkelijk zijn)

  • Nieuwe mensen ontmoeten (Ook dit zorgt voor nieuwe prikkels en nieuw contact)

  • Je passie kunnen uitvoeren (Bijvoorbeeld: fotografie)

  • Iets waar je lange tijd op kan teren (Dit zorgt er voor dat als het erg slecht met je gaat dat je terug denkt aan de vakantie en aan de fijne tijd)

Natuurlijk zijn er nog veel meer dingen zijn fijn zijn aan reizen met autisme, maar dit zijn de meest voorkomende!

 

Reizen en ik eerder:


Wij gingen eerder eigenlijk ieder jaar op vakantie. Ieder jaar naar een andere camping en vaak ook naar een andere plek of zelfs een ander land. Als kind vond ik dit erg leuk en verheugde ik me er erg op, want ik ontdekte nieuwe plekken, nieuwe mensen en nieuwe culturen en dat vond ik toen al heel fijn!, maar het reizen zorgde ook voor enorm veel stress zoveel stress dat ik er vaak ziek van werd de dag voordat we op vakantie gingen!


Het was wel erg fijn om samen met mijn gezin te gaan de mensen die ik vertrouwde en waar ik van hield (Nu nog steeds haha). Dat zorgde ervoor dat ik er toch een heel klein beetje plezier in had. En dat ik ondanks alles me toch een beetje veilig voelde en dat is natuurlijk erg fijn!


Ieder jaar hadden mama en ik een 'vakantie ruzie'. Vaak aan het begin van de vakantie door alle stress en ellende die bij het reizen hoort, dit waren vaak best intense ruzies en ruzies waar in alles er uit moest. De dagen daarna was ik moe, maar kon ik ook een heel klein beetje ontspannen. Genieten kon ik nooit en dus ook niet als ik op vakantie was, want ik was dan met heel veel andere dingen bezig, maar toch heb ik best wel goede herinneringen aan de vakanties. En ook dat is natuurlijk erg fijn!

 

Reizen en ik nu:


Nu heb ik nog steeds een haat liefde verhouding met reizen ik ben er gek op andere plekken te bezoeken en andere culturen op te snuiven, maar het geeft ook heel veel stress en het neemt ook veel vragen en onzekerheid met zich mee, want hebben we alles wel en hoe ziet de camping eruit enzo?. Dit zorgt er voor dat ik enorm veel stress heb al voordat we op vakantie gaan


De 'vakantie ruzies' zijn nu gelukkig niet meer. Wel heb ik nu vaak dat ik echt een paar dagen moet wennen aan de nieuwe plek. Gelukkig ga ik nu nog steeds met mijn gezin mee op vakantie dus dat zorgt weer voor het vertrouwde en de veilige mensen om heen!. Ik denk dat ik nooit helemaal alleen op vakantie zou gaan dat zou ik veel te eng vinden denk ik haha, maar misschien wel met andere mensen. Zoals vrienden ofzo dat lijkt me dan wel weer fijn opzich haha


Ik denk dat die haat liefde verhouding met op reis gaan altijd zou blijven en ik denk dat ik daar niet veel (meer) aan kan doen haha

 

Tips:

Om op te reis te gaan:


  • Maak een lijstje met wat je allemaal mee moet en mee wil:


Als je op vakantie gaat is het handig een lijstje te maken. Zo kan je alles afstrepen en heb je ook inzichtelijk wat je allemaal nog mee moet en wat je nog moet pakken. Probeer het eens je kan het!

 
  • Doe research:

Kijk naar de website van waar je heen gaat, kijk wat daar in de buurt is, en hoe alles er uit ziet. Zo kan je je er al een beetje op voorbereiden. Dit kan er voor zorgen dat je iets minder stress hebt en al een beetje weet hoe alles er uit ziet!. Probeer het eens je kan het!

 
  • Neem iets wat vertrouwd is mee:

Heb je een knuffel?, een foto of wat anders wat je herinnert aan thuis?. Neem dat dan mee dit zorgt er voor dat je toch iets hebt wat vertrouwt is!. En dat je toch misschien iets minder heimwee hebt. Kijk eens wat jij mee kan nemen!, je kan het!

 

Wil je even praten?. Heb je een tip nodig?. Of gewoon even een luistert oor?. Stuur me dan een dm of email. Heb je acuut hulp nodig?. Neem dan contact op met iemand die je vertrouwt. Of neem contact op met 113, deze organisaties zijn er niet voor niks en je bent het echt waard!

 

Wat is jouw ervaring met dit onderwerp?. En/of heb je een tip?. Laat het weten in de reacties misschien kan je een ander helpen!

 


 

Liefs Emma

7 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Review rolfstone koptelefoon

Hey!. Het is weer tijd voor een blog!. Dit keer een review van een product waarvan ik nooit had geweten dat ik er zoveel baat bij zou hebben!. En dat het me zo erg helpt!. Ik heb het product uitgetest

Autisme en gesprekken (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is alweer tijd voor een nieuwe persoonlijke blog!. Dit keer over autisme en gesprekken, want ondanks dat het een vrij klein onderwerp lijkt. Is het toch wel een groot onderwerp. Waar ik heel

Autisme en voor jezelf opkomen (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een nieuwe blog!. De eerste van het nieuwe jaar!. Ik trap dit jaar af met een blog over voor jezelf op komen!. Want voor jezelf op komen is al lastig genoeg. Maar als je au

Post: Blog2_Post
bottom of page