top of page

Autisme en pesten (persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een nieuwe persoonlijke blog!. Dit keer over autisme en pesten. Pesten gebeurt helaas nog veel te veel!, en niet alleen bij autisten, maar ook bij heel veel anderen zonder autisme!. Het is erg belangrijk hier meer aandacht aan te besteden!. In deze blog vertel ik mijn (globale) verhaal, vertel ik wat pesten allemaal met je kan doen, en wat het met autisme te maken heeft!. Ik vind het erg moeilijk hier over te praten en mijn verhaal te vertellen, maar het is erg belangrijk!


Trigger Warning: Dit gaat over pesten en trauma kan je hier niet tegen?, sla dan deze blog en/of post over!. Wees lief voor jezelf!

 

Wat is pesten?:


Natuurlijk weten de meeste mensen wel wat pesten is, maar ik leg het graag nog een keer uit in mijn eigen woorden!. Pesten het herhaaldelijk en soms agressief gedrag van een of meer personen. Dit kan op veel verschillende manieren en ook op veel verschillende plekken gebeuren!. Zo kan het op een school gebeuren door stiekeme woorden te fluisteren steeds maar weer opnieuw, maar het kan op werk gebeuren door steeds maar weer iemand te duwen of uit te schelden!. Pesten is niet een beeld, maar heeft heel veel verschillende kanten en kan op heel veel verschillende manieren gebeuren!

 

Vooroordelen pesten:


Er zijn nog heel veel vooroordelen over pesten en er is vaak, maar een beeld over pesten. Zo laat de media vaak zien dat het pesten heel opvallend is, maar dat is lang niet altijd zo!. Het kan ook heel stiekem gaan en niet opvallend!

 

Autisme en pesten:


Helaas hoor ik heel vaak dat veel autisten worden of zijn gepest. (Lees: De reden is niet helemaal duidelijk en ik wil daar ook niet verder op in gaan, want eigenlijk zouden er geen redenen moeten zijn om gepest te worden, en je moet de pesters ook niet verdedigingen en dat ga ik ook zeker niet doen, daarom bespreek ik niet de redenen!). Maar veel autisten worden gepest, en dat is natuurlijk erg zorgelijk!. Natuurlijk is het voor iedere autist anders. Net als dat het voor ieder mens zonder autisme anders is!. Maar vaak is het wel zo dat autisten erg veel worden gepest helaas!

 

Manieren van pesten:


Er zijn heel veel manieren van pesten!. Zoals ik hier boven ook al beschreef is het dus niet alleen het 'stereotype' beeld, maar ook bijvoorbeeld: Stiekem!. Dit is een manier van pesten die niet veel word gedeeld en waarvan veel mensen denken dat ze niet gepest worden of zijn, maar dat toch degelijk zijn!. Het is erg belangrijk om elke manier van pesten te belichten!

 

Plekken waar je gepest kan worden:


Overal kan je gepest worden, niet alleen op school, maar ook bijvoorbeeld: Op het werk, op sociaal media, in verzorgingstehuizen. En nog veel meer plekken!. Het gebeurt dus niet alleen op scholen, maar kan echt overal gebeuren!

 

Gevolgen pesten op lange en korte termijn:


  • Trauma's of zelfs (c)tptss

  • (extreem) laag zelfbeeld

  • (extreme) onzekerheid

  • Depressie(s)/suïcide

  • Angstoornis(sen)

  • Eetstoornis(sen)

  • Thuis komen te zitten van school (thuiszitters)

  • Geen vertrouwen (meer) in de mensheid en/of instanties

  • Lichamelijke problemen

Natuurlijk zijn er nog veel meer gevolgen van pesten!. Alleen zijn dit de meest voorkomende!

 

Mijn (globale) pestverhaal:


Let op: Omdat ik niet alles (meer) weet, en soms dingen helemaal heb geskipt om mezelf te beschermen kunnen sommige dingen iets anders zijn dan dat ze daadwerkelijk gebeurt zijn, dit doe ik niet express!, ik probeer zoveel mogelijk mijn verhaal te vertellen!

Dit is een globaal verhaal wat ik ongeveer heb beleefd, ik kan er niet helemaal op in gaan, want dat is te heftig voor mij!


Ik ben gepest op de basisschool en eigenlijk ben ik 8 jaar lang aan een stuk door gepest. Ik werd waarschijnlijk gepest, omdat ik iets dikker was dan 'gemiddeld' en. Omdat ik 'raar' was. Ik had soms woede aanvallen en kon heel erg moeilijk aansluiting vinden bij de rest van de klas!.


In groep 1 en 2 werd ik al buitensluiten en was ik al de rare en kreeg ik al opmerkingen naar mijn hoofd gesmeten. Ik was toen al raar, gek en dik ( Lees: volgens de rest van mijn klas). Maar het ergste moest nog komen hoe ouder ik werd hoe erger het werd. De leraren en leraressen zagen het niet. Groep 3 was nog veel meer een drama en ook. Omdat ik toen naar het grote schoolplein ging en erg veel last had van de veranderingen van groep 2 naar groep 3 had. Ik kon totaal niet rekenen en mensen vonden me steeds gekker en raarder worden, ze begonnen me nu ook op het schoolplein uit te schelden. In groep 4 werd het alleen maar erger, en het werd ook erger qua aanrakingen enzo, mensen lieten me struikelen stiekem en zo leek het alsof ik dan zo onhandig was, en dat was dan erg grappig


In groep 5 en 6 was het nog erger en was ik nog grappiger het rare was dat ik heel erg mijn best deed aansluiting te vinden en dacht dat ik vriendinnen had. Maar die praten ook achter mijn rug om en gebruikten me heel erg. Maar dat zag ik toen niet. Het werd alleen maar erger. Ik werd ook geduwd en ze lieten me struikelen, het ergste was nog wel dat de hele klas voor feestjes uitgenodigd waren, maar ik en een ander meisje niet, dan werd er vervolgens vergeleken wie raarder en gekker was. Ook op het schoolplein werd het steeds maar erger. Op een gegeven moment stond ik op het schoolplein en riepen ze de hele tijd naar mij: 'Dikke paaldanseres'. Maar geen enkele leraar of lerares die het zag. Niemand die het zag op school


In groep 7 was het zo erg dat ik ontplofte thuis. En dat we naar de leraar gingen die zei dat die er op zou letten. Maar vervolgens gebeurde er niks, het werd alleen maar erger, en ik werd steeds vaker uitgedaagd, uitgelachen, uitgescholden, laten struikelen, en nog veel meer (Lees: Dit gebeurde dan vooral stiekem dat niemand het zag). Ik werd helemaal kapot gemaakt, en dacht dat het allemaal aan mij lag, ik werd nog bozer op mezelf dan dat ik al was!.


In groep 8 ging het iets beter, maar ik was al zo kapot gemaakt, zowel fysiek als mentaal. Dat, dat allemaal geen nut (meer) had

 

Hoe ik (nu) last heb van mijn pest verleden:


Ik heb vooral op dit moment er erg veel last van. S'nachts heb ik daar nachtmerries over (bijna) elke nacht vaak word ik s'nachts wakker en schrik ik heel erg. Langs een school lopen lukt me niet zonder stress en angst en dan echt heel veel angst. Erg vaak heb ik herbelevingen en mijn onzekerheid is gezonken tot het diepte punt. In grote groepen ben ik ook erg bang en denk ik direct dat ik raar, gek en dik ben

 

Waarom deel ik (globaal) mijn verhaal?:


Ik deel dit, Omdat het erg belangrijk om anderen te helpen, om anderen te laten zien dat ze niet de enige zijn!. Ik wil mijn verhaal ook delen om anderen te waarschuwen dat pesten echt niet zo onschuldig is als dat het soms lijkt!. Ik hoop dat je iets aan dit verhaal hebt gehad en dat het iets aan steun heeft geboden dat je weet dat je niet alleen bent!

 

Wil je even praten?. Heb je een tip nodig?. Of heb je een luisterd oor nodig?. Stuur me dan een dm of email!. Heb je acuut hulp nodig?. Neem dan contact op met iemand die je vertrouwt!. Of neem contact op met 113, deze organisaties zijn er niet voor niks!, en je bent het echt waard!

 

Wat is jouw ervaring met dit onderwerp?. En/of heb je een tip?. Laat het weten in de reacties, misschien kan je een ander helpen!

 


 

Meer over pesten weten?. Kijk dan op de site van stop pesten nu


Liefs Emma







13 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Review rolfstone koptelefoon

Hey!. Het is weer tijd voor een blog!. Dit keer een review van een product waarvan ik nooit had geweten dat ik er zoveel baat bij zou hebben!. En dat het me zo erg helpt!. Ik heb het product uitgetest

Autisme en gesprekken (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is alweer tijd voor een nieuwe persoonlijke blog!. Dit keer over autisme en gesprekken, want ondanks dat het een vrij klein onderwerp lijkt. Is het toch wel een groot onderwerp. Waar ik heel

Autisme en voor jezelf opkomen (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een nieuwe blog!. De eerste van het nieuwe jaar!. Ik trap dit jaar af met een blog over voor jezelf op komen!. Want voor jezelf op komen is al lastig genoeg. Maar als je au

Post: Blog2_Post
bottom of page