top of page

Autisme en overschatting (Persoonlijke blog)

Hey!. Vandaag een blog over autisme en overschatting!. Dit gebeurt nog te veel en leid vaak ook tot heel veel problemen. In deze blog geef ik informatie, mijn persoonlijke verhaal en geef ik tips!. Dit allemaal lezen?. Lees dan gauw verder!

 

Wat is overschatting?:


Overschatting is dat mensen in je (directe) omgeving en/of jij zelf. Een te hoge verwachting hebben van jou. Dit kan komen door maskeren. Maar ook door heel veel andere dingen. Overschatting gebeurt heel veel en ook bij mensen zonder autisme komt dit nog (te) vaak voor

 

Autisme en overschatting:


Overschatting gebeurt heel veel bij autisten. Dit kan leiden tot verschillende problemen!. Overschatting kan heel veel redenen hebben en vooral bij autisten zijn deze redenen enorm uiteenlopend!. Het is dus voor iedereen verschillend!.

 

Hierdoor kan overschatting bij autisme komen:


  • Maskeren/Camoufleren

  • Niet goed ingelezen in autisme van mensen in je (directe) omgeving

  • Je beter voordoen dan dat je je daadwerkelijk voelt

  • Onzekerheid hierdoor gaan maskeren/camoufleren

  • Onoplettendheid van mensen in je (directe) omgeving

  • Een (te) late diagnose

  • Onbegrip van mensen in je (directe) omgeving

  • Disharmonisch profiel

Er zijn natuurlijk nog veel meer redenen, waarom overschatting vaak voorkomt bij autisme. Maar dit zijn de meest voorkomende

 

Gevolgen overschatting:


  • (Extreme) vermoeidheid

  • (Zware) depressie

  • Andere comorbiditeit (Zoals: Dwangstoornis, eetstoornis etc)

  • (autistische) burn_out

  • Uitvallen op werk en/of school

  • Niet begrepen voelen/worden

  • (Extreem) veel piekeren/overdenken

  • (Extreem) veel stress

  • Slaapproblemen

  • Meltdowns en/of shutdowns

Er zijn natuurlijk nog veel meer gevolgen van overschatting alleen zijn dit de meest voorkomende!

 

Ik en overschatting eerder:


Ik werdt al vroeg overschat. Niet alleen door mensen in mijn (directe) omgeving. Maar ook door mezelf. Ik wou er graag bij horen en daarom dacht ik dat ik alles wel kon wat andere mensen ook konden. Alleen was ik niet het zelfde als alle anderen. Die dat wel allemaal konden


Doordat ik op jonge leeftijd eigenlijk al heel veel maskerde. Zagen mensen vaak niet dat ik zoveel problemen had met het 'leven'. En dat ik bijvoorbeeld heel veel last van prikkels had. Daardoor dachten mensen vaak dat ik alles wel kon wat andere mensen ook konden. Met als gevolg dat ik eigenlijk constant overschat werdt. Ook op school gebeurde dit heel vaak


Dat overschatten leidde vaak tot best wat problemen. Vooral als het dan een hele tijd achter elkaar was belande ik vaak in een meltdown en/of shutdown

 

Ik en overschatting nu:


Ik wordt nu nog steeds heel vaak overschat. Niet alleen door mensen in mijn (directe) omgeving. Maar ook door mezelf. Ik heb nu nog steeds het probleem dat ik er heel graag bij wil horen en dus eigenlijk de hele tijd aan het maskeren ben.


Ik wordt ook nog steeds erg overschat door hulpverleners.


Door dat maskeren komt het vaak voor dat mensen denken: 'O ze kan nog wel wat meer werken'. Terwijl me dat dan eigenlijk helemaal niet lukt daardoor zit ik steeds opnieuw in de zelfde cirkel. Dit heeft al twee keer geleid tot een (Autistische) burn_out. En vaak leid dit ook tot heel veel onbegrip van andere mensen


Ik probeer nu echt te voorkomen dat mensen me overschatten. Dat is een heel probleem ,want ik masker eigenlijk altijd. En vaak begrijpen mensen nog steeds niet wat autisme eigenlijk in houdt bij mij. Maar ik probeer nu steeds meer het maskeren los te laten en echt uit te leggen wat autisme voor mij betekent. Het gaat een lange weg worden, maar ik ga er voor!. Om niet weer in een (autistische) burn_out te belanden

 

Tips:

Hoe voorkom je dat je iemand overschat?:


  • Lees je in over autisme:

Als je een autist niet wil overschatten. Dan is het handig dat je je in leest over autisme!. Er zijn heel veel boeken over autisme!. Kijk eens of het inlezen bij jou past en of er een boek bij zit die jou aanspreekt!

 
  • Vraag iemand wat autisme betekent:

Als het kan probeer dan iemand met autisme te vragen wat autisme betekent voor die gene betekent. Kijk eens of dat mogelijk is!. Je kan het!

 
  • Vraag door:

Als een autist vaak en gauw zegt dat het goed gaat. Probeer dan door te vragen en te vragen of het echt wel goed gaat!. Probeer het eens!. Je kan het!

 

Wil je wat kwijt?. Wil je gewoon even praten of heb je een tip nodig?. Stuur mij dan een dm of email!. Heb je acuut hulp nodig?. Neem dan contact op met iemand die je vertrouwt!. Of neem contact op met 113, deze organisaties zijn er niet voor niks. En je bent het echt waard!

 

Wat is jouw ervaring met dit onderwerp?. En/of heb je een tip?. Laat het weten in de reacties!. Misschien kan je een ander helpen!

 


 

Liefs Emma



15 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Review rolfstone koptelefoon

Hey!. Het is weer tijd voor een blog!. Dit keer een review van een product waarvan ik nooit had geweten dat ik er zoveel baat bij zou hebben!. En dat het me zo erg helpt!. Ik heb het product uitgetest

Autisme en gesprekken (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is alweer tijd voor een nieuwe persoonlijke blog!. Dit keer over autisme en gesprekken, want ondanks dat het een vrij klein onderwerp lijkt. Is het toch wel een groot onderwerp. Waar ik heel

Autisme en voor jezelf opkomen (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een nieuwe blog!. De eerste van het nieuwe jaar!. Ik trap dit jaar af met een blog over voor jezelf op komen!. Want voor jezelf op komen is al lastig genoeg. Maar als je au

Post: Blog2_Post
bottom of page