top of page

Autisme en ontspanning (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een nieuwe blog dit keer over autisme en ontspanning, want wat is het eigenlijk?, hoe is het verband met autisme?, en wat is mijn persoonlijke ervaring hier mee?. Dat lees je allemaal in deze blog!

 

Wat is ontspanning?:


Kort gezegd is het: Het moment wanneer je geest, lichaam of beide tot rust komen. Vaak daalt je hartslag en gaat je bloeddruk omlaag!. Dat ontspannen kan op heel veel verschillende manieren!

 

Autisme en ontspanning:


Voor veel autisten is ontspanning heel moeilijk of helemaal niet te doen. En dat terwijl autisten juist heel veel ontspanning nodig hebben. Er zijn natuurlijk ook heel veel autisten die beter of juist heel goed kunnen ontspannen dat is voor iedereen anders!

 

Wat maakt ontspannen (met autisme) zo moeilijk?:


  • Altijd een vol hoofd ook als je je ontspant

  • Denken dat ontspannen niet nuttig is

  • Niet weten hoe te ontspannen

  • Te veel met andere dingen of mensen bezig zijn

  • Andere comorbiditeiten (Zoals dwang)

  • Het (te) druk hebben

  • (te) veel stress hebben

  • Niet (goed) kunnen plannen

Natuurlijk zijn er nog veel meer dingen die ontspannen (met autisme) lastig maken, maar dit zijn de meest voorkomende!

 

Problemen die je kan krijgen door niet of weinig ontspanning (met autisme):


  • (Autistische) burn_out

  • Andere comorbiditeiten (zoals: dwang)

  • (te) veel stress

  • (te) vermoeid

  • Overprikkeling

  • Meltdown en/of shutdowns

  • Geen tijd hebben voor andere dingen

  • Slaapproblemen

  • Lichamelijke problemen (zoals: Rugproblemen, migraine enzo)

Er zijn nog meer problemen die je kan krijgen door niet of weinig ontspanning (met autisme), maar dit zijn de meest voorkomende!

 

Ontspanning en ik eerder:


Ik had eerder al heel veel moeite met ontspannen. En dat terwijl ik ontspanning wel heel erg hard nodig had (Lees: Heb) de hele dag de stroom aan prikkels en überhaupt het hele leven dat koste (Lees: Nu nog steeds) enorm veel energie!


Ondanks dat ik toen al van alles probeerde lukte het eigenlijk niet te ontspannen. Ik probeerde onder andere: lezen, tekenen, maar ook ontspanningsoefeningen, maar niks maar dan ook niks hielp. Met alles wat ik probeerde. Was ik toch met andere dingen bezig en/of vond ik het nutteloos. Ik kon beter wat anders doen iets wat nuttig was!


Dat niet ontspannen zorgde voor best wel wat problemen. Zo was ik heel vaak overprikkeld, altijd bezig, en had ik vaak shutdowns en meltdowns. En had ik (extreem) veel stress

 

Ontspanning en ik nu:


Ontspanning is voor mij nu nog meer een drama dan nu. Het is een drama en alles wat ik doe levert geen ontspanning op. Ik ben overal mee bezig dan en voel me enorm nutteloos, ik probeer dat wel zo veel mogelijk los te laten, maar eigenlijk lukt dat totaal niet


Ik doe ook echt mijn best om proberen te ontspannen, want ik weet dat het erg belangrijk is, maar het lukt gewoon echt niet met alles wat ik probeer!.


Dat niet ontspannen leidt nu nog steeds tot heel veel problemen. Zo heb ik nog steeds last van overprikkeling ben ik eigenlijk altijd overal mee bezig. En heb ik daardoor nog steeds veel shutdowns/meltdowns en heel erg veel stress


Het is voor mij nu eigenlijk heel belangrijk, om uit te zoeken hoe moeilijk ook. Wat nou eigenlijk ontspanning voor mij is, en of dat er eigenlijk überhaupt wel is!, want soms heb ik het idee dat er helemaal niks is wat mij ontspannen maakt!

 

Tips:

Om toch een beetje te ontspannen:


  • Ga op onderzoek uit:

Voor veel mensen is het moeilijk te weten wat ontspanning voor die gene is!. Ga op onderzoek uit wat dat voor jou is!. De ene maakt puzzels de ander gaat boksen voor iedereen is dat anders!

 
  • Plan rust in:

Rust in plannen is erg belangrijk!. Zo heb je ook echt de motivatie om even te ontspannen, omdat je het hebt ingepland!. Probeer het eens je kan het!

 
  • Wees niet (te) streng voor jezelf:

Als een keer ontspannen niet lukt om te ontspannen. Is dat ook prima, ontspannen moet op een gegeven moment van zelf gaan! dus moet je ook niet te streng voor jezelf proberen te zijn als het even niet lukt!. Probeer het eens je kan het!

 

Wil je even praten?. Heb je een tip nodig?. Of heb je advies nodig?. Stuur me een dm of email!. Heb je acuut hulp nodig?. Neem dan contact op met iemand die je vertrouwt!. Of neem contact op met 113, deze organisaties zijn er niet voor niks en je bent het echt waard!

 

Wat is jouw ervaring met dit onderwerp?. En/of heb je een tip?. Laat het weten in de reacties. Misschien kan je een ander helpen!

 


 

Liefs Emma




21 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Review rolfstone koptelefoon

Hey!. Het is weer tijd voor een blog!. Dit keer een review van een product waarvan ik nooit had geweten dat ik er zoveel baat bij zou hebben!. En dat het me zo erg helpt!. Ik heb het product uitgetest

Autisme en gesprekken (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is alweer tijd voor een nieuwe persoonlijke blog!. Dit keer over autisme en gesprekken, want ondanks dat het een vrij klein onderwerp lijkt. Is het toch wel een groot onderwerp. Waar ik heel

Autisme en voor jezelf opkomen (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een nieuwe blog!. De eerste van het nieuwe jaar!. Ik trap dit jaar af met een blog over voor jezelf op komen!. Want voor jezelf op komen is al lastig genoeg. Maar als je au

Post: Blog2_Post
bottom of page