top of page

Autisme en medicijnen (Persoonlijke blog)

Hey, vandaag een blog over autisme en medicijnen hier rust een heel groot taboe op en dat wil ik doorbreken!, in deze blog geef ik info, en vertel ik mijn persoonlijke verhaal, wil je dit weten?, lees dan gauw verder

 

Autisme en medicijnen:


Er zijn veel autisten die medicijnen gebruiken dit kan voor verschillende (mentale) 'problemen' zijn. Omdat autisten vaak prikkelgevoeliger zijn, en vaak gevoeliger zijn voor depressies, angststoornissen en/of andere (mentale) 'problemen'. Kan het gebruik van medicijnen heel erg helpen. Bij sommige autisten kan het gebruik van medicijnen ook averechts werken. Dit is voor elke autist verschillend

 

Taboe op het gebruik van medicijnen:


Er heerst helaas nog een groot taboe op het gebruik van medicijnen. Sommige mensen beweren zelfs dat je zwak bent als je medicijnen gebruikt. Ik vindt dit zelf helemaal niet zo. Omdat medicijn niet voor niks bestaan. Dit taboe moet echt doorbroken worden. Als jij medicijnen gebruikt en het helpt voor jou. Schaam je er dan niet voor!

 


Deze medicijnen kan je als autist gebruiken:


Hieronder noem ik een paar soorten medicijnen die je als autist kan gebruiken:


  • Antidepressiva zoals: Fluoxentine

  • Antipsychotica zoals: Quetiapine

  • Slaapmedicijnen zoals: Melatonine

  • Medicijnen tegen ad(h)d/autisme klachten zoals: metylfenidaat

Er zijn natuurlijk nog een hele hoop soorten medicijnen. maar dit zijn de meest voorkomende medicijnen bij autisme

 

Hiervoor kunnen medicijnen helpen:


  • Tegen/verminderen drukte in je hoofd

  • Tegen/verminderen somberheid/suïcide/depressie

  • Tegen/verminderen dwanggedachtes/dwanghandelingen

  • Tegen/verminderen angstgedachtes/angstaanvallen

  • Tegen/verminderen slaapproblemen

  • Tegen/verminderen psychoses

  • Tegen/verminderen prikkels


Er zijn natuurlijk nog een hele hoop dingen waar medicijnen bij kunnen helpen. Maar dit zijn de meeste voorkomende bij autisme

 

Ik en medicijnen eerder:


Toen Ik begon met medicijnen, was ik best wel jong. Ik begon met een medicijn waardoor ik net een zombie was. Ik zat de hele dag voor me uit te kijken. Eigenlijk voelde ik helemaal niks meer. Mijn ouders zagen dit ook en gaven dit aan, want dit was geen doen


Toen kreeg ik andere medicijnen die hielpen wel heel heel erg. Ik had nog wel emoties, en ik was gewoon mezelf. Alleen kwam alles minder hard binnen. En kreeg in een wat rustiger hoofd. Ook was ik door deze medicijnen met minder vermoeid

 

Ik en medicijnen nu:


De afgelopen tijd ben ik best wel wat gaan 'experimenteren' met medicijnen. In samenspraak met waar ik in behandeling ben natuurlijk.


Zo stopte ik vorig jaar een week met de medicijnen die ik dus al heel lang slik, om te kijken of dat zou helpen voor het beter slapen. Die week was echt een vreselijke week, ik reageerde overal op, was heel erg vermoeid. En ik had eetbuien die ik normaal niet tot nauwelijks heb, ook had ik nog meer last van alle prikkels het kwam allemaal zo hard binnen. Ik had geen filter meer die ik door de medicijnen krijg.


Ik kreeg toen andere medicijnen die de zelfde werking hadden als de andere. Maar met een andere afgifte. De hoop was dat ik hierdoor wat beter zou gaan slapen, maar ook dat was niet zo. Wel kwam ik erachter dat deze medicijnen net wat fijner waren dan de andere. Met deze medicijnen ging ik dus door. En slik ik nu nog steeds


Ook heb ik ervaring met slaap medicijnen ik slik op dit quetiapine. Voor het slapen, dit helpt deels: Het helpt namelijk niet voor wat het bedoeld was, wat beter slapen, maar het helpt wel voor het rustiger worden s'avonds en s'nachts en dat is ook al erg fijn


Ook ben ik net begonnen met antidepressiva. Hier kan ik nog niet zo veel over zeggen, omdat ik deze nog maar net heb


Medicijnen zijn dus het filter wat ik van mezelf niet heb. Het is dus erg fijn en het helpt voor mij enorm

 

Tips:


Om je medicijnen op tijd te nemen en niet te vergeten:


  • Wekker:


Zet een wekker elke keer als je medicijnen moet nemen. Een wekker zetten kan gewoon op je telefoon. Probeer het eens!. Je kan het!

 

  • Pillendoosjes:

Tegenwoordig heb je heel veel verschillende soorten en maten pillen doosjes. Deze pillendoosjes kan je eigenlijk in elke (web) winkel wel vinden. Dit doosje kan je vullen met al je medicijnen voor de dag/week. En zo kan je kijken of je ze wel of niet hebt genomen. Kijk eens wat voor pillendoosje bij jou past!. Je kan het!

 

  • Bespreek het met iemand zodat die jou ook er aan kan herinneren:


Praat met iemand die je vertrouwt over je medicijn gebruik. Die kan je dan ook helpen herinneren en vragen of je ze wel hebt genomen. Maak hier wel duidelijke afspraken over. En kijk dan vooral wat voor jou het fijnste is. Je kan het!


 

Wil je even praten?, heb je een tip nodig?, of wil je wat kwijt?, stuur me dan een dm of email. Heb je acuut hulp nodig?. Nee dan contact op met iemand die je vertrouwt, of neem contact op met 113, deze organisaties zijn er niet voor niks, en je bent het echt waard!

 

Wat is jouw ervaring met dit onderwerp?, en/of heb je een tip?, laat het weten in de reacties!, mischien kan je een ander helpen!

 


 

Liefs Emma

32 weergaven1 opmerking

Recente blogposts

Alles weergeven

Review rolfstone koptelefoon

Hey!. Het is weer tijd voor een blog!. Dit keer een review van een product waarvan ik nooit had geweten dat ik er zoveel baat bij zou hebben!. En dat het me zo erg helpt!. Ik heb het product uitgetest

Autisme en gesprekken (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is alweer tijd voor een nieuwe persoonlijke blog!. Dit keer over autisme en gesprekken, want ondanks dat het een vrij klein onderwerp lijkt. Is het toch wel een groot onderwerp. Waar ik heel

Autisme en voor jezelf opkomen (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een nieuwe blog!. De eerste van het nieuwe jaar!. Ik trap dit jaar af met een blog over voor jezelf op komen!. Want voor jezelf op komen is al lastig genoeg. Maar als je au

Post: Blog2_Post
bottom of page