top of page

Autisme en hyperfocus (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is alweer tijd voor een persoonlijke blog!. Dit keer gaat het over hyperfocus, want wat is het precies?, wat heeft het met autisme te maken?, wat is mijn persoonlijke ervaring hier mee?, en heb ik tips om hier mee om te gaan?, je leest het allemaal in deze blog!

 

Wat is een hyperfocus?:


Hyperfocus is een intense concentratie, waarbij je een hele lange tijd in een onderwerp, interesse en/of hobby zit. Vaak krijg je dan een hele lange tijd niks van de wereld mee en zit je helemaal in dat onderwerp, interesse en/of hobby!. Soms zit je er een paar uur in, maar het kan ook zo zijn dat je er gewoon dagen in zit en dan ook vergeet te eten, te drinken en naar de wc te gaan!

 

Autisme en hyperfocus:


Bij autisten komt een hyperfocus iets vaker voor dan niet autisten. Maar eigenlijk kan iedereen in een hyperfocus raken dus niet alleen autisten!

 

Wat is positief aan het hebben van een hyperfocus?:


  • Je kan mooie resultaten behalen in wat je doet

  • Je haalt makkelijker een deadline als dat moet

  • Je kan er ontspanning uit halen

  • Je raakt er gemotiveerd door

  • Het kan een vorm van prikkelverwerking zijn

Natuurlijk zijn er nog veel meer dingen positief aan een hyperfocus, alleen zijn dit de meest voorkomende!

 

Wat is negatief aan het hebben van een hyperfocus?:


  • Je vergeet dingen als: Naar de wc gaan, eten, en drinken

  • Je verliest het tijdbesef

  • Je kan er (extreem) Vermoeid van raken

  • Je kan er (belangrijke) afspraken van vergeten

Natuurlijk zijn er nog veel meer dingen negatief aan een hyperfocus, alleen zijn dit de meest voorkomende!

 

Met deze dingen kan je allemaal in een hyperfocus raken:


  • (vrijwilligers) Werk

  • Passie

  • Hobby

  • Interesse

  • Studie/school

  • Sport

Natuurlijk zijn er nog veel meer dingen waardoor je in een hyperfocus kan raken, maar dit zijn de meest voorkomende!

 

Hyperfocus en ik eerder:


Als kind kon ik mij allemaal verliezen in een ding. Ik kon uren in een boek zitten en de rest van de wereld om mij heen vergeten, of uren met LEGO spelen zonder dat ik door had dat er mensen bij mij waren. Het was een fijne uitweg van mijn soms best wel heftige leven!


Gelukkig woonde ik thuis dus als we gingen eten dan werd ik geroepen en moest ik naar beneden komen, dus van dingen vergeten had ik niet echt last ik werd er wel aan herinnert, maar als ik niet thuis had gewoond en geen mensen had gehad die op mij hadden gelet dan had ik denk ik best drie dagen achter elkaar in een hyperfocus kunnen zitten


Maar het was niet zo dat ik helemaal geiriteerd werd als mensen mij uit een hyperfocus haalden. En het kon soms ook zijn dat ik gewoon weken niet in een hyperfocus raakte, soms zelfs jaren niet.

 

Hyperfocus en ik nu:


Ik kan nu nog steeds mij helemaal verliezen in een ding, bijvoorbeeld: Tekenen of schrijven, dan kan ik uren achter elkaar een ding doen het liefst met een serie er bij en heerlijk op mijn kamer, heerlijk vind ik het!, want dan kan ik ook alles om mij heen even vergeten en even ontsnappen uit mijn hoofd en dat is soms echt wel nodig!


Maar het heeft ook negatieve effecten zo kan het zijn dat ik gewoon uren niet drink of zelfs vergeet naar de wc te gaan, omdat ik er dan zo in zit. Ook heb ik als ik voor het slapen nog even ga lezen dat ik dan soms zo in een hyperfocus belandt dat ik dan uren door lees terwijl ik dan eigenlijk zou moeten slapen. Ook is het zo dat ik na een hyperfocus vaak enorm moe ben en dan weer heel erg baal dat ik mijn planning niet na ben gekomen. Ook word door een hyperfocus mijn perfectionisme nog erger!


gelukkig heb ik tegenwoordig wel een paar trucjes om een hyperfocus zo fijn mogelijk te maken!. Het is voor mij zaak om een goede balans te vinden voor een fijne hyperfocus!

 

Tips:

Hoe ga je om met een hyperfocus?:


  • Zet wekkers als je denkt in een hyperfocus begint te raken:

Wekkers zetten is een fijne manier om een hyperfocus zo fijn mogelijk te maken!. Zet bijvoorbeeld: Wekkers wanneer je naar de wc moet, wanneer je wat moet gaan drinken of wanneer je wat moet gaan eten!

 
  • Bespreek het 'gevaar' op een hyperfocus met iemand die je vertrouwt:

Bespreken is een fijne manier om een hyperfocus zo fijn mogelijk te maken. Bespreek het met iemand die je vertrouwt dat je in een hyperfocus kan schieten, zo kan die ander je helpen door je soms even weg te halen bij het onderwerp, interesse en/of hobby

 
  • Plannen:

Zorg voor een goede planning!. Dit kan heel erg helpen om, om te gaan met een hyperfocus, probeer dan niet te veel in te plannen, want dan kan je daar heel erg zenuwachtig van worden en dan word je alleen maar boos op jezelf als het niet lukt!, zorg dus voor een goede balans daar in!

 

Wil je even praten?. Heb je advies nodig?. Of wil je gewoon even praten?. Stuur mij een dm of email!. Heb je acuut hulp nodig?. Neem dan contact op met iemand die je vertrouwt!. Of neem contact op met 113, deze organisaties zijn er niet voor niks en je bent het echt waard!

 

Wat is jouw ervaring met dit onderwerp?. En/of heb je een tip?. Laat het weten in de reacties misschien kan je een ander helpen!

 


 

Liefs Emma


12 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Review rolfstone koptelefoon

Hey!. Het is weer tijd voor een blog!. Dit keer een review van een product waarvan ik nooit had geweten dat ik er zoveel baat bij zou hebben!. En dat het me zo erg helpt!. Ik heb het product uitgetest

Autisme en gesprekken (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is alweer tijd voor een nieuwe persoonlijke blog!. Dit keer over autisme en gesprekken, want ondanks dat het een vrij klein onderwerp lijkt. Is het toch wel een groot onderwerp. Waar ik heel

Autisme en voor jezelf opkomen (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een nieuwe blog!. De eerste van het nieuwe jaar!. Ik trap dit jaar af met een blog over voor jezelf op komen!. Want voor jezelf op komen is al lastig genoeg. Maar als je au

Post: Blog2_Post
bottom of page