top of page

Autisme en huishouden (persoonlijke blog)

Bijgewerkt op: 8 nov. 2022

Hey!. Het is weer tijd voor een nieuwe persoonlijke blog!. Dit keer over autisme en huishouden ik woon al een poosje op mezelf. En het huishouden is daar natuurlijk een heel groot deel van!. In deze blog vertel ik mijn ervaring met dit onderwerp!. Geef ik informatie en geef ik tips om het huishouden een beetje te kunnen runnen!. Dit allemaal weten?. Lees dan gauw deze blog!

 

Wat is het huishouden?:

De meeste mensen weten wel wat het huishouden is. Maar ik leg het graag nog een keer uit in mijn eigen woorden: Het huishouden is eigenlijk alles wat valt onder het taken pakket wat je in huis doet. Denk aan: Stofzuigen, afwassen, boodschappen doen, koken enzo

 

Autisme en huishouden:


Voor veel autisten is het huishouden erg moeilijk!. Zo kan je erg veel moeite hebben met de energie die het huishouden (vaak) kost, maar ook met het maken van een planning voor het huishouden. Maar het kan ook zijn dat je juist doorslaat in het runnen van het huishouden. Dit is natuurlijk voor iedere autist anders net als dat dit voor ieder mens zonder autisme anders is!. Maar vaak is het wel zo dat autisten meer moeite hebben met het runnen van het huishouden!

 

Dit kan moeilijk zijn aan het huishouden runnen als autist:


  • (extreme) Overprikkeling

  • (extreme) Verzameldrang

  • (extreme) Vermoeidheid

  • Comorbiditeit zoals: Dwangstoornis, depressie etc

  • Hyperfocus

  • De prikkels die het huishouden vaak met zich meebrengt


Natuurlijk zijn er nog veel meer redenen. Waarom het runnen van het huishouden als autist moeilijk is!. Maar dit zijn de meest voorkomende!

 

Dit zijn de meest vervelende huishoudelijk taken voor mij:


  • Stofzuigen: Stofzuigen geeft zoveel geluidsprikkels voor mij. Dat het na het stofzuigen al voor zoveel overprikkeling zorgt dat ik niet eens meer wat anders kan doen voor de hele dag!

  • Koken: Als ik teveel op het fornuis heb staan heb ik het gevoel dat ik het allemaal niet meer kan overzien en dan raak ik in paniek

  • Boodschappen doen: De supermarkt is voor mij een prikkel hel. 9 van de 10 keer is het enorm druk. En komen al de prikkels enorm hard binnen. Waardoor mijn hele hoofd lijkt te ontploffen en ik ineens helemaal niks meer weet

 

Ik en huishouden eerder:


Als kind wist ik nog niet goed wat het huishouden was. Ik deed weleens wat in huis, maar dat was zo weinig en eigenlijk deed ik verder niet veel in het huis. Ik ruimde weleens de vaatwasser uit, of hielp mama met koken, maar meer deed ik niet.


Toen ik wat ouder werd deed ik iets meer in het huis, zo ruimde ik steeds vaker de vaatwasser uit. Of stofzuigde ik weleens. Ik leerde ook steeds meer dingen zoals: Een doekje over het aanrecht halen enzo. Toen merkte ik al dat het me veel heel veel energie koste, en omdat ik altijd alles van mezelf goed moest doen koste het me nog meer energie. Mama had dat ook door. Wat natuurlijk heel fijn is. Want zo wist ze precies wanneer ze dingen wel en niet aan mij moest vragen.


Want ze wilde wel dat ik leerde wat huishouden is en hoe ik dingen schoon moet maken enzo. Maar dat deed ze altijd heel goed. En ze liet me altijd maar een ding per dag doen, of als het helemaal niet ging weken niet. Want dat huishouden was toen al wel een ding, en dan bedoel ik vooral mijn energie. Dat die energie om dingen te doen en dan vooral in het huishouden soms echt een drama was

 

Ik en huishouden nu:


Nu ik op mezelf woon. (Wel begeleid). Merk ik dat ik heel erg tegen het stukje huishouden aanloop en er heel veel moeite mee heb. De ene week doe ik het heel dwangmatig alles drie keer per dag. En de andere week heb ik zo weinig energie dat afwassen niet eens lukt. Dat doe ik dan wel, want het moet van mezelf dan wel netjes blijven. Maar dat kost dan ontzettend veel energie!


Ik probeer het dan te plannen, maar vaak volg ik dan die planning niet op en heeft het dus nog helemaal geen nut. Meestal doe ik op vrijdag het hele huis en dan ook dweilen enzo, en boodschappen doen. Maar dat kost dan zoveel energie, omdat ik dan ook alles op een dag plan, en het dus heel veel prikkels opleverd. Dat ik daar dan het hele weekend van bij moet komen!


Boodschappen doen, koken en stofzuigen vind ik ook echt vreselijke dingen, supermarkten heb ik een enorme hekel aan. Het is een soort prikkel hel. Van koken raak ik altijd helemaal in paniek, want meestal moet je dan zoveel dingen tegelijk doen dat ik vaak dan zo het overzicht kwijt raak. En stofzuigen maakt zoveel lawaai en geluidsprikkels zijn voor mij de ergste prikkels


Wel ben achter een paar dingen gekomen die voor mij helpen. En waarvan het huishouden iets meer te doen is. En het is fijn dat ik begeleiding heb!. Ik denk dat het voor mij nu vooral zaak is die dingen toe te passen en de begeleiding optijd vragen als het echt niet (meer) gaat

 

Tips:


Deze tips helpen voor mij, om het huishouden iets draaglijker te maken


  • Kook voor meerdere dagen:

Ik denk dat je deze tip wel vaker hebt gehoord, maar dit is zo fijn!. Je kookt voor meerdere dagen en kan het dan zo plannen dat je de ene dag niks hoeft te koken en dan weer een beetje bij kan komen!. Kijk eens of dit wat voor je is!


  • Kijk welke dagen het minst druk zijn bij een supermarkt:

Ook deze heb je vast vaker gehoord, maar ook deze is natuurlijk hartstikke fijn. Wel is het zo dat dat bij iedere supermarkt anders is. Je moet dus wel eerst op onderzoek uit welke dag het minste drukke moment is


  • Doe oordoppen of je noise canceling hoofdtelefoon op tijdens het stofzuigen:

Dit is natuurlijk hartstikke handig!. Zo Skip je alle prikkels van het stofzuigen een beetje!. Probeer het eens!. Misschien is het wat voor jou!

 

Wil je even praten?, heb je een tip nodig?, of heb je een luisterd oor nodig?, Stuur me dan een dm of email!. Heb je acuut hulp nodig?. Neem dan contact op met iemand die je vertrouwt, of neem contact op met 113, deze organisaties zijn er niet voor niks, en je bent het echt waard!

 

Wat is jouw ervaring met dit onderwerp?. En/of heb je een tip?. Laat het weten in de reacties!, misschien kan je een ander helpen!

 


 

Liefs Emma



25 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Review rolfstone koptelefoon

Hey!. Het is weer tijd voor een blog!. Dit keer een review van een product waarvan ik nooit had geweten dat ik er zoveel baat bij zou hebben!. En dat het me zo erg helpt!. Ik heb het product uitgetest

Autisme en gesprekken (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is alweer tijd voor een nieuwe persoonlijke blog!. Dit keer over autisme en gesprekken, want ondanks dat het een vrij klein onderwerp lijkt. Is het toch wel een groot onderwerp. Waar ik heel

Autisme en voor jezelf opkomen (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een nieuwe blog!. De eerste van het nieuwe jaar!. Ik trap dit jaar af met een blog over voor jezelf op komen!. Want voor jezelf op komen is al lastig genoeg. Maar als je au

Post: Blog2_Post
bottom of page