top of page

Autisme en (huis)dieren (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een persoonlijke blog!. Dit keer over autisme en huisdieren, in deze blog geef ik informatie en vertel ik mijn persoonlijke verhaal. Wil je dit allemaal weten?, lees dan gauw verder!

 

Autisme en (huis)dieren:


Voor veel autisten is het hebben van een (huis)dier fijn, zo kan een (huis)dier helpen met ontprikkelen, je rustig maken of totaal ergens anders mee helpen!. Het kan ook zijn dat je als autist helemaal niks met (huis) dieren hebt dat is voor iedereen verschillend!

 

Hierbij kan een (huis)dier helpen:


  • Signaleren van overprikkeling/onderprikkeling en/of over je eigen grenzen heen gaan

  • Zorgen voor ontspanning

  • Je uit de omgeving halen (bijv: Tijdens een meltdown)

  • De rust geven als dat nodig is

  • Zorgen voor verantwoordelijkheid (bijv: Als je erg depressief bent, dat je dan naar buiten moet omdat de hond er uit moet)

  • Zorgen voor vermindering van eenzaamheid (bijv: Omdat je dan naar buiten toe moet om de hond uit te laten, en zo kom je een beetje onder de mensen

  • Verminderen van prikkels (bijv: Tijdens een prikkelvolle situatie zorgen voor rust)

Natuurlijk zijn erg nog heel dingen waar een (huis)dier bij kan helpen, maar dit zijn de meest voorkomende

 


Deze (huis) dieren worden het meest gebruikt bij autisme:


  • Hond

  • Kat

  • Konijn, cavia, hamster

  • Paard (voor paarden therapie)

Natuurlijk zijn er nog veel meer (huis) dieren die kunnen helpen bij autisme, alleen zijn dit de (huis) dieren die het meest worden toegepast bij autisme

 

Huisdieren en ik eerder:


Ik ben eigenlijk altijd opgegroeid met een huisdier en dan vooral honden. Toen ik jong was hadden we een cairn terriër: Daisy. En ondanks dat ik zo jong was had toen al heel veel baat bij die hond. zij hielp mij als ik overprikkeld van school af ging, en/of zorgde er voor dat ik weer rustiger werdt als ik bijvoorbeeld: een meltdown of shutdown had


Ondanks dat ik zo jong was, was het toen al echt wel mijn maatje, ondanks dat we met zijn vijven in huis woonden en de hond eigenlijk van iedereen was.


Ik heb ook altijd een hele goede band met andere (huis)dieren en honden gehad eigenlijk bij ieder dier die ik tegen kwam voelde ik me direct heel erg goed. Bij dieren kon ik echt mezelf zijn en werdt ik niet veroordeeld om hoe ik was en wat ik deed en dat was gewoon heel fijn!

 

Huisdieren en ik nu:


(Huis)dieren zijn nu voor mij nog belangrijker geworden dan eerder. Helaas is Daisy overleden waar ik het erg moeilijk mee heb gehad, maar nu heb ik een konijn, en twee honden en ze helpen mij ontzettend. Met bijvoorbeeld: Mij rustig maken of zorgen dat ik er uit kom hoe slecht ik mij ook voel. Toen ik heel erg depressief was heeft Kenzo (onze oudste hond) mij geholpen daar uit te komen en te overleven zonder haar was ik er misschien helemaal niet eens meer geweest. Zij zorgde er voor dat ik veilig was en dat ik er ondanks alles elke dag een stukje uit ging om met haar te lopen.


Ook hebben we nu een Benner senner pup. Het is en blijft een pup dus ze zorgt ook voor heel veel stress en soms ook echt wel voor vermoeidheid, maar ze zorgt er nu al voor dat ik mij goed voel en probeert me nu al rustig te krijgen ondanks dat ze nog maar een pup is.


(Huis) dieren betekenen dus heel veel voor mij. En ik ben blij dat ik ze in mijn leven heb. Zonder hun zou ik echt niet weten hoe mijn leven dan was geweest!

 

Wil je even praten?. Heb je een tip nodig?. Of heb je advies nodig?. Stuur mij een dm of email!. Heb je acuut hulp nodig?. Neem dan contact op met iemand die je vertrouwt. Of neem contact op met 113, deze organisaties zijn er niet voor niks en je bent het echt waard!

 

Wat is jouw ervaring met dit onderwerp?. En/of heb je een tip?. Laat het weten in de reacties misschien kan je een ander helpen!

 


 

Liefs Emma

7 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Review rolfstone koptelefoon

Hey!. Het is weer tijd voor een blog!. Dit keer een review van een product waarvan ik nooit had geweten dat ik er zoveel baat bij zou hebben!. En dat het me zo erg helpt!. Ik heb het product uitgetest

Autisme en gesprekken (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is alweer tijd voor een nieuwe persoonlijke blog!. Dit keer over autisme en gesprekken, want ondanks dat het een vrij klein onderwerp lijkt. Is het toch wel een groot onderwerp. Waar ik heel

Autisme en voor jezelf opkomen (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een nieuwe blog!. De eerste van het nieuwe jaar!. Ik trap dit jaar af met een blog over voor jezelf op komen!. Want voor jezelf op komen is al lastig genoeg. Maar als je au

Post: Blog2_Post
bottom of page