top of page

Autisme en dwang (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een persoonlijke blog, dit keer over autisme en dwang, want dat komt vaker voor dan je denkt!. Ik vertel mijn persoonlijke verhaal geef informatie en geef tips hoe je er mee om kan gaan!. Lees gauw verder!

 

Wat is een dwangstoornis?:


Bij een dwangstoornis (ook wel ocd genoemd). Heb je steeds terugkerende gedachten die je niet wilt hebben. Het zijn bijvoorbeeld gedachten als: 'Heb ik mijn handen wel goed gewassen? als ik dat niet doe dan wordt ik ziek'. Of ik moet nog een keer naar de wc anders plas ik in mijn broek'. Vaak spelen gedachten mee als. 'Als ik dat of dat niet doe dan gebeurt er wat met mijn geliefden'. Als deze gedachten je hele leven beïnvloeden en als je dit dan ook echt moet doen. Anders krijg je een naar gevoel of wordt je zelfs somber dan kan het zijn dat je een dwangstoornis hebt. Neem dan contact op met de huisarts!

 

Autisme en dwangstoornis:


Een dwangstoornis komt vaak voor bij autisten. Een dwangstoornis is een van de meest voorkomende comorbiriteiten bij autisme. Daar is (nog) geen wetenschappelijke verklaring voor. Maar het is wel erg vervelend en vooral als je daarbij ook nog autisme hebt is het leven helemaal moeilijk!. Een dwangstoornis valt niet altijd te zien net als dat autisme niet altijd te zien valt. Vaak weten mensen niet eens dat iemand een dwangstoornis heeft. Dit maakt het leven natuurlijk ontzettend moeilijk!

 

Symptomen dwangstoornis:


  • Je bent angstig of angstiger dan 'normaal'

  • Je bent somber of zelfs depressief

  • alles in het leven perfect willen regelen, controledwang

  • nergens onbekommerd van kunnen genieten, veel stress

  • een verstoorde dagelijkse routine hebben door voortdurende dwanghandelingen

  • last hebben van verstoorde sociale activiteiten door voortdurende dwanghandelingen


Natuurlijk zijn er nog meer symptomen van een dwangstoornis. Maar dit zijn de meest voorkomende


Bron: Psyq

 

Oorzaken dwangstoornis:


  • Erfelijke factoren

  • Andere mentale stoornissen (ook wel comorbiriteiten genoemd

  • Sociale factoren

  • (Extreme) angsten


Er zijn natuurlijk nog veel meer oorzaken waardoor je een dwangstoornis kan krijgen. En soms kan het zelfs zijn dat het helemaal geen oorzaak heeft!.

 

Ik en dwang:


Ik heb eigenlijk altijd wel last gehad van dwanggedachten dit waren vooral kleine dingen die ik uit moest voeren. Het begon met getallen dus dan moest ik bijvoorbeeld vier minuten mijn tandenpoetsen in plaats van twee minuten. Of bijvoorbeeld in mijn hoofd tot tien tellen voordat ik iets mocht zeggen van mezelf. Het waren kleine handelingen en ik had er verder niet echt last van. Ik deed het gewoon en als ik het niet deed dan voelde ik me even slecht. Maar verder was er niet echt wat aan de hand!


Nu zijn deze gedachten nog erger!. Ik moet dingen zeggen van mezelf anders gaat er wat gebeuren met de mensen waar van ik houdt of met de hele wereld. Of ik moet vier keer naar de wc voordat ik ga slapen. Anders plas ik in mijn broek. Het getal 3 vermijd ik, omdat ik die helemaal niet fijn vindt. Bij alles met het getal drie probeer ik dat aan te passen of er niet naar te kijken. Met stress is dit nog erger en heb ik er nog meer last van. Het is er in geslopen en nu heb er heel erg last van. Ik moet hier mee om zien te gaan en soms ook mijn gedachten negeren. Anders wordt het nog erger en gaat het mijn hele leven beïnvloeden. En ik weet dat deze gedachten eigenlijk niet kloppen, maar soms lijken ze zo echt!


Ik hoop dat ik er ooit mee om kan gaan

 

Tips:

Hoe kan je omgaan met een dwangstoornis?:


Zoek afleiding:


Afleiding zoeken kan helpen als je last hebt van dwang. Kijk eens wat voor manier van afleiding bij jou past!. Dit kan natuurlijk van alles zijn!

 

Praat erover:


Over je dwang praten kan er moeilijk zijn, maar kan wel heel erg helpen!. Kijk of dit jou ook helpt!. Je kan het!

 

Wees mild voor jezelf:


Wees niet te streng voor jezelf als je er wel aan toe geeft. Het is namelijk oke dat het niet allemaal direct goed gaat!

 

Wil je even praten?. Heb je een tip nodig?. Of heb je advies nodig?. Stuur me dan een dm of email. Heb je acuut hulp nodig?. Neem dan cotact op met iemand die je vertrouwt!. Of neem contact op met 113, deze organisaties zijn er niet voor niks en je bent het echt waard!

 

Wat is jouw ervaring met dit onderwerp?. En/of heb je een tip?. Laat het weten in de reacties!. Mischien kan je een ander helpen!

 


 

Liefs Emma









15 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Review rolfstone koptelefoon

Hey!. Het is weer tijd voor een blog!. Dit keer een review van een product waarvan ik nooit had geweten dat ik er zoveel baat bij zou hebben!. En dat het me zo erg helpt!. Ik heb het product uitgetest

Autisme en gesprekken (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is alweer tijd voor een nieuwe persoonlijke blog!. Dit keer over autisme en gesprekken, want ondanks dat het een vrij klein onderwerp lijkt. Is het toch wel een groot onderwerp. Waar ik heel

Autisme en voor jezelf opkomen (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een nieuwe blog!. De eerste van het nieuwe jaar!. Ik trap dit jaar af met een blog over voor jezelf op komen!. Want voor jezelf op komen is al lastig genoeg. Maar als je au

Post: Blog2_Post
bottom of page