top of page

Autisme en corona (persoonlijke blog)

Hey, vandaag een blog over corona, hoe ik hier mee omga, wat het voor mij betekent, en wat het met autisme te maken heeft ook geef ik tips, weten wat corona voor mij betekent?, lees dan gauw verder

 

Autisme en corona:


Iedereen heeft last van corona en heeft er op een of andere manier mee te maken, mensen met autisme ook. Voor veel mensen met autisme is corona heftig en zorgt dit voor meer zorgen en stress, maar corona kan ook positieve effecten hebben op mensen met autisme, omdat veel dingen gesloten zijn in lockdowns en omdat ook sociale gelegenheden en verplichte feestjes zoals verjaardagen ook niet mogen dan, kan het er juist voor zorgen dat corona juist een voordeel is, voor de ene kan het dus heel positief zijn en voor de ander juist heel heftig door bijvoorbeeld alle onduidelijkheden en angsten

 

Negatieve effecten van corona op autisme:


  • Onduidelijkheden bijvoorbeeld: sluitingen van sectoren en nieuwe maatregelen

  • (Bijkomende) angsten bijvoorbeeld: Je wil je familie graag beschermen of je zelf tegen corona en wordt angstiger

  • Minder of helemaal geen structuur bijvoorbeeld: Je raakt je baan kwijt door corona

  • Onzekerheden bijvoorbeeld: Je weet niet hoe lang het nog gaat duren en wanneer het voorbij is

  • Vermoeider bijvoorbeeld: Je raakt vermoeider door alle meningen en gevoelens van anderen

 

Positieve effecten van corona op autisme:


  • Minder of helemaal geen sociale verplichtingen bijvoorbeeld: geen verjaardagen meer

  • Minder prikkels bijvoorbeeld: Geen of minder verjaardagen, maar ook thuisonderwijs dus ook geen prikkels van een drukke kantine

  • Minder vermoeidheid bijvoorbeeld: Door het binnen krijgen van veel minder prikkels, en of door veel minder dingen die je moet doen op een dag

 

Ik en corona:


Corona is voor mij best heftig, het is vooral het feit dat alles zo onduidelijk wordt, en dat iedereen zo verdeeld is, in het begin van corona dus de eerste lockdown had ik er geen last van, en vond ik het vooral heel fijn ondanks dat ik wist dat corona heel heftig kan zijn


In de eerste lockdown was namelijk mijn examen jaar en deed ik dus alles thuis van school, ik hoefde niet meer naar school, en niet meer naar de winkel, had geen sociale verplichtingen meer en vond het eigenlijk best fijn ondanks alle ellende wat corona verder met zich mee bracht, ik bloeide helemaal op, en haalde mijn examens, ik had toen wel gewoon examens omdat ik op speciaal onderwijs zat en die gewoon examens moesten doen, maar ondanks dat vond ik het heel fijn


De tweede en derde lockdown vond ik steeds heftiger worden, door alle onduidelijkheid, het feit dat Nederland steeds meer ging verdelen, en het feit dat alle lockdowns steeds meer in de winter vielen/vallen, en het gevoel dat je op slot zit, een heel raar gevoel, ook omdat mijn werk gewoon door gaat, maar toch voel ik me dan zo, ik ben best angstig dit door te geven


Het is ook best raar, want ik vermeed al best veel winkels, maar toch voelt het niet goed, en maak ik me nu ook heel veel zorgen en ben ik er best negatief over, ik vindt dat corona nu wel weer mag verdwijnen, maar weet ook dat het waarschijnlijk nog heel lang gaat duren, ik maak me daar zorgen om en ook om de verdeeldheid, ik vindt het allemaal best heftig


Maar toch snap ik het allemaal heel goed, maar ik maak me dus best zorgen over alles en de hele wereld, corona heeft nu vooral heel veel negatieve effecten op mij

 

Tips:


praat erover:


Praat over je zorgen omtrent corona, dit kan namelijk heel erg helpen om het even uit je hoofd te halen, kijk eens wie je vertrouwt, om dit te vertellen, je kan het ook eerst opschrijven en het zo vertellen, als je geen vertrouwt iemand hebt, mag je mij ook altijd een berichtje sturen, ik kan wel wat hebben, en wil heel graag een luisterd oor bieden als je het nodig bent. Je zult zien dat praten vaak heel erg oplucht, en dat anderen je mischien wel kunnen helpen en wat (meer) op je kunnen letten, praten over je problemen kan soms best moeilijk zijn, maar je kan het!, dat weet ik zeker, probeer het eens!


 

Vermijdt het nieuws:


Maak je je heel veel zorgen over corona? en ben je er alleen maar mee bezig?, vermijdt dan het nieuws zo veel mogelijk, het is natuurlijk belangrijk nieuws mee te krijgen, maar het is niet goed als je je zoveel zorgen om corona maakt, je kan het nieuws vermijden door bijvoorbeeld: alle nieuws apps van je telefoon af te gooien en of door de tv weg te zappen als het nieuws er op komt

 


Let op jezelf:


Ook een belangrijke is letten op jezelf deze sluit aan bij de andere, je kan letten opjezelf door in te checken bij je zelf, of door op te schrijven hoe je je voelt, merk je dat je bijvoorbeeld heel veel met het nieuws en corona bezig bent?, vermijdt het nieuws dan, merk je dat je echt even moet praten met iemand probeer dan iemand te vertellen hoe je je voelt, op jezelf letten is dus ook vooral nu heel erg belangrijk!

 

Wil je wat kwijt?, wil je even praten, of heb je een luisterd oor nodig?, stuur me dan een dm of email, heb je acuut hulp nodig?, probeer dan met iemand te praten die je vertrouwt of neem contact op met 113, deze organisaties zijn er niet voor niks, en je bent het echt waard!

 

Wat is jouw ervaring met dit onderwerp?, en of heb je een tip?, laat het weten in de reacties mischien kan je een ander helpen!

 


 

Liefs Emma


18 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Review rolfstone koptelefoon

Hey!. Het is weer tijd voor een blog!. Dit keer een review van een product waarvan ik nooit had geweten dat ik er zoveel baat bij zou hebben!. En dat het me zo erg helpt!. Ik heb het product uitgetest

Autisme en gesprekken (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is alweer tijd voor een nieuwe persoonlijke blog!. Dit keer over autisme en gesprekken, want ondanks dat het een vrij klein onderwerp lijkt. Is het toch wel een groot onderwerp. Waar ik heel

Autisme en voor jezelf opkomen (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een nieuwe blog!. De eerste van het nieuwe jaar!. Ik trap dit jaar af met een blog over voor jezelf op komen!. Want voor jezelf op komen is al lastig genoeg. Maar als je au

Post: Blog2_Post
bottom of page