top of page

Autisme en comorbiriteiten (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is alweer tijd voor een persoonlijke blog!. In deze blog vertel ik wat comorbiriteiten zijn!. Geef ik meer informatie, geef ik tips hoe je er mee om kan gaan!. En vertel ik mijn persoonlijke verhaal!

 

Wat zijn comorbiriteiten?:


Comorbiditeit is het naast elkaar hebben van verschillende mentale stoornissen/ aandoeningen tegelijkerteit. Zo kan je bijvoorbeeld naast je angststoornis ook een dwangstoornis hebben. Of naast je autisme ook een depressie hebben. Ook kan het zijn dat je naast je autisme een persoonlijkheidsstoornis hebt, maar ook een depressie

 

Autisme en comorbiriteiten:


Comorbireiten komen heel veel voor bij autisme. Zo komen depressie(s) erg vaak voor bij een autisme diagnose. Maar ook dwangstoornissen, angststoornissen en (ct)ptss komen gemiddeld vaker voor bij autisme. Dit maakt het leven natuurlijk nog moeilijker dan dat het al is als je alleen de diagnose autisme hebt!

 

Meest voorkomende comorbireiteiten bij autisme:


  • Ad(h)d

  • (Chronische) Depressie(s)

  • Persoonlijkheidsstoornis

  • Dwangstoornis

  • Eetstoornis

  • Angststoornis

  • Verslaving

  • (Autistische) Burn_out

  • (Ct)ptss

  • (Chronische) vermoeidheid

  • Hsp (hooggevoeligheid)

  • Slaapproblemen

Natuurlijk zijn er nog veel meer comorbiriteiten. Maar dit zijn de meest voorkomende

 

Oorzaken comorbiriteiten:


  • (Extreem veel) Maskeren

  • (Over) gevoeligheid voor prikkels

  • Een of meerdere diagnoses

  • (Chronische) Vermoeidheid

  • Niet begrepen worden

  • Late diagnose(s)

  • Erfelijkheid

  • (Jeugd) Trauma's

  • (Extreem veel) overdenken


Natuurlijk zijn er nog veel meer redenen waarom comorbiriteiten kunnen ontstaan. Alleen zijn dit de meest voorkomende!

 

Ik en comorbireiten:


Ik heb ook last van comorbiriteiten zo heb ik heel veel slaapproblemen. Ben ik eigenlijk altijd depressief. Ook heb ik last van dwanggedachtes en heb ik naast mijn autisme diagnose ook nog de diagnose add ook heb ik last van (chronische) vermoeidheid zit ik op het moment van schrijven midden in een (Autistische) burn_out en ben ik ook nog hooggevoelig. Alles met elkaar maakt het leven natuurlijk best wel moeilijk!. Vooral als je daarbij ook nog autistisch bent. Vaak zien mensen niet aan me dat ik autistisch ben, maar ook zien mensen eigenlijk nooit aan me dat ik altijd somber ben of ik dat ik eigenlijk bijna nooit goed slaap.


Met periodes van stress zijn de meeste comorbiriteiten die ik heb nog iets erger. En dat verstrekt dan weer mijn andere comorbirteiten. Eigenlijk blijf ik dan de hele tijd in de cirkel hangen, waar ik op momenten van stress nog moeilijker uit kom dan op momenten zonder stress. Een voorbeeld: Als ik stress heb, heb ik meer last van dwanggedachtes dan normaal, door die dwanggedachtes wordt ik nog wat somberder en dat verstrekt dan weer mijn depressie.


Ik weet naarmate ik ouder wordt wel veel beter met de comorbiriteiten om te gaan. En dat is erg fijn. Ooit hoop er op een goede manier volledig mee om te kunnen gaan!

 

Tips:


Hoe ga je om met (meerdere) comorbiriteiten?:


  • Praat erover:

Praat over de dingen die je dwarszitten en de dingen waar mee je worstelt. Zo is het even uit je hoofd en zo kunnen anderen mischien ook rekening met je houden. Kijk eens of dit bij jou past!. Je kan het!

  • Wees lief voor jezelf:

Wees lief voor jezelf: Door jezelf bijvoorbeeld zo af en toe te verwennen of gewoon wat te doen waar jij zin in hebt!. Je verdient dit namelijk!


  • Zoek eventueel hulp:

Als het je echt niet alleen lukt al deze comorbiriteiten tegen te gaan en mee te kunnen leven. Probeer dan (Laagdrempelige) hulp. Je hoeft helemaal niet naar de ggz te gaan, maar mischien kan iemand in je (directe) Omgeving wel helpen met dingen die jij wat moeilijker vind!. Probeer eens om hulp te vragen!. Je kan het!

 

Wil je even praten?. Heb je advies nodig?. Of heb je een tip nodig?. Stuur me dan een dm of email!. Heb je acuut hulp nodig?. Neem dan contact op met iemand die je vertrouwt. Of neem contact op met 113, deze organisaties zijn er niet voor niks!. En je bent het echt waard!

 

Wat is jouw ervaring met dit onderwerp?. En/of heb je een tip?. Laat het weten in de reacties!. Misschien kan je een ander helpen!

 


 

Liefs Emma




22 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Review rolfstone koptelefoon

Hey!. Het is weer tijd voor een blog!. Dit keer een review van een product waarvan ik nooit had geweten dat ik er zoveel baat bij zou hebben!. En dat het me zo erg helpt!. Ik heb het product uitgetest

Autisme en gesprekken (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is alweer tijd voor een nieuwe persoonlijke blog!. Dit keer over autisme en gesprekken, want ondanks dat het een vrij klein onderwerp lijkt. Is het toch wel een groot onderwerp. Waar ik heel

Autisme en voor jezelf opkomen (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een nieuwe blog!. De eerste van het nieuwe jaar!. Ik trap dit jaar af met een blog over voor jezelf op komen!. Want voor jezelf op komen is al lastig genoeg. Maar als je au

Post: Blog2_Post
bottom of page