top of page

Autisme en angst (Persoonlijke blog)

Hey, vandaag een blog over autisme en angst. Hier kan je veel over vertellen en dat doe ik dan ook. Wil je mijn persoonlijke verhaal weten?, tips en informatie lees dan gauw verder

 

Autisme en angst:


Autisme kan er voor zorgen dat je veel angsten hebt/ervaart. Zo kan je erg angstig zijn tijdens sociaal contact en kan dit echt een hele opgave zijn. Het kan zelfs zijn dat je (veel) last hebt van angstaanvallen. Dit is natuurlijk helemaal niet fijn. Het kan alledaagse dingen erg lastig maken.

 


Hier kan je als autist angstig voor zijn:


  • Het verlaten van je vertrouwde omgeving

  • Bel angst

  • Angstig op plekken met veel prikkels (Bijvoorbeeld: Supermarkten)

  • Sociale angst

  • Angst om de controle te verliezen

Er zijn natuurlijk nog veel meer dingen die kunnen zorgen voor angst bij autisme. Maar dit zijn de meest voorkomende

 

Autisme en angst/paniek stoornissen:


De angsten kunnen soms zo erg zijn dat je de diagnose angst en/of paniek stoornis krijgt. Dit betekent dat je vaak angstaanvallen krijgt/hebt en dat je leven door deze angstaanvallen/angsten (sterk) beïnvloedt wordt. Dit komt best vaak voor bij autisme

 

Wat is een paniekaanval?:


De angst kan soms zo ver gaan dat je een paniekaanval krijgt/hebt. Dat is een golf van (extreme) angst. Vaak raak je dan helemaal in paniek. Vaak wordt zo'n angstaanval omschreven als enorm heftig.

 

Symptomen paniekaanval:


  • Hartkloppingen

  • Transpireren

  • Trillen of beven

  • Misselijkheid of maagklachten

  • Pijn of een drukkend gevoel op de borst

  • Naar adem snakken

  • Koude rillingen

  • Duizeligheid

  • Gevoelens van onwerkelijkheid

  • Vrees om gek te worden

  • Vrees om dood te gaan

er zijn natuurlijk nog veel meer symptomen. Maar dit zijn de meest voorkomende

 

Ik en angst eerder:


Ik ben eigenlijk altijd een best angstig kind geweest. Dit kwam, omdat ik vaak erg lang na dacht over van alles. Ook was is erg bang bij andere mensen. Ik was bang dat ik wat fout deed, dat mensen me raar zouden vinden en/of dat mensen zouden denken dat ik gek was. Ik deed dus heel erg mijn best er bij te horen en daardoor kreeg ik enorme angst voor mensen. Maar deze angst zag je niet aan de buitenkant.


Ook had ik enorme angst om wat te 'krijgen'. Als ik iets op tv zag over wat engs (Bijvoorbeeld: Een hersentumor) of wat anders dan kon ik daar ook heel erg bang voor zijn en kon ik uren aan mijn hoofd voelen of ik toevallig een bultje had. Ik kon daar dan ook erg lang over nadenken en dacht aan alle rampscenario's. Ook deze angst zag je niet aan de buitenkant.


Ik begon ook een enorme angst te ontwikkelen voor wespen terwijl ik nog nooit was gestoken. Maar ik rende al weg als ik alleen al een wesp hoorde vliegen en soms was het zelfs zo dat ik uren om me heen keek, want ik was zo bang dat er een wesp op me zou zitten zonder dat ik het zou weten. En dat die wesp mij dan zou steken

 

Ik en angst nu:


Wat ik eerder had heb ik nu nog steeds de enorme angst anders en raar gevonden te worden. Het is echt een soort faalangst. Want stel nou dat ik wat fout doe en dat ik daardoor raar en gek gevonden wordt?


Ook heb ik tegenwoordig een enorme angst voor de supermarkt (Lees: Waarschijnlijk door alle prikkels) daarnaast heb ik ook enorme bel angst. Ik vindt dat zo eng dat ik helemaal gestrest ben als ik er alleen al aan de denk. Ook in de bus heb ik altijd een lichte angst. Want stel nou dat er wat gebeurt?. Al deze angsten zijn voor de buitenwereld niet zichtbaar. Maar lijken mijn leven steeds meer te beïnvloeden


Ik heb nu nog steeds dat ik enorm angstig ben om wat ergs te krijgen. Daarnaast ben ik ook enorm angstig voor doodgaan


Ik ben nu nog steeds enorm angstig voor wespen. Daarnaast heb ik enorme vliegangst. Ik heb nog nooit gevlogen. Maar het lijkt me zo eng om alle controle te verliezen en boven in de lucht te hangen. Je kan dan geen kant op als er wat ergs gebeurt.


Het lijkt hoe ouder ik wordt. Hoe meer ik ga nadenken. En hoe angstiger ik wordt

 

Tips:


schrijf alles van je af:


Schrijf alle ellende en paniek van je af. Dat schrijven kan helpen bij het even ontsnappen uit je hoofd. Probeer het eens mischien helpt het voor jou!

 

Bespreek je angsten met iemand die je vertrouwt:


Het bespreken van je angsten kan erg moeilijk zijn. Maar angsten bespreken is ook erg belangrijk. Zo kan een ander rekening met je houden!. Zoek iemand die je echt vertrouwt!. En bespreek het dan. Je kan het!

 

Zorg voor genoeg ontspanning:


Probeer genoeg ontspanning te krijgen. Het vinden van een (goede) ontspanning kan erg moeilijk zijn. Maar het is ook erg belangrijk. Als je namelijk al ontspannen van jezelf bent heb je minder stress en dus minder kans op angsten. Probeer het eens!. Je kan het!

 

Wil je even praten?. Heb je een tip nodig?. Of wil je gewoon even je hard luchten?. Stuur me dan een dm of email. Heb je acuut hulp nodig?, neem dan contact op met iemand die je vertrouwt. Of neem contact op met 113 deze organisaties zijn er niet voor niks!. En je bent het echt waard!

 

Wat is jouw ervaring met dit onderwerp?. En/of heb je een tip?, laat het weten in de reacties!, mischien kan je een ander helpen!

 


 

Liefs Emma

176 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Review rolfstone koptelefoon

Hey!. Het is weer tijd voor een blog!. Dit keer een review van een product waarvan ik nooit had geweten dat ik er zoveel baat bij zou hebben!. En dat het me zo erg helpt!. Ik heb het product uitgetest

Autisme en gesprekken (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is alweer tijd voor een nieuwe persoonlijke blog!. Dit keer over autisme en gesprekken, want ondanks dat het een vrij klein onderwerp lijkt. Is het toch wel een groot onderwerp. Waar ik heel

Autisme en voor jezelf opkomen (Persoonlijke blog)

Hey!. Het is weer tijd voor een nieuwe blog!. De eerste van het nieuwe jaar!. Ik trap dit jaar af met een blog over voor jezelf op komen!. Want voor jezelf op komen is al lastig genoeg. Maar als je au

Post: Blog2_Post
bottom of page