top of page

Slaap tips

Hey, deze week gaan de tips over slapen, in mijn leven ben ik bij veel mensen geweest die dingen wisten over slapen. Ik heb daarom ook veel tips gekregen die kunnen helpen

 

Ademhalinginsoefeningen:


Doe voordat je gaat slapen ademhalingsoefeningen adem een paar keer diep in en uit en zorg voor rust en ontspanning dit zorgt ook voor het verwerken van de dag ,doordat je rustiger ademhaalt (lees: hier komt nog een aparte blog over, over verschillende ademhalingsoefeningen)

 

Schrijf je piekergedachtes op:


Schrijf voordat je gaat slapen over je dag wat er allemaal lastig ging en waar je je nog druk over maakt. Het kan in steekwoorden als je niet zo'n schrijver bent. Dit kan helpen om de dag beter te verwerken en je niet druk te maken over dingen waar je niks aan kan doen

 

Zorg voor een goede slaaphigyene:


Hier heb ik eerder een uitgebreide blog over gemaakt. Maar hij hoort ook in dit rijtje thuis, want dit kan helpen om meer structuur te krijgen en zodat je hersenen weten dat je moet gaan slapen

 

Stop met het gebruik van mobiele telefoons en ander blauw licht ongeveer 2 uur voordat je gaat slapen:


Het is lastig dat weet ik, maar het blauwe licht zorgt ervoor dat de slaapmelatonine wordt geremd en je daardoor dus ook minder snel in slaap valt

 

Gebruik een verzwaringsdeken:


Dit is een grote stap ,want de meeste verzwaringsdekens zijn duur ,maar het is een goede investering vooral als je al erg last van slaapproblemen hebt. Een verzwaringsdelen helpt om rustiger in slaap te vallen en om in slaap te blijven. Dit zorgt voor geborgenheid en voor veel mensen met autisme verminderd dit angsten

 

Zorg dat als je op bed ligt je alleen nog maar gaat slapen:


Deze moet ik even uitleggen. Ga alleen nog maar op je bed liggen als je gaat slapen gebruik je bed nergens anders meer voor. Als je dit wel (te) vaak doet kunnen je hersenen eraan wennen om niet meer te gaan slapen op bed. Dit zorgt voor vermindering van de slaapmelatonine

 

Muziek luisteren voor je gaat slapen:


Muziek kan helpen om rustig te worden ook kan het helpen de dag te verwerken

 

Zorg voor genoeg rust en verwerking overdag:


Ook deze is makkelijker gezegd dan gedaan, maar als je dit doet hoef je s'avonds vaak minder te verwerken en val je sneller in slaap, plan bijvoorbeeld een halfuurtje vrij s'middags

 

Zorg voor een goede slaap omgeving:


Dit is voor iedereen verschillend. Maar het kan vaak helpen om een zo donkere of juist een zo licht mogelijke ruimte hebben om beter in slaap te komen en om goed te ontspannen

 

Gebruik oordopjes:


Dit is een handige tip als je veel last hebt van geluid en dingen heel goed hoort. Dan kan dit erg helpen om slaap te komen of in slaap te blijven, zodat je minder hoort

 

Zorg voor goede slaapkleding:


Wat voor jou het lekkerste is. Dit kan zorgen voor geborgenheid en voor sneller in slaap vallen ,door het comfort wat je dan hebt

 

Hebben Jullie hier ervaring mee?, tips of advies?, wil je je verhaal kwijt?, reageer dan onder mijn blog, op instagram of stuur me een mail, of stuur mij een dm op instagram

 
 

Liefs Emma

29 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Podcast over mentale gezondheid (Tip blog)

Hey, vandaag een blog over podcast, de laatste tijd heb ik best veel podcast geluisterd en dan vooral over mentale gezondheid het leert je dingen en je kunt tegelijkerteit ook nog dingen doen, weten w

Wat als het (even) niet lukt me school? (Tip blog)

Hey, vandaag een tip blog over wat als het (even) niet lukt met school, want hoewel school een groot ding is, zijn er ook nog heel veel andere manieren om uitdagingen te krijgen, dat vertel ik in deze

Hoe leg je goed aan mensen uit wat autisme is? (Tip blog)

Autisme is een heel breed spectrum en daarom is uitleggen heel lastig, ook heersen er nog veel vooroordelen over autisme die vaak niet kloppen, maar hoe leg je nou eigenlijk goed uit wat autisme is? G

Post: Blog2_Post
bottom of page