top of page

Prikkels (Deel 1)

Ik kan hier veel over schrijven ,want prikkels zijn een groot deel van mijn leven. Voor veel mensen met autisme is het moeilijk de prikkels te filteren. Even uitleggen wat prikkels zijn. Prikkels is alles wat in het dagelijks leven binnenkomt zoals; het geluid, het licht, de geur, als iemand je aanraakt. En zo zijn er nog veel meer dingen die binnenkomen en die je allemaal moet verwerken. Voor mensen met autisme is de verwerkingsnelheid vaak minder. Van het verwerken of is het filter er helemaal niet. Het licht er ook aan wat voor prikkels je binnenkrijgt voor de ene is dat bijvoorbeels geluid voor de ander het licht het kan ook zijn dat je er allemaal last van hebt. Of dat er periodes zijn dat je beter tegen bijvoorbeeld geluid kan dan tegen licht.


 

Voor mij zijn de geluiden en wat je allemaal ruikt het moeilijkste om te verwerken. Ook hoor ik vaak veel meer dingen dan de meeste mensen. Maar dat is bij iedereen anders. Wat het voor mij vooral lastig maakt is het meekomen met de maatschapij. Ik heb 20 uur nodig om alles te verwerken. Dat is het geluid van de ovens bijvoorbeeld; gekomen de geur van het pasgebakken brood bij de bakkerij, het licht van de zon op een warme zomerdag, en mensen die je aanraken van achter bijvoorbeeld. Het lijkt soms een baan ,want vaak kost het verwerken vaak ook heel veel energie. Dit is ook weer heel vermoeiend. Je belandt eigenlijk in een cirkel. Die cirkel kun je doorbreken. Door naar je eigen lijf te luisteren en je grenzen aan te geven en je vrije momenten om te ontprikkelen in te plannen. En dingen te doen die voor jou ontspannend zijn. Dit is een hele zoektocht voor mij ook. Vaak gaat het nog steeds mis bij mij. En vooral de grenzen aangeven en eigenlijk is dat zo belangrijk.


Niet gewoon vermoeid ,maar intens vermoeid.

Dit noemen ze ook wel overprikkeld zijn. Als ik overprikkeld ben, dan ben ik intens vermoeid dus. En vaak prikkelbaar, en slaap ik slechter, ook heb ik dan minder concentratie en heb ik soms ook last van mijn rug. Vaak krijg ik dan ook migraine en last van mijn buik. Maar ook dit is voor iedereen verschillend.


 

Iedereen kan last hebben van prikkels ook mensen zonder autisme, alleen gebeurt het vaker bij mensen met autisme. Ook mensen zonder autisme kunnen overprikkeld raken. Alleen bij mensen zonder autisme gebeurt dit minder.


 

overprikkeling is dat je al een hele tijd te veel prikkels binnen hebt gehad. En dat niet goed hebt kunnen verwerken. Of dat je een dag van alles hebt gehad, wat heel veel energie kost en met heel veel prikkels.


 

In mijn volgende blog over prikkels ga ik tips delen wat voor mij helpt om te ontprikkelen.



40 weergaven0 opmerkingen

Comments


Post: Blog2_Post
bottom of page